ارتباط فلسفه الهى و فلسفه سیاسى(1)
اساساً چرا باید مبانى حکومت بشرى را در جهانى جز این عالم خاکى جست وجو کرد؟ به بیان روشن‏تر آیا حتماً لازم است مبنا و منبع حاکمیت انسانى را
دوشنبه، 6 شهريور 1391
ارتباط فلسفه الهى و فلسفه سیاسى(2)
روشن است که حکومت به طور کلى و بارزترین نمودش یعنى حاکمیت سیاسى گاهى بر اساس تمایل مردم به فرمانبردارى از زمامدارانشان اعمال مى‏شود، که
دوشنبه، 6 شهريور 1391
ارتباط فلسفه الهى و فلسفه سیاسى(3)
بى ‏تردید نخستین هدفى که طرح کلى فلسفه الهى حاوى آن است، هدفى صرفاً نظرى است، و اگر چنین است که غایت فلسفه چیزى است که قدما گفته اند: فلسفه،
دوشنبه، 6 شهريور 1391
زندگى و آزادى
در این نوشتار به اختصار به موضوع «زندگى و آزادى» نظر شده است. نخست از حق حیات به عنوان مقدمه سخن رفته و در ادامه، اصل آزادى از نگاه منابع دینى...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
حکومت اسلامى و مرزهاى سیاسى(1)
امروز جمعیت کره زمین در میان عناصر اجتماعى خاصى به اسم کشور تقسیم شده‏اند و هر کشور داراى حکومتى است و در خانواده بین‏المللى داراى شأنى و با...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
حکومت اسلامى و مرزهاى سیاسى(2)
اکنون، پس از توضیح اجمالى درباره دو مسلک معروف در باب مرزبندى سیاسى، به بیان تئورى سومى که مبتنى بر ماهیت حکومت است، مى‏پردازیم به عبارت دیگر،
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مشروعیت ولایت فقیه(3)
بدین گونه که ما فقه را از آغاز تا انجام کاوش نموده و مواردى را که در تمامى ابواب مختلف فقه به حاکم اسلام و فقیه جامع‏الشرایط واگذار گردیده،
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مشروعیت ولایت فقیه(2)
تقریر بحث بدین‏گونه است که: ملاحظه مى‏شود همان تعریفى که متکلمان اسلام براى مقام امامت عامه بیان مى‏کنند و همان دلیلى را که بر آن اقامه مى‏فرمایند
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مشروعیت ولایت فقیه(1)
درباره نظریه ولایت فقیه گفتارها و نوشتارهاى تحقیقى سودمندى ارائه شده و مى‏شود. این نظریه از دیدگاه علمى و اعتقادى سابقه دیرینه‏اى در منابع و...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مبادى ولایت فقیه
همان‏گونه که هر دانشى مبادیى دارد، مسائل هر دانش نیز داراى مبادیى است، از این روست که باید گفت ولایت فقیه نیز براى خود مبادیى دارد که در هنگام...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
ادله ی قرآنی ضرورت حکومت (4)
در اینجا نیز سخن از نقش حکومت در بعد جهاد است؛ زیرا مسلم است که جهاد بدون وجود یک تشکیلات منظم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی امکان پذیر نیست؛
شنبه، 4 شهريور 1391
ادله ی قرآنی ضرورت حکومت (2)
در مورد ضرورت حکومت، آیات قرآنی زیادی وجود دارد که در آنها یا به صورت صریح و یا با اشاره به این موضوع پرداخته شده است. لذا در این بخش به برخی...
شنبه، 4 شهريور 1391
ادله ی قرآنی ضرورت حکومت (3)
فطری بودن ضرورت حکومت. علامه طباطبایی در بحثی تحت عنوان «ولایت و زعامت در اسلام» مسأله یضرورت تشکیل دولت اسلامی را
شنبه، 4 شهريور 1391
ادله ی قرآنی ضرورت حکومت (1)
در این نوشتار، وجود حکومت به عنوان ضرورتی اجتماعی، ابتدا به طور اجمالی از منظر عقلی و سپس با استناد به آیات قرآن کریم و با توجه به نگرش سیاسی...
شنبه، 4 شهريور 1391
بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی (ره) (2)
حضرت امام در ده سال مدیریت نظام سیاسی کشور و در دوره های طوفان و التهاب سیاسی ابتدای انقلاب، توانست حکومت نوپای اسلامی را از گرداب مشکلات عظیم...
شنبه، 4 شهريور 1391
بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی (ره) (3)
بی شک کارآمدی دولت در پرتو شایسته سالاری آن به دست می آید و در دیدگاه امام خمینی (ره)، نیز تنها راه شایستگی ملت و کشور، شایستگی دولت آن است.
شنبه، 4 شهريور 1391
بررسی کارآمدی حکومت از دیدگاه امام خمینی (ره) (1)
امروزه، کارآمدی از مفاهیم مهم در علم مدیریت و اقتصاد می باشد که به حوزه ی مباحث علوم سیاسی نیز وارد شده است. در نتیجه، بحثی با عنوان
شنبه، 4 شهريور 1391
مبانی مشروعیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه(4)
پیش تر ذکر شد که اصل اولی و عقلایی در حاکمیت و سرپرستی، عدم ولایت انسانها بر یکدیگراست، مگر آنکه به دلیل قابل توجیهی، فردی چنین حقی را بر دیگران...
شنبه، 4 شهريور 1391
مبانی مشروعیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه(3)
در میان اندیشمندان درباره اینکه قدرت چیست و چه معانی ای برای آن ذکر شده است، چندان توافقی وجود ندارد. این اصطلاح در نزد علمای سیاست، دارای معانی...
شنبه، 4 شهريور 1391
مبانی مشروعیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه(2)
شاید بتوان افلاطون را اولین کسی دانست که توانست نمایی منسجم از مدینه ی فاضله (آرمان شهر) ارائه نماید. او در نظریه خویش، مبنای تعیین طبقات اجتماعی...
شنبه، 4 شهريور 1391