شناخت اسطوره و حماسه (2)
ج)منابع پهلوي: که متعلق به قرن سوم هجري به بعد مي باشند، شامل دينکرد، بندهشن، گزيده هاي زاد اسپرم و روايات پهلوي (1) راز بقاي اساطير: آن گونه...
يکشنبه، 21 آذر 1389
شناخت اسطوره و حماسه (1)
اساطير و آثار حماسي ملل، پهنه اي گسترده و پر راز است. گاهي اين اساطير در بين ملل مختلف مشترک است؛ گاهي برخي اساطير فراموش مي شوند؛ گاهي اساطير...
يکشنبه، 21 آذر 1389
نگاهي کوتاه به بديهه گويي و بديهه سرايي
بديهه و ارتجال در لغت به معني: بي انديشه و تأمل سخن گفتن يا شعر سرودن است و در اصطلاح بُلغا آن است که نويسنده يا شاعر کلام را بي رويت و فکر انشا...
يکشنبه، 21 آذر 1389
کندو کاوي زيبايي شناسانه در مورد جناس (2)
اغلب دانشمندان علوم بلاغي،تعريف مختصري از جناس ارائه داده اند و بلافاصله به انواع جناس پرداخته اند،گويي هر نوع جناسي،تعريفي خاص خود دارد. انواع...
يکشنبه، 14 آذر 1389
کندو کاوي زيبايي شناسانه در مورد جناس (1)
تقريباً بديع نويسان عرب و عجم،درمورد صنايع ادبي و زيبايي هاي شعري که اظهار نظر کرده اند و يا تعريفي ارائه داده اند، اغلب بر جنبه هاي صوري اين...
يکشنبه، 14 آذر 1389
قافيه از ديد شمس قيس رازي (3)
پس از مجرا، هر حرکتي که در قافيه ظاهر شود، نفاذ ناميده مي شود (271) نفاذ، درنگ پذير نيست؛ در منظومه ي بي «رديف» بيت يا سطر شعري، به نفاذ پايان...
يکشنبه، 14 آذر 1389
قافيه از ديد شمس قيس رازي (2)
همان گونه که از نمونه ها بر مي آيد، حرکت پيش از روي ساکن، توجيه ناميده شده (270) اگر روي، متحرک باشد، حرکت پيش از آن را اشباع مي نامند (268...
يکشنبه، 14 آذر 1389
قافيه از ديد شمس قيس رازي (1)
شمس قيس رازي، جست و جوگر سده ي هفتم هجري، از هوش مندان کم مانند تاريخ ادب ايران است. کتاب ارج مند او،المعجم في معابير اشعار العجم، تابه امروز،...
يکشنبه، 14 آذر 1389
شعر براي کودکان
در خانواده ما مانند بسياري از خانواده ها عادت بر اين بود که کودکان را با لالائي مي خواباندند و کار خواباندن بچه به هر کس محول مي شد، چه مادر،...
يکشنبه، 7 آذر 1389
حذف حرف جر و بلاغت آن در زبان عربي(2)
مورد سوم از مواضع حرف جر، موضعي است که از آن به حذف و ايصال نام مي‌برند مقصود از حذف و ايصال آن است که فعلي هم با حرف جر و هم بدون واسطه، متعدّي...
دوشنبه، 1 آذر 1389
حذف حرف جر و بلاغت آن در زبان عربي (1)
اگرچه گاهي بلاغت و شيوايي سخن در ذکر و بيان يک کلمه است ولي بسيار اتفاق افتد که اين شيوايي در حذف آن کلمه، متجلي و نمودار مي‌گردد تا به سبب آن،...
دوشنبه، 1 آذر 1389
تأملي در برخي از فنون بلاغي «مشاکله» (2)
از آن جا هنر شناسان کلامي و بلاغيان در صنعت «رد العجز» در مورد کيفيت رابطه ي لفظ و معني واژه هاي صنعت ساز، شرط و قيدي نيفزوده اند و در اين خصوص...
دوشنبه، 1 آذر 1389
تأملي در برخي از فنون بلاغي «مشاکله» (1)
برخي از فنون بلاغي گاهي در ميدان عمل و تطبيق مصاديق با تعريف هاي مربوطه ابهاماتي پيش مي آورند و باعث شک و وسواس مي شوند، تا آن جا که ممکن است...
دوشنبه، 1 آذر 1389
«توريه» فن ادبي تامل برانگيز(3)
1)«توريه مبينه» عکس «توريه مرشحه» است، يعني اين لوازم و مناسبات معني بعيد است که آن را همراهي مي‌کند و به «موري عنه» فرصت خودنمايي و جلوه‌گري...
دوشنبه، 1 آذر 1389
«توريه» فن ادبي تامل برانگيز(2)
طبيعي است «توريه» در چنين فضايي و به وسيله چنين شخصيتي که «عماد اصفهاني» (ت597 ه‍) «وي را چون شريعت محمدي ناسخ ديگر شيوه‌ها و سبک‌ها و زيورهاي...
دوشنبه، 1 آذر 1389
«توريه» فن ادبي تامل برانگيز(1)
انسانها در انتقال مفاهيم ذهني و مقاصد خود چنانکه نيازمند بيان رسا و روشن و گويايند، به وقت لازم نيز در پي شکار تعبيرات محجوب و سخن پوشيده برمي‌آيند....
دوشنبه، 1 آذر 1389
«مسمّط و تحول آن از چهارپاره تا چاره پاره» (3)
مسمطهاي هفت گانه و هشتگانه (= مسبّع و مثمّن) به جهت طولاني شدن بندها، در ادب فارسي، چندان مورد توجه قرار نگرفته است، ظاهراً اين کشش و طولاني...
يکشنبه، 23 آبان 1389
«مسمّط و تحول آن از چهارپاره تا چاره پاره» (1)
يکي از قالب هاي برجسته ي زبان و شعر پارسي قالبِ مسمّط است که ظاهراً از منوچهري دامغاني-شاعر قرن پنجم- آغاز مي شود و در طي دوران شعر پارسي، تحوّلات...
يکشنبه، 23 آبان 1389
«مسمّط و تحول آن از چهارپاره تا چاره پاره» (2)
ديديم که اصل مسمّط و مسمّط اصلي، چهار پاره بوده است و جالب اين جاست که سير تحول مسمط، از چهارپاره آغاز و به چارپاره مي رسد. اغلب شعراي پارسي...
يکشنبه، 23 آبان 1389
آيا در زبان فارسي فعل مجهول هست؟
دستور نويسان- همه بر اين باورند که در زبان فارسي فعل مجهول هست اما يکي از زبان شناسان معتقد است در زبان فارسي فعل مجهول وجود ندارد. هر دو نظر...
يکشنبه، 23 آبان 1389