انواع حکومت‌هاي ناپسند از ديدگاه فارابي
فارابي براساس ايده‌ي تقابل ارزشي، همه‌ي جوامع و نظام‌ها را به دو گونه‌ي فاضله و غيرفاضله تقسيم مي‌کند. او گاهي از غيرفاضله به «ضروريه» تعبير...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
انواع سياست از ديدگاه اخوان‌الصفا
اخوان الصفا علوم را به سه دسته علوم رياضيه، علوم شرعي و علوم فلسفي تقسيم مي‌کند. علوم رياضيه به تعبير اخوان، علم الآداب است که براي طلب معاش...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
گروه‌هاي مردم در آرمانشهر فارابي
براساس گزارش مورخان و شرح‌حال‌نويسان، آخرين اثر سياسي فارابي که بخشي از آن در بغداد و بخشي در مصر و دمشق نوشته شده کتاب آراء اهل المدينة الفاضلة...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
ساختمان حکومت آرماني فارابي
در منظر معلم ثاني، اجتماعات مدني و حکومت همانند ارگانيسم موجود زنده است که اعضاي آن همچون سلول‌هاي بدن مي‌باشند و هر عضوي با کار ويژه‌ي خود در...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
آرمانشهر فارابي
معلم ثاني در آراء اهل المدينة الفاضلة اجتماعات را به دو نوع کامل و ناقص تقسيم مي‌کند. اجتماعات کامل را نيز در سه سطح «عظما، وسطا و صغرا» مي‌داند....
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
سرچشمه‌ي زندگي اجتماعي از ديدگاه فارابي
يکي از موضوع‌هاي قديمي و ريشه‌دار در حوزه‌ي تفکر سياسي، تبيين اين اصل است که آيا انسان مدني بالطبع است و در وضع طبيعي به اجتماع گرايش دارد؟ يا...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
چيستي جامعه از ديدگاه فارابي
در مفهوم جامعه آمده است که نوعي اجتماعِ داراي همبستگي مکانيکي بين افراد برابر براساس قرارداد است که اگر اين قرارداد از بين برود، حاصل امر يک...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
زندگي و زمانه‌ي فارابي
مشهور بين شارحان و مترجمان فارابي اين است که وي در سال 339 (ه‍.ق) از دنيا رفته است، و چون عمرش را 80 سال تخمين زده‌اند، بنابراين تولدش در سال...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
جنبش‌هايي اسلامي و سلفي‌گري، از باور تا عمل
جنبش‌هايي سلفي که عمدتاً به وهابيت ارجاع داده مي‌شوند به هيچ وجه حکايت از يک جنبش يکدست و واحد ندارد و طيف متنوع و متفاوتي از جنبش‌ها را شامل...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
بررسی رابطه‌ی اخلاق و سیاست در اندیشه سیاسی امام محمد غزّالی و امام خمینی (ره)
اخلاق و سیاست، از دیرباز، ذهن بسیاری از اندیشمندان را به خود مشغول كرده است. امام محمد غزالی و امام خمینی رحمةالله علیه از معدود اندیشمندانی...
سه‌شنبه، 3 اسفند 1395
سازوکارهاي سياسي مهار قدرت
هنگامي که بحث از مهار حقوقي- سياسي قدرت به ميان مي‌آيد، وارد حوزه‌ي مهار بيروني شده‌ايم. طرح اين بحث براي آن است که مهار دروني نيز داراي اشکال‌هايي...
يکشنبه، 3 بهمن 1395
آسيبهاي عملي قدرت سياسي
پس از شکل‌گيري ديدگاه صاحب قدرت، نگرش او بر عمل و کارکردش اثر مي‌گذارد. وقتي در نگاه قدرتمند، رأي و نگره‌ي او غيرقابل نقد باشد، بهترين بستر براي...
يکشنبه، 3 بهمن 1395
آسيبهاي نفسانيِ قدرت سياسي
اصطلاحي در دانش روان‌شناسي وجود دارد که آن را «اختلال شخصيتي خودشيفتگي» مي‌نامند و به معناي آن است که فرد بيمارگونه عاشق و شيفته‌ي خود شود. البته...
پنجشنبه، 30 دی 1395
هدفها و کارکردهاي قدرت نامطلوب
کارکردها معمولاً در جهت هدف‌ها هستند و نوعي تعامل و دادوستد ميان آنها وجود دارد. کارکردهاي قدرت نامطلوب به گونه‌اي طراحي شده است و نيز مي‌شود...
پنجشنبه، 30 دی 1395
هدفها و کارکردهاي قدرت مطلوب
با توجه به کارکردهاي مشترکي که براي قدرت نام برديم، در ادامه اشاره خواهيم کرد قدرت مطلوب از آنجا که داراي هدف‌هاي متفاوتي و ديگرگون است، طبعاً...
پنجشنبه، 30 دی 1395
کارکردهاي مشترکِ قدرت مطلوب و نامطلوب
قدرت‌ها، مطلوب يا نامطلوب، در برخي کارکردها مشترک اند. برخي هدف‌ها نيز ويژه‌ي هر قدرت است که مفصل در اين نوشته به آنها اشاره خواهيم کرد. براي...
پنجشنبه، 30 دی 1395
شاخصه‌هاي قدرت نامطلوب
براساس آيه‌هاي قرآن کريم، يکي از ويژگي‌هاي قدرت نامطلوب آن است که در زمين و ديار خود فساد و جامعه را از اصلاح دور مي‌کنند. در لغت آمده است فساد،...
پنجشنبه، 30 دی 1395
مباني انسان‌شناختي قدرت نامطلوب
مباني هستي‌شناختي در نوع نگرش به انسان تأثيرگذار است. بينش مادي صرف به هستي، انکار خدا و گسست ارتباط با مدبّر هستي انساني به وجود مي‌آورد که...
پنجشنبه، 30 دی 1395
شاخص‌هاي قدرت مطلوب در قرآن
وقتي مي‌گوييم قدرت مطلوب، قطعاً بايد داراي هويت خاص خود باشد و شاخص‌هايي نيز آن را از قدرت نامطلوب جدا کند و داراي مرزهاي ويژه‌ي خود باشد. در...
سه‌شنبه، 28 دی 1395
مباني هستي شناختي قدرت نامطلوب
يکي از مباني قدرت نامشروع آن است که قدرتمندان همه چيز را در همين دنيا جستجو مي‌کنند و مي‌پندارند همه چيز در همين دنيا به پايان مي‌رسد. در اين...
سه‌شنبه، 28 دی 1395