لوتر و اقتدار کلیسا
دفاع لوتر از عادل شدن با ایمان به تنهایی پیامدهای رادیکالی برای نظرش درباره اقتدار در درون کلیسا و رابطه ی میان نهادهای زمینی و نهاد های روحانی...
شنبه، 19 بهمن 1392
دولت در نظر لوتر
لوتر به دلیل نگاهی که به طبیعت بشری داشت و نیز به دلیل پیروی اش از اقتدار کتاب مقدس، با قوّت از قدرت دولت حمایت می کرد. طبیعت بشر فاسد است. اگر...
شنبه، 19 بهمن 1392
احساس خرد کننده ی گناه
نقطه شروع اندیشه لوتر احساس خرد کننده ی گناهکاری خودش بود، که به آموزه ای عمومی درباره ی گناه آلوده بودن طبیعت بشری بسط داده شد. شباهتها با دیدگاههای...
شنبه، 19 بهمن 1392
رام کردن قدرت سرکش دولت (2)
اکنون می پردازم به شرایط تبلیغاتی برای رام کردن قدرت. روشن است که اعلام و انتشار شکایتها باید میسر باشد؛ تبلیغ و تهییج باید آزاد باشد، به شرط...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
اخلاق قدرت
با بررسی بدیهای وابسته به قدرت شاید گرفتن این نتیجه ی پرهیزکارانه امری طبیعی جلوه کند که بگوییم: بهترین شیوه ی زندگی آن است که از هرگونه تلاش...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
رام کردن قدرت سرکش دولت (1)
کنفوسیوس از دامنه ی کوه تایی می گذشت و زنی را دید که بر سر گوری زاری می کند. استاد به سوی آن زن راند و آنگاه تسه لو را پیش فرستاد تا از آن زن...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
فلسفه های قدرت
غرض من در این نوشته بحث درباره ی فلسفه هایی است که از عشق به قدرت الهام می گیرند. منظورم این نیست که موضوع آنها قدرت باشد، منظورم این است که...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
اقتصاد آزاد، در خدمت امپریالیسم اقتصادی
غارتگری های کلنیالیسم و امپریالیسم سرمایه داری که در مراحل اوّلیه بطور مستقیم از طریق دزدی های دریایی، غارت اموال، اسیر کردن و فروش برده ها صورت...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
برتری نژاد آریایی، دروغی بزرگ!
آنگتیل دوپرون در مقاله ای که در سال 1768 انتشار داد، به نقل از هردوت، واژه ی آریا را برای نامگذاری اقوام به کار برد.(1) هردوت در فهرست نام اقوامی...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
غیرعلمی بودن فرضیه های نژادی
تلاش برای «علمی» کردن فرضیه های نژادی ــ فرضیه هایی که در قرون گذشته به صورت شفاهی در میان مردم اروپا رایج بود ــ از اواخر قرن 18 میلادی در کشورهای...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
فرضیه های نژادی در قرون اخیر
از میان کسانی که در دنباله ی کارهای بوفون، مفهوم و کلمه ی نژاد را در تقسیم بندی گروههای انسانی به کار برده اند، می توان از یوهان فریدریش بلومباخ...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
قدرت و اخلاق
دست کم از زمان انبیای بنی اسرائیل، اخلاق دو جنبه ی جدا از هم داشته است. از یک طرف اخلاق یک نهاد اجتماعی است، مانند قانون؛ از طرف دیگر امری است...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
رقابت
قرن نوزدهم، که از مخاطرات قدرت مطلق سخت آگاهی داشت، برای پرهیز از این مخاطرات وسیله ی خوبی پیدا کرده بود، و آن رقابت بود. مضرات انحصار هنوز به...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
قدرت و صورتهای دولت
مهم ترین خصایص سازمان، گذشته از هدف آن، عبارتند از: (1) اندازه، (2)اقتدار بر اعضا، (3)اقتدار بر غیراعضا، (4)صورتهای دولت. از این میان سه مسأله...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
سازمانها و فرد
افراد بشر زندگی کردن در جامعه را به حال خود مفید می بینند، اما تمایلاتشان، برخلاف تمایلات زنبورهای کندو، غالباً فردی باقی مانده است؛ از اینجاست...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
زیست شناسی سازمانها
موضوعی که در این مقاله مورد بحث ماست، یعنی زیست شناسی سازمانها، متکی بر این نکته است که هر سازمانی در حکم یک اندام زنده (اورگانیسم) است، دارای...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
قدرت بر باورها
به آسانی می توان این دعوی را مطرح کرد که باور دارای قدرت مطلق است، و همه ی صورتهای دیگر قدرت از آن ناشی می شوند. ارتشها بی فایده اند، مگر آنکه...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
ایدئولوژی همچون منشأ قدرت
قدرت جامعه تنها بر شمار افراد و منابع اقتصادی و تواناییهای فنی آن وابسته نیست بلکه به باورهای آن هم بستگی دارد. اگر همه ی افراد یک جامعه به عقیده...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
قدرت اقتصادی
قدرت اقتصادی، برخلاف قدرت نظامی، اصیل نیست بلکه مشتق است. در داخله ی یک دولت، این قدرت متکی بر قانون است؛ در مناسبات بین المللی، فقط در مسائل...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
قدرت انقلابی
نظام سنتی قدرت ممکن است به دو صورت مختلف از هم بپاشد. ممکن است اعتقادها و عادتهای روحی خاصی که رژیم قدیم بر آنها استوار بوده اند جای خود را به...
دوشنبه، 7 بهمن 1392