اسلام دولت قدیم و جدید(2)
با آن فرضی که شما دارید, دولت ها انضمامی هستند, و در هیچ دولتی مدرنیزم کاملاً تحقق ندارد و در هیچ دولتی هم سنت کاملاً حذف نشده است؟ پس می توان...
يکشنبه، 14 آبان 1391
اسلام دولت قدیم و جدید(1)
معمولاً عقیده بر این است که دولت مدرن, میراث مدرنیته است و خود مدرنیته در وجه فلسفی اش سه اصل اساسی دارد: اصل اول دنیاگرایی(سکولاریسم) است. بنابراین...
يکشنبه، 14 آبان 1391
زن و سیاست؛ گرایش ها و نگارش ها
در متون ِفقهی شیعه در "کتاب القضاء" [1] و نیز در مسئله "اجتهاد و تقلید" [2] ضمن بحث از شرایط قاضی و مجتهد، اشارتی بدان می رفته است. در متون اهل...
يکشنبه، 14 آبان 1391
انقلاب دینی(2)
هدف نبوت و آرمان آن در واقع چیزی نیست جز نفی امپراتوری عبودیت و رویارویی با آن و حتی اعلام جنگ با آن و مغلوب ساختن آن در مقام نماد قدرت و نیروی...
يکشنبه، 14 آبان 1391
انقلاب دینی(1)
جوامع انسانی، روزگاری بلند را بی هیچ تناقض یا تنازع میان قدرت دینی و قدرت این جهانی(Secular) سپری کردند. کاهنان در همه دولت هایی که سرزمین های...
يکشنبه، 14 آبان 1391
شریعتِ الهیِ واحد و حاکمیت های متعدد انسانی
شریعت الهی، نهاد الهی ثابتی است که خداوند سبحان آن را به پیامبران و فرستادگان وحی می کند و این شریعت، طریقتی الهی است که خداوند آن را به عنوان...
يکشنبه، 14 آبان 1391
ولایت فقیه و نقش خبرگان در آن(3)
یکی از بزرگان شیعه در زمان غیبت صغرا به امام زمان(عج) نامه ای می نویسد و آن حضرت پاسخی می دهد، که شیخ صدوق این توقیع شریف را بدین گونه نقل کرده...
يکشنبه، 14 آبان 1391
ولایت فقیه و نقش خبرگان در آن(4)
علمای اهل سنت - با همه اختلافی که در مبانی فقهی و فروعات احکام با یکدیگر و نیز با علمای شیعه دارند - در مسئله رهبری اتفاق نظر دارند و اگر اختلاف...
يکشنبه، 14 آبان 1391
ولایت فقیه و نقش خبرگان در آن(1)
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (قدس سره)، واژه ها و موضوعاتی شایع و رایج شد، که پیش از آن یا وجود نداشت مانند: سپاه پاسداران...
يکشنبه، 14 آبان 1391
ولایت فقیه و نقش خبرگان در آن(2)
در این مقاله بحث درباره ی امامت و رهبری ائمه معصوم(ع) نیست، اما چون ولایت و رهبری در زمان غیبت امام دوازدهم به فقها واگذار شده، لازم است درباره...
يکشنبه، 14 آبان 1391
آرمان حکومت دینی
گونه گونی فلسفه‌های سیاسی، ریشه در تلقیّ آنها از انسان، جهان و زندگی دارد. چگونه دیدن این سه عنصر، بینشی را می سازد که مبنای هر فلسفه سیاسی است.
يکشنبه، 14 آبان 1391
ضرورت حکومت یا ولایت فقها در عصر غیبت
دلایل عقلی و نقلی، گواهِ نیاز جامعه بشری به حکومتی است که امورش را راه برد؛ کیانش را حفظ کند؛ آن را از عوامل فساد و زوال باز دارد؛ در جهت مصالح...
يکشنبه، 14 آبان 1391
حکم حکومتى در نظام ولایى
حکم حکومتى از جمله موضوعاتى است که تاکنون بحث‏هاى زیادى پیرامون آن؛ اعم از تعیین ماهیت، ملاک حدود، شرایط و دیگر مسائل وابسته به آن صورت گرفته...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
الگوى اسلامى-ایرانى پیشرفت و ضرورت نگاه تمدنى
بومى سازى علوم و به خصوص علوم انسانى، از جمله مسائلى است که در کشور ما، روزهاى پرتب و تاب خود را مى‏گذارند و اندیشمندان و صاحب نظران موافق و...
سه‌شنبه، 9 آبان 1391
انقلاب اسلامى و کشورهاى مسلمان: ظرفیت‏ها و آموزه ‏ها
انقلاب اسلامى ایران به رهبرى حضرت امام(ره) با آموزه‏هایى چون ایجاد وحدت و هم‏گرایى میان کشورهاى اسلامى، حمایت از ملت‏هاى محروم و ستم‏دیده و نیز...
سه‌شنبه، 9 آبان 1391
آسیب های اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی در حکومت دینی
از جمله آسیب های حکومت دینی، آفت های اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی است. آسیب هایی از قبیل: عدم برقراری عدالت اجتماعی، وجود اختلاف و تفرقه میان امت...
سه‌شنبه، 9 آبان 1391
آسیب های اقتصادی در حکومت دینی
از جمله آسیب های نظام اسلامی آفت های اقتصادی است. اقتصاد در نظام های مادی، مهم ترین اصل است؛ زیرا در این نظام ها، خود اقتصاد هدف است. معمولاً...
سه‌شنبه، 9 آبان 1391
آسیب های سیاسی در حکومت دینی(2)
مدیریت ناکارآمد و ضعیف، یکی دیگر از آفت های حکومت ها به شمار می آید. به همین دلیل، امام امیرالمؤمنین (ع) ضعیف مدیریت را عامل شتاب زا در زوال...
سه‌شنبه، 9 آبان 1391
آسیب های سیاسی در حکومت دینی (1)
یکی از آسیب ها و آفت هایی که در منابع اسلامی به آن اشاره شده است آفت های سیاسی است. از نگاه دینی، سیاست نادرست سبب نابودی و هلاکت جامعه است....
سه‌شنبه، 9 آبان 1391
اصول و مؤلفه های حکومت غیر دینی
در حکومت مردم بر مردم یا دموکراسی اداره ی امور حکومتی در اختیار اکثریت مردم است که طبق قانون، حق رأی دادن دارند و می توانند حاکم یا رییس را با...
سه‌شنبه، 9 آبان 1391