پیش فرض‌های فلسفی در قوانین اساسی کشورها
در این مقاله، مناسب است برای نشان دادن این که متنی همچون قانون اساسی، به صراحت یا به طور ضمنی، از زیرساخت‌ها یا مفروضات فلسفی برخوردار است و...
جمعه، 8 فروردين 1399
اعتباری بودن ارزش شناختی تعلیم و تربیت
در میان متفکران مسلمان نیز گونه‌هایی از تفسیر ذهن گرایانه و عین گرایانه افراطی نسبت به ماهیت ارزش‌ها مطرح بوده است.
جمعه، 8 فروردين 1399
جامع نگری، کثرت گرایی و وحدت گرایی در آموزش علوم
حقایق مورد اعتماد ما می‌تواند از قبیل اموری باشد که بدیهیات یا مضمون عقل سلیم نامیده می‌شود و می‌تواند از دانش‌هایی باشد که شواهد مسلم و قطعی...
چهارشنبه، 6 فروردين 1399
اقسام اعتباری علم
در متون اسلامی، گاه علم در ارتباط با مقاصد عالم، مورد بحث قرار گرفته است و از این جهت، می توان آن را به تقسیم اعتباری علوم مربوط دانست.
چهارشنبه، 6 فروردين 1399
ویژگی‌های علم
در معرفت شناسی اسلامی، ویژگی ساختنی علم، مورد توجه قرار می گیرد، اما به گونه ای که با ویژگی اکتشافی علم قابل جمع باشد و با فرض آن در نظر گرفته...
چهارشنبه، 6 فروردين 1399
اصول معرفت شناختی تعلیم و تربیت
قابل ذکر است که بسیاری از نوآوری‌های علمی، نتیجه همین دقت در بدون توضیح ماندن جنبه‌هایی از امر مورد مطالعه است.
چهارشنبه، 6 فروردين 1399
نسبت میان تعلیم و تربیت
از آنجا که واژه‌های تعلیم و تربیت، از جایگاه خاصی در فعالیت‌های آموزشی برخوردار است، مناسب است که در این جا به طور خاص‌تری به ارتباط دو مفهوم...
سه‌شنبه، 5 فروردين 1399
مفهوم تأدیب و مفهوم ربوبی شدن
به علاوه، محدود کردن رب به مفهوم مالک نیز وجهی ندارد. رب به معنای مالک و مدبر است، نه تنها مالک؛ و تدبیر الهی شامل همه شئون موجودات و مخلوقات...
سه‌شنبه، 5 فروردين 1399
مروری بر هدف غایی تعلیم و تربیت
با توجه به جنبه زیباشناختی جلوه‌های حیات پاک، کسی که به سطح این نوع زندگی می‌رسد، واجد ذائقه‌ای مناسب برای درک زیبایی‌ها و گرایش به سوی آنها...
سه‌شنبه، 5 فروردين 1399
دوسویگی اساسی در مفهوم تربیت اسلامی
تربیت، در دوران کودکی، یعنی دوران پیش از بلوغ و تکلیف تحقق نمی یابد، زیرا توانایی شناختی کودک ضعیف است و امکان انتخاب و عمل بر اساس آن نیز برای...
سه‌شنبه، 5 فروردين 1399
اهداف واسطی تعلیم و تربیت
هنگامی که اندیشیدن درباره آموزه‌های دینی، چون هدف تعلیم و تربیت قرار می گیرد، نظر بر آن است که به القا و تلقین آنها نپردازند و حتی به اطلاع یافتن...
سه‌شنبه، 5 فروردين 1399
مبانی و هدف غایی تعلیم و تربیت (قسمت اول)
در متون اسلامی اهداف یا اصول بنیادی مورد نظر اسلام، همراه با توجیه و تبیین معینی عرضه شده است که می‌توان آن را در قالب یک قیاس عملی تنظیم نمود.
شنبه، 2 فروردين 1399
مبانی و هدف غایی تعلیم و تربیت (قسمت دوم)
با نفی اعتبار طبیعت‌گرایی، تصویری از هستی به دست داده می‌شود که در آن، واقعیت‌های شگرفی در ورای طبیعت وجود دارد.
شنبه، 2 فروردين 1399
مفهوم‌های متضاد در تربیت اسلامی
یکی از شیوه‌های تحلیل تفسیری، کمک گرفتن از مفهوم متضاد است. از آن مفاهیم متضاد، با هم جمع نمی‌شوند وجود برخی ویژگی‌ها در یکی از آنها، جای فقدان...
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
محاوره حضرت موسی علیه السلام و فرعون
سیاق محاوره نشان می‌دهد که فرعون می‌خواهد موسی (علیه السلام) را متخلف خطا کار معرفی می‌کند. اگر منظور وی این بود که موسی (علیه السلام) را به...
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
مبانی کلی برنامه درسی تربیت اسلامی (قسمت اول)
با توجه به تقسیم علوم به دو دسته علوم دینی که واجب عینی‌اند و علوم منطقی، معقول و فلسفی که واجب کفایی‌اند، ساختاری از برنامه درسی به دست داده...
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
مبانی کلی برنامه درسی تربیت اسلامی (قسمت دوم)
جنبه‌های روشی فلسفه و فلسفه تعلیم و تربیت، از عینیت و عقلانیت بیشتر و مطمئن‌تری برخوردارند. تا یافته‌ها و محتواهایی که به کمک این روش‌ها به دست...
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
روش پژوهش در تربیت اسلامی
در این نوشتار، برآنیم که روش‌های پژوهش در زمینه تربیت اسلامی را تا جایی که این پژوهش با بررسی متون اسلامی سروکار دارد، مورد بررسی قرار دهیم.
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
الگوهای تحلیل فلسفه‌های تعلیم و تربیت (قسمت اول)
ارسطو از دو گونه قیاس سخن به میان آورده بود: قیاس اخباری و نظری و قیاس عملی قیاس نظری در قلمرو حکمت نظری، مانند متافیزیک یا فیزیک، و قیاس عملی...
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
الگوهای تحلیل فلسفه‌های تعلیم و تربیت (قسمت دوم)
با تعیین انواع سه گانه فلسفه‌های هنجارین تعلیم و تربیت نوع فلسفی‌تر، عملی‌تر و ترکیبی، این امر را ممکن ساخته است که بتوان میزان انتظار از آنها...
چهارشنبه، 28 اسفند 1398