جهانى شدن، خصوصى‌سازى و عدالت اقتصادي
جوزف استيگليتز: از فرصتى که در اختيار من قرار داديد متشکرم. ايران رشد اقتصادى سريعى را خصوصا در ميان افراد جوان و ميزان پس انداز بالايى را داشته...
شنبه، 25 خرداد 1387
پديده‏اى به نام جهانى شدن‏
موضوعى كه اخيراً توجه بسيارى از انديشمندان و صاحب‏نظران را به خود جلب كرده، موضوعى است به نام جهانى شدن يا .Globalization خبرنگاران، نخستين...
شنبه، 11 خرداد 1387
دروغ‌هاى جهاني
حکومت‌هاى کشورهاى صنعتى موسوم به (جى 7) و سازمان‌هاى جهانى شامل “آي- ام- اف”، بانک جهانى و سازمان تجارت جهانى عمدا منکر اين هستند که رشد فقر...
شنبه، 11 خرداد 1387
امپراتورى هسته‏اى آمريكا
براى بيش از نيم قرن، قدرت‏مندترين كشورهاى هسته‏اى دنيا در وضعيتى نظامى به سر مى‏بردند. اين وضعيت، «نابودى متقابل تضمين شده» (MAD) نام داشت. در...
شنبه، 11 خرداد 1387
چگونه آيت الله خميني جهان را تغيير داد
اول فوريه 1979 (12بهمن 1357) چهارميليون نفر از مردم تهران به خيابان ها ريختند تا يك بازگشت به خانه مهم را جشن بگيرند. در اين روز آيت الله «روح...
شنبه، 11 خرداد 1387
جهاني سازي ؛ فرصت يا تهديد؟
اخيرا برخوردها و رويکردهاي متفاوتي در زمينه مقوله جهاني سازي ، جهاني شدن ، يکپارچگي جهان و مفاهيمي از اين دست به عمل مي آيد که گاه يک جانبه و...
سه‌شنبه، 10 ارديبهشت 1387
جهاني شدن و سر انجام نزاع گفتمان‌ها
اين مقاله در صدد است با رويكردي تحليلي - روشي به بررسي پديده جهاني شدن پرداخته و يكي از رويكردهاي جديد روش شناسي مطالعات سياسي را، كه خود مبتني...
سه‌شنبه، 10 ارديبهشت 1387
بازتاب انقلاب اسلامی بر نظریه های سیاسی
الف:تا پیش از این انقلاب،دیدگاه علمی غالب در زمینه ی انقلاب این بود که دستیابی به توسعه- که از اهداف انقلاب های معاصر است- با سکولاریزه شدن فرهنگی...
يکشنبه، 25 فروردين 1387
نگاه واقع گرايانه تر به گفتگوي بين تمدني
اشاره: واژه وحدت در لغت به معناي «يگانه شدن، يكتايي، يگانگي، انفراد و تنهايي» است. از آنجا كه در بحث «وحدت اسلامي»، چنين معنايي از وحدت، معناي...
چهارشنبه، 15 اسفند 1386
مؤلفه هاي كارآمدي حكومت از ديدگاه امام كاظم
در بررسي حيات پر بار امام هفتم- حضرت موسي بن جعفر(ع)- يكي از عمده ترين موضوعاتي كه كمتر به آن پرداخته شده، تحليل زواياي مختلف مخالفت امام(ع)...
يکشنبه، 12 اسفند 1386
فسلفه انقلاب اسلامی و امپریالیسم جهانی معاصر(قسمت اول)
انقلاب واژه عربی مصدر باب انفعال و از ریشه قلب و معنای تحول پذیری و قلب ماهیت و زیر و رو شدن چیزی است چنانچه راغب اصفهانی می گوید. قلب کرد چیزی...
يکشنبه، 12 اسفند 1386
معرفي نظريه برخورد تمدنها و بازسازي نظم نوين جهاني
نظريه برخورد تمدنها و بازسازي نظم نوين جهاني توسط پژوهشگر آمريكايي ساموئل هانتينگتون مطرح شده است. وي علاوه بر اين كه يك نظريه پرداز سياسي است...
يکشنبه، 12 اسفند 1386
تأمّلي بر نظريه موج سوم دمكراسي در سده بيستم
دموكراسي يا مردم سالاري از شيوه هاي حكومت است كه در آن اختيار دادن قانون هاي اصلي و همچنين تغيير دادن طرز حكومت در دست شهروندان رأي دهنده است....
يکشنبه، 12 اسفند 1386
ما و تمدن غرب
1- ريشه‌يابي عوامل انحطاط غرب [جهان امروز و فردا در تنگناي تمدن صنعتي، كسمائي علي اكبر] دانشمندان تاريخ: بر اين باورند كه شناخت دقيق ويژگي‌هاي...
يکشنبه، 12 اسفند 1386
جهانی شدن،اهداف و عوامل انگيزه ساز
برخي از عوامل تأثير گذار يا انگيزه ساز براي جهاني شدن از اين قرارند: 1-ارتباطات: افزايش كمي و كيفي ارتباطات، از جمله عوامل مهم و انگيزه ساز...
يکشنبه، 12 اسفند 1386
فرهنگ و سیاست و مسئله جهانی شدن
رسانه های اطلاعاتی مرزهای جهان امروز را به مرزهای شیشه ای تبدیل کرده اند و به عبارتی مرزها را حذف کرده اند تا دهکده جهانی محقق گردد. بدین ترتیب...
يکشنبه، 12 اسفند 1386
جهاني شدن و اقتصاد
اصطلاح جهاني شدن اقتصاد، كه ناظر به همگرايي اقتصادي و رفاهي است، بيانگر همگون سازي قيمت‌ها، توليدات، دستمزدها، دارايي‌ها، دستمزدها، دارايي‌ها...
يکشنبه، 12 اسفند 1386
فسلفه انقلاب اسلامی و امپریالیسم جهانی معاصر - قسمت دوم
انسان موجودی بالفطره کنجکاو و پرسشگر است به مجرد ظهور زمینه احساس و تکلّم در او همه اشیاء و حوادث محیط زندگی و از جمله اعمال و رفتار خود را مورد...
يکشنبه، 12 اسفند 1386
دموكراسى ؛ زشت و ز يبا-بخش دوم
مكفرسون منظور خود را از تقسيم ليبراليزم بر دموكراسى در جوامع غربى واضح تر مى كند. اين مدعا بدين معنى است كه مقارن حاكميت ليبرال ها، اصل انتخاب...
يکشنبه، 12 اسفند 1386
دموكراسى و نابرابرى-بخش اول
نظام و شبكه اقتصادى، سياسى، فرهنگى تمدن غرب به عنوان جهان گراترين مكتب مادى (ماترياليست) و انسان محور (اومانيست) تاريخ، بسان مجموعه يكپارچه اى...
يکشنبه، 12 اسفند 1386