دین و سرگرمی رسانه ای
یکی از نیازهای اساسی و دیرپای انسان که عمری به درازی عمر بشر دارد، و همواره به گونه های خاص متناسب با درک و تقاضای جمعی و امکانات و ظرفیت های...
شنبه، 17 اسفند 1392
رسانه ی ملی و تهاجم فرهنگی
عمده ترین مؤلفه های مبین مهندسی فرهنگی شامل: طراحی نظام مدیریت فرهنگی، دست یابی به نظام مدیریتی پیوسته، منسجم، هدفمند و قوی متناسب با اهداف و...
شنبه، 17 اسفند 1392
پارادایم اسلامی در ارتباطات
باور عمومی بر آن است که در حوزه ی علوم انسانی، به ویژه در عرصه ی علوم اجتماعی، همه ی تحولات علمی بر محور نظریه ها رقم می خورد، ولی خود نظریه...
شنبه، 17 اسفند 1392
رسانه ی ملی و بایسته های دینی
با پیدایش و گسترش رسانه های جدید، ذهن بسیاری از پژوهشگران و متخصصان علوم دینی و شماری از متفکران حوزه ی علوم اجتماعی و ارتباطات، به این نکته...
شنبه، 17 اسفند 1392
حمایت کیفری از مالکیت فکری، حریم خصوصی و اخلاق و عفت عمومی در قلمرو آثار سمعی و بصری
حمایت کیفری در قالب جرم انگاری و تعیین مجازات، همچنان یکی از مهم ترین روش های مقابله با هنجارشکنی است. در قلمرو فعالیت های مربوط به آثار سمعی...
شنبه، 17 اسفند 1392
تحلیل فقهی مسئله اشاعه ی فحشا و تطبیق آن با فعالیت های رسانه ای
نقل برخی از اخبار منجر به انتشار و اشاعه مطالبی می شود که خلاف عفت و اخلاق عمومی است و موجب زیر سؤال رفتن هنجارها و ارزش های اخلاقی می شود. بنابراین،...
شنبه، 17 اسفند 1392
رادیو و مدل آیینی در توسعه ی ارتباطات دینی
بررسی «ارتباطات به مثابه ی آیین»، دیدگاه مهمی در مطالعات ارتباطی معاصر به شمار می آید. مفهوم پردازی اولیه ی این ایده که در اندیشه های ارتباط...
شنبه، 17 اسفند 1392
نقش مفهومی دین در رسانه و فرهنگ مصرف
رسانه و دین، با تعامل مناسب، با همدیگر و هدایت فرهنگ مصرف جامعه، می توانند مفهوم زندگی را برای مردم، پرمعنا سازند. ولی بیشتر رسانه ها، مردم را...
شنبه، 17 اسفند 1392
دین، رسانه و مسئله جنسیت
«دین» و «جنسیت» از مهم ترین ابعاد هویت هر فردی هستند که با فرآیند جامعه پذیری شکل می گیرند. جنسیت، مفهومی جامعه شناختی است و به رفتارها و ویژگی...
شنبه، 17 اسفند 1392
شخصیت های کارتونی، اسطوره های آهنی
بازی های کودکانه در فضاهای باز، مسیر مدرسه، کوچه و زمین های خاکی، جای خود را به ساعت های متوالی خیرگی به مانیتور می دهد. لالایی های قدیمی همراه...
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
حسِّ مبالغه و تصنّع در تراژدی
جنبه ای از تراژدی واکنش هایی نامطلوب را در پی داشته و این حس را در برخی از مخاطبان ایجاد کرده که اصولاً کمدی، در قیاس با تراژدی، نوع ادبی پخته...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
حسِّ تعادل در تراژدی
ارسطو هیچ گاه نگفته است که ترس و شفقت یکدیگر را تعدیل می کنند. این دیدگاه را آی. ای. ریچاردز در کتاب اصول نقد ادبی (1924) مطرح کرده است. ریچاردز...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
دگرگونی، بازشناخت و رنج در تراژدی
ارسطو در فصل ششم فنّ شعر بر اهمیت بنیادین پیرنگ در میان دیگر عناصر سازنده ی تراژدی تأکید می کند. یکی از استدلال هایی که او برای اثبات دیدگاه...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
همسرایان تراژدی: وحدت های سه گانه
امروزه هیچ کس گروه همسرایان یا قاعده ی وحدت های سه گانه را از عناصر ضروری تراژدی نمی داند، اما بدون توجّه به آنها نگاه تاریخی مان به تراژدی کامل...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
قهرمان تراژدی
ارسطو، توصیه می کرد که نویسندگان تراژدی در آثار خود از داستان های سنّتی استفاده کنند. البته او اصراری بر این کار نداشت. توجّه به داستان های سنّتی...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
تطهیرِ مخاطب یا قربانی شدنِ قهرمان؟
از میانِ تمامیِ اصلاحاتِ فنّی مربوط به تراژدی احتمالاً اصطلاحِ «تزکیه بیش از همه رواج دارد و به گستردگی به کار می رود. این اصطلاح، به این معنی...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
تراژدی در عمل و نظر
تراژدی، به معنایی که ما می شناسیم، پدیده ای اروپایی است و از آنجا به دیگر نقاط جهان راه یافته است. اگر از این منظر اروپایی بنگریم، تراژدی نخست...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
تعریف تراژدی
... بنابراین، تراژدی تقلیدِ عملی جدّی، شگرف و کامل است با طول و اندازه ای معیِن. مؤلّف تراژدی باید از زبانی استفاده کند که آراسته و دلنشین باشد....
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
نقش تدوین سینمایی در ساختار تصویری شعر کلاسیک پارسی
روشی که شاعران برای خلق تصویر (ایماژ) و یا به اصطلاح«صورت خیال» به کار می گیرند و به کمک صنایعی چون تشبیه، استعاره، و دیگر فنون علم بیان به خلق«تصویر»...
دوشنبه، 28 بهمن 1392
سینمای ملی: مفاهیم، ویژگی ها و معیارهای شناخت آن
امروزه در تعدادی از مقاله ها، کتاب ها، نقدها، مصاحبه ها و سخنرانی هایی که پیرامون سینمای ایران و فیلم های ایرانی منتشر و یا ارائه می شود، برخی...
دوشنبه، 28 بهمن 1392