نگاهی اجمالی به سرمنشأ و تشکیل معماری گوتیک
تا این جا معماری گوتیک را از نظر شیوه‌هایی که به کار می‌برد و برنامه‌هایی که به مورد اجرا درمی‌آورد، مدنظر قرار دادیم. اکنون وقت آن رسیده است...
پنجشنبه، 11 شهريور 1395
دکوراسیون تجسمی
در درهای ورودی و گاهی اوقات مقابل ستون‌های قسمت‌های داخلی، مجسمه‌هایی از شخصیت‌های مذهبی دیده می‌شد (مثل درهای ورودی کلیساهای «شارتر»، پاریس،...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
ترانسپ و آبسیدکلیساهای گوتیک
در معماری «رمان» رسم بود که ارتفاع سطح سقف دار در نقطه‌ای که دو شبستان با هم تلاقی می‌کنند، نمایان گردد: اگر شیروانی‌ها با چوب بست ساخته می‌شد،...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
خواص دورنمایی در معماری گوتیک
طریقه‌ی اجرایی ناموزون، طرق سنگ چینی و ضخامت‌های نامساوی قشرهای ملات، قانون طرح‌ها را پیچیده ساخته، آن را زیرپا می‌گذارد. با این حال قواعدی وجود...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
کلیساهای گوتیک
دوره‌ای که هنر گوتیک شکل می‌گیرد، دوره‌ی دگرگونی‌های عمیق است که در عین حال هم اجتماع مذهبی و هم جماعت غیرمذهبی را دربر می‌گیرد. در نظام مذهبی،...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
پنجره‌ها در معماری گوتیک
اکثر پنجره‌های «رمان» روزنه‌های ساده‌ای بودند که به صورت باز باقی می‌ماندند. کمتر پنجره‌های گوتیک یافت می‌شود که از بدو امر دارای شیشه نبوده...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
تریفوریوم و گالری اضطراری
تا اواسط قرن سیزدهم، شبستان جنبی به وسیله‌ی شیروانی شیب داری پوشش می‌یافت که این شیب، مستلزم یک دیوار تکیه گاهی بود. به منظور پوشانیدن همین دیوار...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
ستون در معماری گوتیک
ستون «رمان» مرکب بود از یک ستونچه در زیر هر رگه. در آن زمان فقط رگه‌های عرضی و کمان‌های مضاعف وجود داشت: بعدها رگه‌های دیگری رواج یافت و منطق...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
عناصر زینتی و تاریخچه‌ی فرم‌ها
دکوراسیون‌های «رمان» و فرم‌های گوتیک را نمی‌توان به عنوان برداشت‌های «آبستره» محسوب داشت.
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
استفاده از شیروانی در موارد عمده معماری گوتیک
شیب تند موقعی که پای یک شبستان در میان می‌باشد و در آن هیچ گونه محدودیتی از نظر ارتفاع وجود ندارد، کوچک‌ترین مشکلی را به وجود نمی‌آورد: این امر...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
شیروانی‌های گوتیک
معماران عصر قدیم در منطقه‌ی «گُل» از سیستم بام‌های رومی با سراشیبی کم استفاده می‌کردند. آنها به زودی پی بردند که این روش پوشش سقف بنا، فقط برای...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
«تیران»
سازندگان دوره‌ی «رمان» غالباً از «تیران» به عنوان وسیله‌ای برای از میان بردن فشارها استفاده می‌کردند. در عصر «گوتیک»، تیران بیشتر برای جلوگیری...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
جنبه‌های تدریجی کمان تکیه گاهی
فکر کمان تکیه گاهی، نظیر آن چه که از مقتضیاتی که باعث رواج آن گردید بدست آمد، همان فکر ایجاد یک چوب بست سنگ چین شده بود که میان کمرهای طاق و...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
سنت طاق‌های «رمان» در معماری گوتیک
گنبد در هیچ دوره‌ای متروک نمانده است. وجود گنبد در قرن سیزدهم در نقطه تلاقی شبستان‌های کلیسای «بلوآ» مشاهده می‌شود و معماری نظامی، از آن تا اواسط...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
جزییات عمل معماری گوتیک: طرح، دیوارکشی، قالب گیری
نحوه‌ی طراحی درست شبیه به طرح طاق‌های گوشه‌ای در معماری به سبک «کلونی» است. کمان میانی که در قرون وسطی به نام کمان «مخروطی» خوانده می‌شد، در...
چهارشنبه، 3 شهريور 1395
استفاده از طاق روی رگه در موارد عمده‌ای از معماری گوتیک
یکی از محاسن نحوه‌ی معماری همان انعطاف پذیری است که به کمک آن، روش مزبور با تنوع‌ترین و در صورت لزوم با بغرنج‌ترین طرح‌ها منطبق می‌گردد.
چهارشنبه، 3 شهريور 1395
معماری گوتیک
هنر «رمان» که با اوّلین مناسبات میان غرب مسیحی و آسیا شروع می‌شود، نخستین گام معماری که راه خود را در پرتو شرق جست و جو می‌کند، محسوب می‌شود....
چهارشنبه، 3 شهريور 1395
نظری به اصل، مبدأ و پیدایش معماری‌های «رمان»
پیدایش هنر «رمان» مربوط است به قرن یازدهم، یعنی زمانی که سبک کلیسایی از برتری اخلاقی برخوردار است و زمانی که طی آن، رژیم ارباب و رعیتی حکم فرما...
چهارشنبه، 3 شهريور 1395
کلیساهای «رمان» برحسب مکتب‌ها
بررسی بناهای «رمان» اختلافات متعددی را در زمینه‌ی طرح، حالت و ساختمان بندی که هنر «رمان» را به مناطق معماری کاملاً مشخص تقسیم بندی می‌کند، نشان...
چهارشنبه، 3 شهريور 1395
ترکیبات ساختمانی با طاق‌های گنبددار
در مدتی که معماری «کلونی» رونق می‌یافت، معماری «رمان» منطقه‌ی «رَن» در جهت سنت‌هایی که توسط جماعت بیزانتین به جای مانده بود، یعنی جماعت «شارل...
چهارشنبه، 3 شهريور 1395