نقش گفتمان هنرى در جابه جايى نشانه ها و تغيير كاركرد معنايى آنها
از ويژگى هاى گفتمان هنرى آن است كه مى تواند نشانه هاى ناهمگون را كه ماده يا جنس دالى يكسانى ندارند، در كنار يكديگر قرار داده و بدينسان با تركيب...
چهارشنبه، 4 تير 1393
درآمدى بر نشانه شناسى مكان و زمان در دنياى درام
بررسى هاى نشانه شناختى در حوزه ى تئائر و درام به دو منشأ بازمى گردد. يكى از اين دو علم نشانه شناسى است كه در اوايل قرن بيستم سوسور و پيرس بنيانش...
چهارشنبه، 4 تير 1393
درآمدى بر نشانه شناسى خوراك: بررسى نمونه اى از گفتمان سينمايى
در اين مقاله پس از قائل شدن تمايزى ميان مفاهيم «تغذيه» و «خوردن»، مى كوشيم نشان دهيم كه خوراك چونان يك نظام نشانه اى و در حكم يك رمزگان ثانويه...
چهارشنبه، 4 تير 1393
تحليل ساختار مبتداخبرى و ساختار آگاهشى در متن فيلميك
در اين جستار، با اين نگاه به تحليل متن فيلميك پرداخته شده كه نشانه شناسى - دست كم در برخى رويكردها - نوعى «معناشناسى گفتمانى» است. بر اين اساس،...
چهارشنبه، 4 تير 1393
ياد حماسه
با توجه به تقارن زمان همايش با ايام حماسه ى عاشورا، دو اثر از هنرمند معاصر ايران، خانم منصوره حسينى (بنيانگذار خط در نقاشى) براى گفتمان نشانه...
چهارشنبه، 4 تير 1393
بازنمايى پارادوكس زيبايى در هنر نقاشى و شعر رنسانس
ارتباط ميان شعر و نقاشى در هنر قرن شانزدهم انگلستان از شاخص‏هاى مهم اين قرن محسوب مى‏شود. نقاشى رنسانس، نقاشى روايى است؛ چرا كه هنرمندان اين...
چهارشنبه، 4 تير 1393
تعريف هنر
کلمه ي «هنر» و عبارت «اثر هنري» هنوز دقيقاً تعريف نشده اند. دربحث هاي پيشتر يک شرط سلبي، يعني آن چيزي که انسان ساخته نيست (يا به هر حال ساخته...
جمعه، 30 خرداد 1393
هنر و اخلاق
حکم زيباشناختي حکم اخلاقي نيست و ارزش اثر هنري در مقام شيء زيبا به هيچ وجه مطابق با ارزش آن در تهذيب نفس خوانندگان يا اصلاح اخلاق آنها نيست،...
جمعه، 30 خرداد 1393
نظريه هاي هنر
موضعي که آدمي در قبال مسئله ي زمينه نگري در برابر اثرنگري اختيار مي کند تا اندازه ي بسياري منوط به ديدگاه وي در قبال ماهيت ذاتي و کارکرد هنر...
جمعه، 30 خرداد 1393
زمينه يا اثر؟
براي اين که اثر هنري را بتوانيم درست بفهميم با چه چيزهايي بيرون از آن بايد اشنا شويم؟ مسئله اين نيست که اثر هنري بايد مرکز توجّه ما باشد: اگر...
جمعه، 30 خرداد 1393
واسطه هاي هنري
به دليل تفاوت هاي موجود ميان واسطه هاي هنرهاي مختلف، مفاهيمي وجود دارد که به طور مستقيم به يک يا چند هنر، ولي نه همه، يا به معنايي متفاوت به...
جمعه، 30 خرداد 1393
جنبه هاي اثر هنري
چندين راه متمايز وجود دارد که از آن راه ها ما مي توانيم به فهم آثار هنري نايل شويم، يا به تعبير ديگر، چندين نوع ارزش مختلف وجود دارد که هنر بايد...
جمعه، 30 خرداد 1393
طبقه بندي هنرها
هنرهاي زيبا را مي توان به طرق مختلف طبقه بندي کرد، اما شايد ماهيت واسطه اي که در آن اين هنرها آفريده مي شوند مطمئن ترين راه باشد.
جمعه، 30 خرداد 1393
فلسفه ي هنر
ما از فلسفه ي هنر سخن مي گوييم، اما هنر چيست؟ هنر دروسيع ترين معناي کلمه شامل هر چيزي است که ساخته ي انسان باشد و از آثار ساخته ي طبيعت محسوب...
جمعه، 30 خرداد 1393
مسائل زيباشناسي
زيباشناسي [Aesthetics] شاخه اي از فلسفه است که از تحليل مفاهيم و راه حلّ مسائلي بحث مي کند که از تأمل در خصوص موضوعات ادراک زيباشناختي (1) بر...
جمعه، 30 خرداد 1393
الگوهاي سرديسي
زيباشناسي هيچ گاه به مانند قرن بيستم اين قدر فعّال و متفاوت بحث نشده است. برخي شخصيت هاي اصلي و برخي رشته هاي بحث از اين قرارند.
جمعه، 30 خرداد 1393
مسائل زيباشناسي
زيباشناسي [Aesthetics] شاخه اي از فلسفه است که از تحليل مفاهيم و راه حلّ مسائلي بحث مي کند که از تأمل در خصوص موضوعات ادراک زيباشناختي (1) بر...
جمعه، 30 خرداد 1393
بررسی روند موسیقی نظری در عصر صفویه
یکی از هدفهای سیاسی مهم پادشاهان صفوی این بود که مذهب تشیع را در ایران راسخ و پابرجا سازند. برای پیشبرد این هدف ناچار بودند بیشترین زمان و توان...
سه‌شنبه، 27 خرداد 1393
هنرمند و جامعه
تحوّلات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی قرن نوزدهم که در پیِ انقلاب فرانسه و پیدایش صنعت جدید پدید آمد به طرح تازه ای از مسئله ی افلاطونی رابطه ی هنرمند...
دوشنبه، 26 خرداد 1393
قبول شادکامانه ی تجربه
بی آن که بخواهیم به معلوم کردن ریشه ها و مراحل اولیه ی این مکتب بکوشیم، می توانیم بگوییم که انقلاب رومانتیک در احساس و ذوق در فلسفه ی طبیعت شلینگ...
دوشنبه، 26 خرداد 1393