مبانی کشورداری و شهریاری در شاهنامه
مبانی و آیین کشورداری و شهریایی یکی از موضوعات اساسی حماسه ملی ایران، شاهنامه فردوسی ، است و در این نوشتار این موضوع بررسی شده است. برخی ازمهم...
دوشنبه، 13 آبان 1392
ریشه شناسی جریان های سیاسی کوفی در نیمه نخست قرن اول هجری/هفتم میلادی
شناخت چگونگی بنیان شهر کوفه و روند تحول ساختار جمعیتی آن، از تإسیس در سال هفده هجری قمری تا ایام حکومت امام علی(ع)، نقش بنیادی در تبیین و معرفی...
يکشنبه، 28 مهر 1392
دورنماى اندیشه سیاسى در دوره اول خلافت عباسى
مقاله حاضر عهده دار ترسیم دورنمایى از مهم ترین اندیشه هاى سیاسى جهان اسلام در دوره نخستین خلافت عباسى است. این دوران عرصه ظهور و رشد اغلب مکاتب...
يکشنبه، 28 مهر 1392
اندیشه های سیاسی انقلاب اسلامی
بررسی یک صد ساله حرکت ها، قیام ها و نهضت های اسلامی در ایران و سایر کشورهای اسلامی، ما را به این نتیجه می رساند که رفتارهای سیاسی در هر مقطع،...
پنجشنبه، 14 شهريور 1392
هدف چیست، وسیله کدام است؟
از روزی که اجتماع انسانی برقرار شد، تحولات فراوانی غالباً با زدوخوردها و تنش ها توأم بوده و هست. یک نگاه به این حوادث، نگاه بعضی از فیلسوفان...
شنبه، 12 مرداد 1392
شهریار هوشمند، و اندیشه «دیکتاتوری مصلح»! کاری از شیخ ابراهیم زنجانی
پس از انحلال مجلس دوم (3 محرم 1330) مشیرالدوله، زنجانی را برای ریاست دیوان عالی تمیز یا مدعی‏العمومی آن، به ناصرالملک نایب السلطنه پیشنهاد کرد،...
يکشنبه، 16 تير 1392
نفی طاغوت بر پایه‌‌ی اندیشه‌‌ی سیاسی اسلامی
امام خمینی(ره) در برپایی حکومت اسلامی و اجرای قوانین و اصول دین اسلام با شهید نواب صفوی هم رأی بودند و بررسی اندیشه‌های ایشان ما را به این نتیجه...
يکشنبه، 19 خرداد 1392
اندیشه سیاسی آیت‌الله طالقانی
آیتالله سید محمود طالقانی از تبار نواندیشان دینی در عصر حاضر است که مدت نیم قرن فعالیت در حیات سیاسی و اجتماعی و با تکیه بر قرآن، عمر خود را...
شنبه، 11 خرداد 1392
قتل سهروردی و آیین سیاسی اشراقی
سهروردی در سال 587 هجری به دست ایوبیان به قتل رسید. ایوبیان از کردان هذبانی بودند که در کنار سربازان ترک سلجوقی خدمت کرده و به مشروعیت خلفای...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
میراث پان عربیسم
اندک شمارند ایرانیان (یا غربیهایی) که نام ناسیونالیست های پان عربی مانند ساطع الحُصری، سامی شوکت، میشل عفلق یا خیر الله طُلفاح (1) را شنیده اند....
يکشنبه، 15 ارديبهشت 1392
اندیشه ی سیاسی اسلامی چیست؟
تاریخ اندیشه اسلامی یک سنت فکری منحصر به فرد را در مقابل ما قرار می دهد. آنچه در ابتدا به چشم می آید، رابطه میان دین و سیاست است. اسلام به عنوان...
شنبه، 17 فروردين 1392
اندیشه ی سیاسی در جوامع اسلامی مدرن (1)
قرون نوزدهم و بیستم شاهد تغییر یا تحول ناچیزی در اصول اساسی اندیشه سیاسی اسلام بود.(1) به رغم اشتیاق بعض روشنفکران، تقدیر این بود که توماس آکویناس...
شنبه، 17 فروردين 1392
اندیشه ی سیاسی در جوامع اسلامی مدرن (2)
در واقع، بار دیگر این جامعه عثمانی بود که نخستین حرکت گسترده و پایدار در جهت یک ایدئولوژی اصلاح طلب را به وجود آورد، که اصول غربی و آزادی فردی،...
شنبه، 17 فروردين 1392
اندیشه ی سیاسی در عصر بابریان هند
پس از آنکه مغولان (1)، توسط صوفیان و ازبکان از آسیای مرکزی بیرون رانده شدند، تهاجم دیگری را به شمال هند آغاز کردند؛ و این بار، بابر (متوفی 1530)،...
شنبه، 17 فروردين 1392
افول اندیشه سیاسی کلاسیک در اسلام
در آسیای مرکزی، امپراتوری تیمور با مرگ او در سال 1402 از هم فروپاشید.(1) باقی مانده فتوحات او میان پسرانش تقسیم شد: شاه رخ در خراسان (47 ــ 1405)،...
شنبه، 17 فروردين 1392
در سرزمین هفتاد و دو ملّت
سرزمینهای اسلامی شمال و مرکز هند تحت حکومت نخبگان افغانی و ترک متشکل از سرباز بردگانی بود که تحت سلطنت دهلی قرار داشتند (1526ــ 1206)؛ در دوران...
شنبه، 17 فروردين 1392
هدف، حکومت دینی است!
در قطب مقابل اندیشه سیاسی اسلام، احمدبن تیمیه (سوریه 1263 ــ دمشق 1328) قرار داشت.(1) اندیشه و فعالیتهای او عرصه برخوردی سخت است میان شرایط سیاسی...
شنبه، 17 فروردين 1392
سیاست صوفیه
اندیشه سیاسی در اسلام عمیقاً متأثر از رشد تصوف بود.(1) گاه به نظر می رسد تاریخ فکری اسلام همانند تاریخ اروپا اما در جهت عکس باشد: "رنسانسی" اولیه...
شنبه، 17 فروردين 1392
اخلاق سلطان
در خلال سالهای 1100 تا 1220، یعنی در فاصله سلطه سلجوقیان و حمله مغول، که "انترناسیونالیسم سنی" (1) در اوج خود بود، اساساً طرح اندیشه سیاسی در...
شنبه، 17 فروردين 1392
اعتدال غزالی
ابوحامد محمد غزالی (توس 1111 ــ توس 1058) در اواخر ایام نظام الملک در حیات دینی ــ سیاسی مشارکت جست و از آن به بعد به چهره ای محوری تبدیل شد....
شنبه، 17 فروردين 1392