زیبایی دوقطبی گرایان
زیبایی، مانند درد است. تا آدمی حس نکند و درک ننماید، مفهوم آن پدید نمی آید؛ برخلاف فلز که ما باشیم یا نباشیم فلز موجود است؛ ولی اگر ما نباشیم،...
يکشنبه، 29 دی 1398
زیبایی حسی و غیر حسی (قسمت اول)
زیبایی را به حسی (محسوس) و غیرحسی، و سپس دومی را به خیالی (معنوی) و عقلی (معقول) تقسیم می کند.
يکشنبه، 29 دی 1398
زیبایی حسی و غیر حسی (قسمت دوم)
حقیقت زیبایی در محسوس و غیرمحسوس یکی است؛ مانند حقیقت وجود. همه وجودند، ولی برخی وجودها محسوس اند و برخی دیگر از وجودها معقول اند. عقل موجود...
يکشنبه، 29 دی 1398
دو قطبی گرایی زیبایی
زیبایی معقول ثانوی نیست؛ زیرا زیبایی واقعا موجود است و به سبب وجود تناسب در زیبایی، هرکس که قدرت درک داشته باشد، می تواند آن را درک و فهم نماید؛...
يکشنبه، 29 دی 1398
برتری زیبایی‌های معنوی
زیبایی‌های متعالی تری همچون زیبایی خیر، عدل، حق، آزادی، ایثار، ایمان و عقیده، جهاد در راه عقیده، عشق به خدا(جل جلاله)، شور شهادت طلبی، حس نوع...
يکشنبه، 29 دی 1398
صفات و ظواهر زیبایی
زیبایی فقط صفات و ظواهر که حواس هنرمند را متأثر می سازد، نیست؛ بلکه منظوراز زیبایی عمیق‌تر و معنوی‌تری است که از نظام و هماهنگی اجزا ناشی شده...
پنجشنبه، 26 دی 1398
سعادت انسان و کمال مطلوب
معنای «سعادت، مطلق است» این است که حقیقت و طبیعتی که سبب سعادت یک فرد است، سبب سعادت همه افراد است، نه اینکه همان فردی از آن حقیقت که سبب سعادت...
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی و کمال مطلوب
کمال مطلوبی که چیز زیبا برای آن آفریده شده است و به طور تکوینی بدان سو حرکت می‌کند، و کمال مطلوبی که مقصود بیننده است.
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی و زشتی
راستی و امانت و درستی و عفاف و تقوا و حیا و مروت و جود و کرم و عدالت، به همین دلیل زیباست، و دروغ و خیانت و شهوت پرستی و بی بندوباری و بی شرمی...
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی و ذائقه‌های انسانی
جمال و بها و زینت در هر موجودی به این است که برترین وجود ممکن درباره او اعطا شده باشد و به کمالات ممکن وجودی نایل شود.
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی شناسی
اگرچه همگان با خاصیت «زیبا» آشنا هستند، ولی مفهوم «زیبایی» (Beauty) تعریف ناپذیر به نظر می رسد.
پنجشنبه، 26 دی 1398
خوبی و بدی افعال
از آنجاکه سعادت، مطلوب نهایی انسانها در تمام فرهنگها بوده، کمال مطلوب الهی نیز به شمار می آید، مناسب است همان را معنای کمال مطلوب برای تعریف...
پنجشنبه، 26 دی 1398
حسن و قبح عقلی
با توجه به حسن و قبح ذاتی افعال، کار فی حدذاته زیباست و روح انسانی به تبع کارش زیبا می شود؛ ولی اگر اخلاق و آداب اسلامی را برای پرورش روح بدانیم،...
پنجشنبه، 26 دی 1398
جمال و جلال پنهان
زیبایی معنوی، در صورتی است که درک زیبایی، از راه نفس قدسی انسان باشد که در عمق و شعور باطن او قرار دارد
پنجشنبه، 26 دی 1398
تعریف زیبایی
تعریف زیبایی بسیار دشوار است؛ زیرا تعریفی نمی توان یافت یا ارائه داد که خدشه پذیر نباشد.
پنجشنبه، 26 دی 1398
اختیار انسان و مشیت الهی
آیا سرنوشت انسان را خدا تعیین کرده است؟ آیا انسان‌ها اختیار دارند که سرنوشت خودشان را تغییر بدهند؟ اگر سرنوشت انسان‌ها به دست خداست پس جایگاه...
دوشنبه، 1 مهر 1398
تکامل جسمی آدمیان
لازمه‌ی انسان شدن تنها تغییر ویژگی‌های جسمی نیست، بلکه پیش از هر چیز نیاز به تکامل توانایی های فکری دارد و این پیش نیاز تکامل در فنون، فرهنگ...
جمعه، 25 مرداد 1398
اصل انسان محور
ضابطه بندی دقیق اصل انسان محوری یک تصور بسیار انسان انگار و انسان محور درباره‌ی رابطه‌ی بین آفریدگار و آفریده‌اش است.
جمعه، 25 مرداد 1398
حوزه تربیت اخلاقی
جمع بندی دیدگاه‌ها و مکاتب مختلف و رسیدن به نظریه‌ای واحد در تعیین ملاک افعال اخلاقی، کاری بسیار مشکل است؛ چراکه هر مکتبی، با توجه به نگاهی که...
پنجشنبه، 9 خرداد 1398
اختیار و اراده انسان
تعلیم و تربیت که از مهم‌ترین اهداف ارسال رسل و نازل کردن کتب به حساب می آید و وجود مکاتب تربیتی در صورتی معنا پیدا می کند که آدمی مختار و آزاد...
پنجشنبه، 9 خرداد 1398