اصفهان،شهرتکايا ومقابر
شهرتاريخي اصفهان با پيشينه ي غني تاريخي و بارعظيم تمدني، از گذشته هاي دور مورد توجه بوده و به خصوص پس از ورود اسلام،درچندين مرحله از تاريخ، محل...
يکشنبه، 24 بهمن 1389
اصفهان،شهرخانه هاي تاريخي (2)
نخستين اقدامات در جهت نجات بخشي و احياي خانه هاي سنتي اصفهان توسط متخصصان از دوره ي پهلوي دوم هم زمان با خريد تعدادي از خانه هاي ارزشمند تاريخي...
يکشنبه، 24 بهمن 1389
‏اصفهان:شهرخانه ها ي تاريخي (1)
‏معماري به عنوان يکي از مهم ترين و کهن ترين فنون و هنرهاي تمدن بشري با معماري مسکوني آغازشده است،خانه هاي سنتي نيزبيش ترين تأثيرپذيري را از طبيعت،...
يکشنبه، 24 بهمن 1389
چهل ستون؛کاخي که بود
روال خانه سازي دراصفهان ازديرباز عمدتاً و اصولاً درمحورشمال شرقي- جنوب غربي بوده است؛‏يعني روبه قبله و دليل آن اين است که اين محوردرتابستان کم...
يکشنبه، 24 بهمن 1389
ميدان نقش جهان (4)
«طرح عالي ميدان شاه که درازاي آن تقريباً يک سوم ميل و پهناي آن يک دهم ميل است،درنخستين نظرنشان مي دهد که شالوده اي که نقشه ي شهربرآن تنظيم گرديده،تا...
يکشنبه، 24 بهمن 1389
ميدان نقش جهان (3)
جملي کارري(1)سياحي ايتاليايي بود که در سال 1105 هجري،مقارن با آخرين سال سلطنت شاه سليمان صفوي به ايران آمد و ورود او به اصفهان مقارن بود با درگذشت...
يکشنبه، 24 بهمن 1389
میدان نقش جهان (2)
« می توان ازدو محل نام برد که به نظر من نه تنها نظیر آن ها در قسطنطنیه نیست، بلکه با بهترین آثار مسیحیت برابر و حتی بدون تردید برآن ها مزیت دارند....
يکشنبه، 24 بهمن 1389
میدان نقش جهان (1)
میدان نقش جهان اصفهان(1)یک مجموعه ی عالی معماری و هنری اصفهان است که بدون شک تا اواخر قرن شانزدهم میلادی واوایل قرن یازدهم هجری،نه درایران و...
يکشنبه، 24 بهمن 1389
الحمرا نمود هنر و معماري بني نصر
هنريکي از شاخه هاي تمدن اسلامي است که همپاي ديگر شاخه ها رشد يافت و در مظاهر گوناگون تجلي يافت . گرچه هنربه ويژه هنر معماري دوره اسلامي ريشه...
چهارشنبه، 5 آبان 1389
معماري مسجد در دوره صفوي
اسلام نقش مؤثري در تكامل و توسعه اغلب هنرها در ادوار مختلف به ويژه در عهد صفويه داشته است. در دوران صفويه هنرهاي معماري، نقاشي، خط، تذهيب، قالي‌بافي،...
دوشنبه، 29 شهريور 1389
نيروهاي شرور و شهرهاي ما
هيچ به تخريب تدريجي معماري و بافت‌هاي سنّتي شرقي و اسلامي و جايگزين معماري مدرن با اشكال هندسي مدرن انديشه كرده‌ايد؟ ميان اشكال هندسي مقدّس،...
دوشنبه، 28 تير 1389
كبوترخانه ها اعجاز معماري ايراني
معماري داخلي كبوترخانه ها استثنايي است؛ عظمت اين بناها هم به سبب گسترگي و شكوه و هم به سبب تنوع در فرم اعجاب برانگيز است و اين بناها مانند ساير...
دوشنبه، 7 تير 1389
رویکردی به هويت معماري معاصرايران
باوجود همه پيچيدگيهاي مفهوم هويت وتلقي هاي متفاوت صاحبنظران از آن، بركسي پوشيده نيست درمعماري معاصرايران، اين واژه دچاربحران گشته وبصورت مفهومي...
سه‌شنبه، 25 اسفند 1388
مفهوم هويت در معماری
در این سال ها راه های بسیاری برای بازیابی آنچه با نام های هویت ملی، هویت ایرانی، هویت ایرانی اسلامی و ... نامیده شده، اندیشیده و به مرحله اجرایی...
چهارشنبه، 5 اسفند 1388
معماري ايران از صفويان تا دوران معاصر
يکي از پررونق ترين دوره هاي هنري ايران اسلامي، دوره ي صفويه است. سلسله صفويان در سال 907 هجري به وسيله ي شاه اسماعيل صفوي در تبريز تأسيس شد و...
شنبه، 10 بهمن 1388
معماري ايران از صدر اسلام تا عصر سلجوقيان
با وجود بسط قلمرو اسلام و فتوحات مسلمين در اقصي نقاط ايران، تا مدتها هنر معماري همچنان بر عناصر گذشته متکي بود. از آن پس، هنرمندان مسلمان با...
شنبه، 10 بهمن 1388
معماري ايران از سلجوقيان تا پايان عصر تيموريان
سلجوقيان ترکان غز بودند که براي تصرف زمينهاي حاصلخيز از ماوراء النهر به کشور ايران آمدند و بزودي با فتوحات خود توانستند علاوه بر ايران آسياي...
شنبه، 10 بهمن 1388
عناصر تشکيل دهنده ي معماري ایران در دوره اسلامی
هر بناي دوره ي اسلامي چه بناي مذهبي، مانند مسجد و مدرسه و چه غيرمذهبي، مانند کاروانسرا و کاخ از فضاهاي گوناگون تشکيل مي شود و گاهي نيز ممکن است...
شنبه، 10 بهمن 1388
معماري ايران اسلامي از صفويان تا دوره ي معاصر
«رباط زين الدين» يکي از زيباترين ساختمانهاي دوره ي صفويه است که در 67 کيلومتري جاده ي يزد به کرمان قرار گرفته است. اين رباط و رباط زيره ي کاشان...
شنبه، 10 بهمن 1388
ويژگيهاي معماري ايران در دوره ي اسلامي
برخي از محققان نظير پروفسور ويلبر(1) معتقدند که اجراي هر طرح معماري به سه عنصر اجتماعي بستگي دارد. اول جامعه اي که به آن طرح نيازمند است؛ دوم...
شنبه، 10 بهمن 1388