زیبایی شناسی مونومان های شهر
وقتی درباره نسبت مونومان شهری با زیبایی شناسی صحبت می کنیم، منظورمان از زیبایی شناسی و مونومان چیست و چه کسی قرار است نسبت میان این دو را تشخیص...
دوشنبه، 6 آبان 1392
مردم و یادمان
یادمان چیست؟ یادمان ها را چه کسانی می سازند؟ مردم یا نظام ها؟ چه کسی تصاویر ذهنی را روی کالبد یادمان ها سوار می کند؟ آیا یادمان ها می توانند...
دوشنبه، 6 آبان 1392
چگونه انسان ها به درکی مشترک از یک کالبد می رسند؟
این یادداشت، ‌تحلیی است انسان شناسانه از مفهوم یادمان. نویسنده که از جمله انسان شناسان سرشناس ایران است، در این نوشته تلاش کرده ضمن تعریف فرایند...
دوشنبه، 6 آبان 1392
هنر محیطی
در این نوشتار سعی شده چگونگی پدید آمدن سمبل های هنری در کنار آثار شاخص معماری‌، ارتباطات حسی و فضایی آنها، ‌مقوله امکان سنجی محیطی این آثار،...
دوشنبه، 6 آبان 1392
یک شهر و همه مجسمه هایش
آیا همه مجسمه ها قرار است کارکردی مشابه داشته باشند؟ آیا هر حجمی که در شهر ما ساخته می شود باید به یک یادمان تبدیل شود؟ چه اتفاقی می افتد که...
دوشنبه، 6 آبان 1392
بلای بد سلیقگی در معماری
این مطلب نقد بی تعارف یادمان به قلم روزنامه نگار و نویسنده ای است که از قضا گرافیست هم هست و سابقه سردبیری چند نشریه تخصصی هنری را نیز در کارنامه...
دوشنبه، 6 آبان 1392
یک شهر و همه مجسمه هایش
آیا همه مجسمه ها قرار است کارکردی مشابه داشته باشند؟ آیا هر حجمی که در شهر ما ساخته می شود باید به یک یادمان تبدیل شود؟ چه اتفاقی می افتد که...
دوشنبه، 6 آبان 1392
یادمان شهری در گذر زمان
این مطلب نگاهی تاریخی دارد به نمادسازی در ایران. از مقبره کوروش و پیش از آن زیگورات چغازنبیل تا برج آزادی و برج میلاد و یادمان ها و نمادهایی...
دوشنبه، 6 آبان 1392
شهر، هنر و مجسمه
این مطلب گزارشی است تحلیلی با محوریت مرور تجربه اروپایی ها به خصوص فرانسوی ها در برقراری نسبت میان معماری و مجسمه سازی. نویسنده با ذکر مقدمه...
دوشنبه، 6 آبان 1392
یادمان های انقلاب در تهران
وقایع تاریخی و تحولات اجتماعی، نماها و یادمان های خود را می سازند. حتی در مقیاس کوچک تر از انقلاب، در وقایعی چون جنگ ها و بحران های بزرگ و کوچک...
دوشنبه، 6 آبان 1392
عناصرِ معماری اسلامی - ایران
اگر قرار به شمارش نمادها و یادمان ها در تاریخ این مرز و بوم باشد، بی تردید پیش و بیش از هر چیزی صحبت از آثاری درخشان در حوزه معماری ایرانی -...
دوشنبه، 6 آبان 1392
یادمان در شهر
نماد شهری برآیندی از خرد جمعی و تجسم اندیشه اجتماع انسانی است که در قالب نشانه شهری بروز می کند. این تجسم که پیشینه ای به قدمت تاریخ دارد و عصاره...
دوشنبه، 6 آبان 1392
تأویل و کاربرد «نظریه مراتب وجود» در معماری
نظریه مراتب وجود جایگاه هر پدیده ای را در عالم هستی مشخص می کند. به کمک این نظریه می توان مرتبه وجودی هر چیزی را، از حالت انسان گرفته تا یک اثر...
دوشنبه، 25 شهريور 1392
بنای آرامگاه فردوسی را چه کسی طراحی کرد؟
بنای آرامگاه در مهر ۱۳۱۳ به مناسبت جشن هزاره فردوسی ، افتتاح شد و در سال ۱۳۴۸ با طراحی تکمیلی که هوشنگ سیحون بر اساس آرامگاه کوروش انجام داده...
يکشنبه، 10 شهريور 1392
نقش یهودیان در معماری دیروز و امروز تهران
متاسفانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچگاه طرحی بومی و کارشناسی، جایگزین طرح جامع اول نشد، بلکه نسخه های شماره 2 و 3 و سپس طرح تفصیلی شهر تهران...
شنبه، 25 خرداد 1392
نقد معماری ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی
زمان مهمترین عامل در نحوه ی نگاه به یک اثر معماری است. هر پروژه معماری با توجه به زمان و مکان خود تعریف می‌شود و چنانچه روند تولید یک اثر معماری،...
چهارشنبه، 8 خرداد 1392
معماری باستانی ایران
ایران از جنبه های گوناگون مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است. یکی از این وجوه، معماری ارزنده و دیرینه آن است که عده زیادی را مجذوب خود ساخته است....
دوشنبه، 16 ارديبهشت 1392
اصول معماری ایرانی اسلامی
از چهار مکتب معروف هنر اسلامی، مکتب ایرانی اسلام از همه وسیعتر است. آن سه مکتب دیگر که خیلی هم بارور است، یکی «مکتب مصر» است که مرکزش مصر است...
يکشنبه، 15 ارديبهشت 1392
عنصر ایرانی در معبد ژاپنی
به نوشته نیهون شوکی Nihon-shoki، در سال 587م. سوگا-نو- اوماکوُ Soga-no-Omaku برای برانداختن موری یا مونونوبه، Moriya Mononobe بزرگِ خاندان رقیب...
شنبه، 7 ارديبهشت 1392
جلوه ای از هنر تزیینی اسلامی
جلوه های هنر تزیینی اسلامی در طول قرن ها، همه گاه اعجاب و شگفتی و تحسین همگان را برانگیخته است. هنری که دست مایه اصلی آن بر پایه استعداد و خلوص،...
يکشنبه، 27 اسفند 1391