موانع و شیوه های بازدارنده تجدید حیات شیعه در جهان (3)
یکی دیگر از انواع واکنش های ابراز شده به گسترش حوزه نفوذ ایران در کشورهای منطقه، کشتن شیعیان ساکن در این کشورهاست. البته کشتن شیعیان از حیث نظری...
پنجشنبه، 22 فروردين 1392
موانع و شیوه های بازدارنده تجدید حیات شیعه در جهان (4)
در سال های اخیر، تحولاتی از قبیل اشغال عراق توسط ارتش ایالات متحده، جنگ 33روزه بین اسرائیل و حزب الله لبنان و... موضوع و موقعیت شیعیان منطقه...
پنجشنبه، 22 فروردين 1392
موانع و شیوه های بازدارنده تجدید حیات شیعه در جهان (1)
نقش آفرینی ایران در محیط های فراملی، از همان ابتدای انقلاب اسلامی، تأثیر عمیقی در میان جوامع داشت؛ در عین حال، این انبساط فضایی که در اثر آزاد...
پنجشنبه، 22 فروردين 1392
موانع و شیوه های بازدارنده تجدید حیات شیعه در جهان (2)
الف) طالبان: جنبش طالبان در سال 1994م در اطراف قندهار به وجود آمد. این گروه با ادعای تأمین امنیت در کشور و جلوگیری از دزدی و غارت، توانست در...
پنجشنبه، 22 فروردين 1392
درباره ی طغیان
آلبرکامو(60-1913)، شاید بیشتر به جهت رُمان تمثیلی بزرگش طاعون شهرت داشته باشد. او که برنده جایزه نوبل در ادبیات بود به تعهد شخصی و احساس مسئولیت...
يکشنبه، 18 فروردين 1392
ماتریالیسم و انقلاب
ژان- پل سارتر نیز با چپ سیاسی همدلی داشت. با اینحال او از «اسطوره ماتریالیستی »، یعنی، آن متافیزیکی که شالوده کمونیسم را می سازد انتقاد کرده،...
يکشنبه، 18 فروردين 1392
گرویدن به کمونیسم
آرتور کِستلر نمونه «اندیشوری» است که بِندا Benda از او خرده می گیرد. چهار سال بعد از انتشار مقاله بِندا تحت عنوان « من متهم می سازم.jُ accuse...
يکشنبه، 18 فروردين 1392
خیانت اندیشوران
در اثری معرف، خیانت دانشوران1927Ia Trahison des Clercs(*) ، فیلسوف فرانسوی ژولین بِندا(1956-1867) اندیشه گران مدرن یا «اندیشوران Clerks » را...
يکشنبه، 18 فروردين 1392
دموکراسی در دنیای پر از تنش
به سال 1947 یونسکو(سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) رأی بر این دارد که منازعات جهان را که به ایده های بنیادین سیاسی مربوط می شد تحت بررسی...
يکشنبه، 18 فروردين 1392
درباره کنگره اروپا
وینستون چرچیل(1965-1874)، رهبر بزرگ بریتانیا درخلال جنگ جهانی دوم، در جانبداری از یک اروپای متحد نقشی مهم بر عهده داشت. او ایده اروپای متحد را...
يکشنبه، 18 فروردين 1392
اسطوره ی قرن بیستم
بعد از نبرد من به تقریر هیتلر، کتاب پرفروش آلفرد رُزنبرگ Der Mythus des 20. Jahrhunderts (1930) جزو نکته پردازانه ترین برداشتها از جهان - بینی...
يکشنبه، 18 فروردين 1392
نبردمن
طبیعت همچنان که رغبت چندان ندارد که افراد ضعیف با توانایان وصلت ایجاد نمایند، از آن هم کمتر هیچ مایل نیست نژادی بالاتر با نژادی پست امتزاج حاصل...
يکشنبه، 18 فروردين 1392
دکترین فاشیسم
بنیتوموسولینی(1945-1883)، دوچّهDuce (رهبر) ایتالیای فاشیست از سال 1922 تا 1945 نیازی به معرفی ندارد. قطعات زیرین از مقاله ای است تحت عنوان «دکترین...
يکشنبه، 18 فروردين 1392
اندیشه ی سیاسی اسلامی چیست؟
تاریخ اندیشه اسلامی یک سنت فکری منحصر به فرد را در مقابل ما قرار می دهد. آنچه در ابتدا به چشم می آید، رابطه میان دین و سیاست است. اسلام به عنوان...
شنبه، 17 فروردين 1392
اندیشه ی سیاسی در جوامع اسلامی مدرن (1)
قرون نوزدهم و بیستم شاهد تغییر یا تحول ناچیزی در اصول اساسی اندیشه سیاسی اسلام بود.(1) به رغم اشتیاق بعض روشنفکران، تقدیر این بود که توماس آکویناس...
شنبه، 17 فروردين 1392
اندیشه ی سیاسی در جوامع اسلامی مدرن (2)
در واقع، بار دیگر این جامعه عثمانی بود که نخستین حرکت گسترده و پایدار در جهت یک ایدئولوژی اصلاح طلب را به وجود آورد، که اصول غربی و آزادی فردی،...
شنبه، 17 فروردين 1392
اندیشه ی سیاسی در عصر بابریان هند
پس از آنکه مغولان (1)، توسط صوفیان و ازبکان از آسیای مرکزی بیرون رانده شدند، تهاجم دیگری را به شمال هند آغاز کردند؛ و این بار، بابر (متوفی 1530)،...
شنبه، 17 فروردين 1392
افول اندیشه سیاسی کلاسیک در اسلام
در آسیای مرکزی، امپراتوری تیمور با مرگ او در سال 1402 از هم فروپاشید.(1) باقی مانده فتوحات او میان پسرانش تقسیم شد: شاه رخ در خراسان (47 ــ 1405)،...
شنبه، 17 فروردين 1392
در سرزمین هفتاد و دو ملّت
سرزمینهای اسلامی شمال و مرکز هند تحت حکومت نخبگان افغانی و ترک متشکل از سرباز بردگانی بود که تحت سلطنت دهلی قرار داشتند (1526ــ 1206)؛ در دوران...
شنبه، 17 فروردين 1392
هدف، حکومت دینی است!
در قطب مقابل اندیشه سیاسی اسلام، احمدبن تیمیه (سوریه 1263 ــ دمشق 1328) قرار داشت.(1) اندیشه و فعالیتهای او عرصه برخوردی سخت است میان شرایط سیاسی...
شنبه، 17 فروردين 1392