پروژه‌ی نمادین خویشتن
یکی از میراثهای کم شانس‌تر نظریه‌ی اجتماعی انتقادی در دهه‌های اخیر- بویژه آن اشکال نظریه‌ی اجتماعی که بیشترین تأثیر را بر مطالعات انتقادی رسانه‌ها...
جمعه، 21 خرداد 1395
سرچشمه‌های تعارض فرهنگی
ریشه‌کنی و ریشه‌گیری سنتها، به شیوه‌هایی پیچیده با دیگر گرایشها و خصوصیات تحولی جوامع مدرن همبافت شده است. یک خصوصیت که بویژه از این لحاظ اهمیت...
جمعه، 21 خرداد 1395
آیا سنتها از میان رفته‌اند؟
می‌خواهم کاوش در تأثیر رسانه‌ها بر ماهیت و نقش سنت را با بررسی استدلالات یک اثر کلاسیک (گذر جامعه سنتی نوشته‌ی دانیل لرنر) آغاز کنم. این اثر...
جمعه، 21 خرداد 1395
ریشه‌گریزی سنت
استدلال من چنین بوده است که همچنان که سنتها به گونه‌ای فزاینده با رسانه‌های ارتباطی همبافت می‌شوند، بتدریج از محلهای خاص ریشه‌گریزی می‌کنند و...
جمعه، 21 خرداد 1395
ماهیت سنت
سنت چیست؟ چگونه باید ماهیت و نقش آن را در زندگی اجتماعی درک کنیم؟ توجه مستقیم به مفهوم سنت در نوشته‌های مربوط به نظریه‌ی اجتماعی به نسبت اندک...
پنجشنبه، 20 خرداد 1395
نظریه‌ی امپریالیسم فرهنگی
چه نوع تبیین یا توجیهی نظری می‌توان پیشنهاد کرد که در توضیح الگوهای ساختار گرفته‌ی ارتباطات جهانی به کمکمان بیاید و پیامدهای احتمالی آن را روشن...
پنجشنبه، 20 خرداد 1395
به سوی نظریه‌ی جهانی شدن رسانه‌ها
هرگونه توجیه قانع‌کننده و از دیدگاه نظری آگاهانه نسبت به جهانی شدن ارتباطات و تأثیر آن باید مبتنی بر دو مجموعه‌ی ملاحظات باشد. نخست اینکه، نیازمندیم...
پنجشنبه، 20 خرداد 1395
الگوهای امروزی ارتباطات جهانی
با آنکه مبدأ جهانی شدن ارتباطات را می‌توان تا نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم ردیابی کرد، این فرآیند پیش از هر چیز یک پدیده‌ی قرن بیستمی است، زیرا در طول...
پنجشنبه، 20 خرداد 1395
کالایی کردن و پیدایش چاپ
ظهور صنایع رسانه‌ای به عنوان پایگاههای جدید قدرت نمادین فرآیندی است که سابقه‌اش را می‌توان تا نیمه‌ی دوم قرن پانزدهم ردیابی کرد. در طول این زمان...
چهارشنبه، 19 خرداد 1395
ظهور شبکه‌های جهانی ارتباطات
کاربست ارسال پیام در سراسر گستره‌ی پهناور فضا چیز تازه‌ای نیست. شبکه‌های مفصل ارتباط پستی توسط حاکمان سیاسی در امپراتوری رم، و به وسیله‌ی نخبگان...
چهارشنبه، 19 خرداد 1395
ترتیب دگرباره‌ی زمان و مکان
استفاده از رسانه‌های فنی ارتباط، می‌تواند ابعاد زمانی و مکانی زندگی اجتماعی را تغییر دهد. استفاده از رسانه‌های فنی به افراد این توانایی را می‌دهد...
چهارشنبه، 19 خرداد 1395
ارتباط، تملک و زندگی روزمره
غفلت از بافتهای اجتماعی گرایشی است که می‌توان در تمامی تاریخ تفکر نظری و تحلیلهای عملی در باب رسانه‌ها از آن سراغ گرفت. به عنوان مثال، در سالهای...
چهارشنبه، 19 خرداد 1395
ویژگیهای ارتباط توده‌گیر
من از عبارت «رسانه‌ی فنی ارتباط» به نحوی کلی استفاده کردم، تا به آن عناصر مادی‌ای که به وسیله‌ی آنها اطلاعات یا محتوای نمادین تثبیت و انتقال...
چهارشنبه، 19 خرداد 1395
کاربردهای رسانه‌های ارتباطی
من ارتباط را به عنوان گونه‌ی شاخص فعالیت اجتماعی که شامل تولید، انتقال و دریافت اشکال نمادین است، و شکلی که با به کارگیری منابعی از اقسام مختلف...
چهارشنبه، 19 خرداد 1395
چه بلایی بر سر خودمان میاوریم؟
گسترش روزافزون خدمات اینترنت و زمان زیادی که افراد به طور روزانه در فضای مجازی می‌گذرانند، مشکلات و بیماری‌های متعدد جسمی و روانی به همراه داشته...
شنبه، 4 ارديبهشت 1395
حمله بازی «انقلاب 1979» به شهید لاجوردی
بازی «انقلاب ۱۹۷۹» که موضوع اصلی آن انقلاب اسلامی ایران و وقایع بعد از پیروزی آن است، در کشورهای غربی به بازار بازی‌های رایانه‌ای آمد. تکمیل...
شنبه، 4 ارديبهشت 1395
قاب تصویر و زبان سینما
پرده‌ی سینما کادری است محدود و مربع مستطیل، و این محدودیت و شکل هندسی خاصِ پرده‌ی سینما یا فریم فیلم، خصوصیتی است که بخش عظیمی از قواعد بیانی...
پنجشنبه، 20 اسفند 1394
مونتاژ به مثابه معماری سینما
بحث‌هایی نظیر این معمولاً با نقل اقوالی مشهور از تئوریسین‌ها یا فیلم‌سازی‌های صاحب‌نام آغاز می‌شود و بعد نویسنده به مذاق خویش یکی از قول‌ها را...
پنجشنبه، 20 اسفند 1394
سینما و اوقات فراغت
«اوقات فراغت» لفظی است که بعد از غلبه‌ی تمدن تکنولوژیک در زندگی بشر معنا و مصداق یافته است. «فراغت» کلمه‌ای نیست که بعد از ظهور تمدن ماشینی ابداع...
پنجشنبه، 20 اسفند 1394
رمان، سینما و تلویزیون
تلویزیون چیست و تفاوت‌های ماهوی آن با سینما در کجاست؟ پیش از هر چیز، برای جلوگیری از شبهات احتمالی باید یک بار دیگر بر این نکته تصریح کنیم که...
چهارشنبه، 19 اسفند 1394