ذهن‌مندي و معيارهاي آن (1)
براي تسلط بر اشياي گوناگوني که در هر لحظه از زندگي روزانه با آنها روبه رو مي‌شويم، مي‌کوشيم آنها را در ساختارهاي مهارپذيري منظم سازيم. اين کار...
سه‌شنبه، 20 تير 1396
مسئله‌ی ذهن و بدن پس از پنجاه سال (2)
دوگانه‌انگاری جوهری دکارتی جهان را متشکل از دو قلمرو مستقل ذهنی و فیزیکی تصویر می‌کند که هر یک دارای ویژگی‌های متمایز و ممیز خاص خود هستند. تعاملات...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
آیا می‌توانیم مسئله ذهن و بدن را حل کنیم؟
اینکه چگونه چیزی چنین متمایز- یعنی یک حالت آگاهانه- در اثر انگیزش بافت عصبی روی می‌دهد، دقیقاً به اندازه‌ی پیدایش غول- هنگامی که طبق داستان،...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
مسئله‌ی ذهن و بدن پس از پنجاه سال (1)
حدود نیم قرن پیش بود که مسئله‌ی ذهن و بدن- که همانند مسائل دیگر در متافیزیک جدی برای چند دهه رو به زوال بود- به عنوان مسئله‌ی فلسفی عمده‌ای احیا...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
ابزار انگاری: بازگشت از لبه‌ی ...؟
فیزیکالیستی که تردید دارد روان‌شناسی فیزیکالیستی از باورها و سایر گرایش‌هایی که با محتوا مشخص می‌شوند، دفاع کند، ممکن است همچنان از مخاطره‌ی...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
مادی‌انگاری حذفی و گرایش‌های گزاره‌ای (2)
بدین ترتیب، منطق اساسی مادی‌انگاری حذفی این است: روان‌شناسی عامیانه، یک نظریه است و به طور بسیار محتمل یک نظریه‌ی کاذب است؛ بنابراین بیایید...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
مادی‌انگاری حذفی و گرایش‌های گزاره‌ای (1)
مادی‌انگاری حذفی، آموزه‌ای است که تلقی عرفی ما از پدیده‌های روانی را یک نظریه‌ی کاملاً کاذب می‌داند؛ نظریه‌ای آن چنان ناقص که هم اصول و هم وجودشناسی...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
باورنده‌های واقعی: راهبرد التفاتی و اینکه چرا کارآمد است (2)
این وضعیت به روشنی مشتی درهم و برهم از اسنادهای «جدی» باور، اسنادهای تردیدآمیز باور، استعاره‌های سودمند آموزشی، شیوه‌ای از سخن گفتن و شاید بدتر...
يکشنبه، 28 خرداد 1396
باورنده‌های واقعی: راهبرد التفاتی و اینکه چرا کارآمد است (3)
وقتی به این پرسش توجه می‌کنیم که اجرا راهبرد التفاتی به این خوبی نتیجه می‌دهد، در می‌یابیم که این پرسش دوپهلو و پذیرای دو نوع پاسخ بسیار متفاوت...
يکشنبه، 28 خرداد 1396
باورنده‌های واقعی: راهبرد التفاتی و اینکه چرا کارآمد است (1)
در بغداد، بازرگانی بود که پیشکار خود را به بازار فرستاد تا مقداری غذا بخرد. پیشکار خیلی زود در حالی که رنگش پریده بود و به خود می‌لرزید، برگشت...
يکشنبه، 28 خرداد 1396
حذف‌گرایی و ابزارانگاری (2)
اعتراضاتی به مادی انگاری حذفی وارد شده است: استدلال از طریق خود متناقض بودن که انسجام درونی دیدگاه «حذف‌گرایی» را به چالش می‌کشد، رد نظریه-...
يکشنبه، 28 خرداد 1396
حذف‌گرایی و ابزارانگاری (3)
برخی از مادی‌انگاران برای اینکه به حذف حالات التفاتی ملتزم نشوند، میان سطوح مختلف توصیف فرق می‌گذارند. آنها حالات التفاتی را مربوط به مرتبه‌ی...
يکشنبه، 28 خرداد 1396
حذف‌گرایی و ابزارانگاری (1)
بابک دوستی خود را با پرویز به هم می‌زند، چون فکر می‌کند پرویز اطلاعات خصوصی او را به دیگران می‌دهد؛ بابک هم دوست ندارد همگان اطلاعات خصوصی او...
يکشنبه، 28 خرداد 1396
ارتباط روانی- فیزیکی (3)
با اینکه معتقدم که مک‌گین درباره‌ی وضعیت کنونی ما درست می‌گوید، اما گمان می‌کنم که اگر بپذیریم که فهم بی‌واسطه‌ی اول شخص ما از پدیدارشناسی ممکن...
جمعه، 5 خرداد 1396
ارتباط روانی- فیزیکی (4)
من شرایط وجود رابطه‌ی ضروری میان پدیدارشناسی و فیزیولوژی را به شکلی بسیار انتزاعی توصیف کردم. این توصیف هنوز پیشنهادی در مورد اینکه چه نوع مفهومی...
جمعه، 5 خرداد 1396
ارتباط روانی- فیزیکی (2)
بزرگ‌ترین پیشرفت علمی از طریق تغییر مفهومی رخ می‌دهد؛ تغییری که این امکان را برای نظام مشاهده شده‌ی تجربی که بدواً امکانی به نظر می‌رسد، به...
جمعه، 5 خرداد 1396
رد آموزه‌ی این‌همانی (3)
صورت‌بندی مجدد پیشین از استدلال یقین از نمونه‌ای از مقدمه‌ی زیر استفاده می‌کرد: "ممکن است یک موجود به صورت پیشینی معرفت داشته باشد که آیا F...
جمعه، 5 خرداد 1396
ارتباط روانی- فیزیکی (1)
این مقاله رویکردی را به مسئله‌ی ذهن و بدن بررسی می‌کند که هم با دوگانه‌انگاری متفاوت است و هم با نوعی از تحویل مفهومی امور ذهنی به امور فیزیکی...
جمعه، 5 خرداد 1396
ردآموزه‌ی این‌همانی (2)
من اکنون به این پرسش از دامنه‌ی ذات‌گرایی علمی بازمی‌گردم. استدلال‌های مؤید ذات‌گرایی علمی بر شهودهای مبتنی‌اند که بدون آنها ذات‌گرایی علمی...
جمعه، 5 خرداد 1396
رد آموزه‌ی این‌همانی (1)
بگذارید توافق کنیم که نظریه‌ی این‌همانی این است که هر ویژگی ذهنی (مثلاً درد داشتن) با یک ویژگی فیزیکی مرتبه اول (مثلاً شلیک اعصاب C) این‌همان...
جمعه، 5 خرداد 1396