میانه روی از منظر قرآن (بخش اول)
در آفرینش و خلق خدا میانه روی حکم فرما است از آنجا که می فرماید: وَ خَلَقَ کُلَّ شَیْ‌ءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِیراً. لذا خدا به ما امر کرده که در...
چهارشنبه، 29 خرداد 1398
اھمیت میانه روی از منظر قرآن
در فضیلت و اهمیت میانه روی همین بس که خود خدای متعال و پیغمبر او میانه رو است. می فرماید: «نَبِّئْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِیمُ‌...
شنبه، 25 خرداد 1398
آثار ظلم در زندگی
فقر و نداری، از بین رفتن رابطه با خدا، گرفتار شدن به دوستان ناپاک و استدراج از آثار مهم ظلم به دیگران از جمله همسر و فرزندان می باشد. خدای کریم...
چهارشنبه، 22 خرداد 1398
همه مؤمنان مسلمان هستند اما همه مسلمانان مؤمن نیستند
هر مؤمنى مسلمان هست لکن هر مسلمانى مؤمن نیست تا زمانی که ایمان در باطن وى نفوذ نماید و همان طلوع ایمان در قلب است که محرک عمل بارکان می گردد....
دوشنبه، 20 خرداد 1398
آموزش قرآن
یکی از مهم ترین اقدامات پیامبر(ص) در زمینه گسترش معارف الهی قرآن،ترویج روش‌ها و شیوه‌های مطلوب قرائت قرآن است که در همهٔ زوایای خود، کاملاً عمومی...
يکشنبه، 12 خرداد 1398
عاقبت بد عدم فضل و رحمت الهی
هر عملی در دنیا، در زندگی انسانی تاثیرگذار است؛ در قرآن کریم سخن از فضل و رحمت الهی به میان آمده، و اگر فضل و رحمتش بر انسان نباشد، عواقب بدی...
شنبه، 11 خرداد 1398
هماهنگی عقل و وحی
قرآن کریم چون کتاب حق است ندایش همواره دعوت به تحقیق است و دستوری که به جوامع انسانی می دهد این است که هر فرد موظف است یاخود پژوهشگر و اهل تحقیق...
چهارشنبه، 8 خرداد 1398
لفظ و برهان در قرآن
کتاب و سنت از پیروی آنچه که قطعا و صراحتا در مقابل معارف قطعی دینی قرار می گیرد، نهی می کند. این هم در واقع بازگشتش به همان حجیت عقل است؛ زیرا...
چهارشنبه، 8 خرداد 1398
عقل و دین در تفکر اسلامی
آکوئیناس مسائلی مانند «تثلیث» و «تجسد» و «فدیه» را از مصادیق قسم دوم می داند و معتقد است بخش هایی از وحی از تمامی مراتب عقل انسانی برتر است که...
چهارشنبه، 8 خرداد 1398
تفکر و تعقل و تذکر در آیات الهی
اصولا بین روش انبیا در دعوت مردم به حق و حقیقت و بین آنچه انسان از طریق استدلال درست و منطقی به آن می رسد فرقی وجود ندارد. تنها تفاوت، این است...
چهارشنبه، 8 خرداد 1398
تعقل و تفکر در قرآن کریم
از دیدگاه قرآن، عقل فهمی است که مطابق فطرت انسان باشد. به عبارت دیگر فهمی است که با سلامت فطرت و دوری از هواهای نفسانی حاصل میشود. «إن المراد...
چهارشنبه، 8 خرداد 1398
زنده دلان شب قدر را زنده می دارند
شب قدر شب اندازه‏ گیرى و تقدیر است، شب نزول قرآن و شب زنده دلان است، خدا در شب قدر حوادث یک سال را تا شب قدر سال آینده تقدیر مى‏ کند، مانند:...
جمعه، 3 خرداد 1398
عاقبت بخیری و عوامل آن
عاقبت بخیری از اموری است که انسان همیشه باید برای آن تلاش کند و مهمترین عوامل آن، صبر، تقوای الهی، احترام به مؤمن و دعاهای معصومین (ع) می باشد.
شنبه، 21 ارديبهشت 1398
آثار تدبر در قرآن
تدبر در قرآن کریم یک امری ضروری و دارای آثار است که مهمترین اثر آن عبرت گرفتن از نتیجه اعمال گذشتگان می باشد. همین طور کسب آگاهی و حق شناسی اثر...
چهارشنبه، 18 ارديبهشت 1398
اسباب و علل انکار وحی (بخش دوم)
اسباب دیگر انکار وحی: خودبزرگ بینی و پست انگاری دیگران، گناھان، پیروی از شیطان، به خطر افتادن منافع مادی، جدال ناحق و غرور علمی، می باشد.
شنبه، 14 ارديبهشت 1398
اسباب و علل انکار وحی (بخش اول)
انکار وحی اسباب و علل متعددی دارد مهمترین آنها که در قرآن و روایات ذکر شده به این قرار است: 1. جهل و نادانی، 2. هوای نفس، 3. پیروی از سران و...
شنبه، 7 ارديبهشت 1398
آثار اجتماعی انکار معاد (بخش دوم)
یکی دیگر از آثار اجتماعی انکار معاد، اثر اقتصادی است که شامل رباخواری، رشوه خواری، اسراف و کم فروشی می شود.
چهارشنبه، 4 ارديبهشت 1398
آثار اجتماعی انکار معاد (بخش اول)
یکی از آثار اجتماعی انکار معاد، اثر فرهنگی می باشد که شامل: اشاعه فحشاء، بی حجابی و برهنگی و همجنس گرایی می شود.
شنبه، 31 فروردين 1398
آثار فردی انکار معاد
انکار کردن معاد آثار فردی و اجتماعی زیادی دارد که برخی از آثار فردی انکار بدین ترتیب می باشد. 1. پوچ گرایی 2. دل خوشی به زندگی دنیا 3. افتادن...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
ویژگی های ائمه کفر در آیات اعراف(بخش دوم)
سردمداران کفر، مردم را از راه حق و راه خدا دور می کنند، و همین طور در این دنیا مؤمنان را تحقیر و سرزنش می کنند اما در اعراف مؤمنان آنها را تحقیر...
شنبه، 24 فروردين 1398