قرن بیستم و هنر نوگرا (2)
انتزاع به معنی چیزی جدا شده از طبیعت و جدا کردن معنی می دهد. هنرمندان حداقل از سده نوزدهم به بعد آگاهانه یا ناآگاهانه، در جهت پی ریزی تصویری...
يکشنبه، 19 آبان 1392
قرن بیستم و هنر نوگرا (1)
سمبولیسم که بیانیه ی (مانیفست) آن در سال 1886 در پاریس صادر شد کلمه ای بود که اولین بار منتقدان برای نقاشیهای وان گوگ و گوگن به کار بردند.
يکشنبه، 19 آبان 1392
شیوه ها و اصطلاحات معماری اسلامی در ایران
شیوه های معماری ایران به شش شیوه تقسیم می شوند که چهار شیوه ی آن مربوط به بعد از اسلام است و در شیوه های بعد از اسلام نیز، بدون در نظر گرفتن...
يکشنبه، 19 آبان 1392
آشنایی با هنرهای سنتی ایران (2)
استفاده از شیشه توسط انسان از بدو امر تاکنون مراحل زیادی را طی کرده و در این مسیر تکامل یافته است: ابتداء بلورهای سنگ سیلیس که در اثر خشک شدن...
شنبه، 18 آبان 1392
آشنایی با هنرهای سنتی ایران (3)
گلیم بافی در اکثر نقاط ایران و بیشتر در بین ایلات و عشایر هستند. عشایر مناطق مختلف ایران مانند ایل سونها، قشقائی ها، کردها، لرها و بلوچها از...
شنبه، 18 آبان 1392
آشنایی با هنرهای سنتی ایران (4)
امروزه با توجه به تجربه های چند هزار ساله و پیشرفت دانش بشری در رشته گوناگون هنرمندان با استفاده از فلزاتی چون طلا - نقره - مفرغ - برنج - مس...
شنبه، 18 آبان 1392
آشنایی با هنرهای سنتی ایران (1)
مقوله ی هنرهای سنتی ایران به خصوص هنرهای دستی و تجسمی حیطه ی بسیار گسترده ای دارد کما اینکه هر منطقه و محلی خاص برای خود مصنوعات و محصولات هنری...
شنبه، 18 آبان 1392
آثار معماری سلسله های ایران اسلامی (1)
معماری صدر اسلام با تأثیر از اسلام و ساخت مساجد آغاز می شود. در معماری صدر اسلام و در مجموع معماری اسلامی ساخت مسجد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار...
شنبه، 18 آبان 1392
آثار معماری سلسله های ایران اسلامی (2)
سلسله ی صفوی بوسیله شاه اسماعیل صفوی در 908 - 907 هجری قمری تأسیس شد و ابتدا پایتخت آنان تبریز بود. شاه طهماسب پایتخت را از تبریز به قزوین منتقل...
شنبه، 18 آبان 1392
آلودگی بصری در شهرها
امروزه عده ای کمبود المان های شهر را به فقر بصری تعبیر می کنند،‌ اما من معتقدم در شهر تهران فقر بصری وجود ندارد بلکه نابسامانی بصری وجود دارد....
دوشنبه، 6 آبان 1392
پارک تندیس های بی فایده در مسکو
در «پارک تندیس های بی فایده» دیگر اثری از شکوه و عظمت ساختگی رهبران بولشویک و هنرمندان دست ساخته ایشان نیست. زیر باران و برف در مکانی دورافتاده...
دوشنبه، 6 آبان 1392
درباره موزه هنر گراتس
یکی از پر سر و صداترین آثار معماری اروپا در آغاز هزاره جدید، ‌موزه هنر گراتس اثر پیتر کوک است. این ساختمان عجیب و غریب اسم گراتس اتریش را هم...
دوشنبه، 6 آبان 1392
موزه ای که یک شهر را تکان داد
موزه گوگنهایم بیلبائو یکی از غریب ترین تجربه های معماری معاصر است. اما نباید به آن صرفاً به عنوان یک اثر معماری نگاه کرد که مستقل از زمان و مکان،...
دوشنبه، 6 آبان 1392
یادمان و ویژگی های آن
این نوشتار به دنبال آن است که ضمن گونه شناسی انواع یادمان ها و معرفی نمونه هایی آشنا از هر گونه، ‌نقش و کارکردهای یادمان را تشریح کند و انتظاراتی...
دوشنبه، 6 آبان 1392
نگاهی به یادمان 11 سپتامبر در منهتن
حادثه پر حرف و حدیث 11 سپتامبر یکی از مهم ترین وقایع تاریخ معاصر آمریکا است. تصویر ذهنی این حادثه در حال حاضر تصویر فروریختن برج های دوقلوی مرکز...
دوشنبه، 6 آبان 1392
مشهورترین یادمان های جهان
در دنیای امروز نمادهای زیادی وجود دارند که از مقیاس شهرها و کشورها فراتر رفته اند و شهرتی جهانی یافته اند. کافی است به کسی بگویی برج ایفل یا...
دوشنبه، 6 آبان 1392
زیبایی شناسی مونومان های شهر
وقتی درباره نسبت مونومان شهری با زیبایی شناسی صحبت می کنیم، منظورمان از زیبایی شناسی و مونومان چیست و چه کسی قرار است نسبت میان این دو را تشخیص...
دوشنبه، 6 آبان 1392
مردم و یادمان
یادمان چیست؟ یادمان ها را چه کسانی می سازند؟ مردم یا نظام ها؟ چه کسی تصاویر ذهنی را روی کالبد یادمان ها سوار می کند؟ آیا یادمان ها می توانند...
دوشنبه، 6 آبان 1392
چگونه انسان ها به درکی مشترک از یک کالبد می رسند؟
این یادداشت، ‌تحلیی است انسان شناسانه از مفهوم یادمان. نویسنده که از جمله انسان شناسان سرشناس ایران است، در این نوشته تلاش کرده ضمن تعریف فرایند...
دوشنبه، 6 آبان 1392
یک شهر و همه مجسمه هایش
آیا همه مجسمه ها قرار است کارکردی مشابه داشته باشند؟ آیا هر حجمی که در شهر ما ساخته می شود باید به یک یادمان تبدیل شود؟ چه اتفاقی می افتد که...
دوشنبه، 6 آبان 1392