نظریه‌ی تربیتی و جامعه‌شناسی
-برای من مایه‌ی بسی افتخار است وارزش این امر را عمیقاً احساس می‌کنم که باید در این کرسی جانشین مردی بس خردمند و آهنین اراده‌ای شوم که فرانسه...
چهارشنبه، 23 دی 1394
ماهیت و روش نظریه‌ی تربیتی
غالباً دو کلمه‌ی «تربیت» و «پداگوژی» (نظریه‌ی تربیتی را به هم می‌آمیزد و حال آنکه باید بدقت آنها را از یکدیگر متمایز کرد.
سه‌شنبه، 22 دی 1394
ماهیت و نقش تربیت
واژه‌ی تربیت‌گاه به معنی بسیار گسترده‌ای به کار رفته بر مجموعه‌ی تأثیراتی که طبیعت یا آدمیان دیگر می‌توانند بر عقل یا اراده‌ی ما داشته باشند...
سه‌شنبه، 22 دی 1394
آثار تربیتی امیل دورکیم
دورکیم در سراسر عمر خود، در ضمن تدریس جامعه شناسی، به آموزش علم تربیت نیز می‌پرداخت از سال 1887 تا سال 1902 در دانشکده‌ی ادبیات شهر بردو همواره...
سه‌شنبه، 22 دی 1394
رویكرد تربیت دینی با توجه به دو مؤلفه عقل محوری و ایمان محوری
یكی از موضوعاتی كه از دیرباز و بویژه در دوران اخیر، همواره ذهن و ضمیر دینداران ژرف نگر را به خود مشغول داشته است، ربط و نسبت دین (در تمام ابعاد...
يکشنبه، 29 آذر 1394
هدف اساسی تعلیم و تربیت: «شناسایی و اصلاح موقعیت»
عموم مطالعات تربیتی معطوف به دیدگاه اسلام، عبودیت و تقوا را به منزله‌ی هدف اساسی تعلیم و تربیت معرفی کرده است. از آنجا که مفهوم تقوا به طور مشخص...
پنجشنبه، 5 آذر 1394
تذکر موقعیت یکی از بنیادهای اساسی تربیت اسلامی
هر چند در تعریف و تبیین ماهیت تربیت اسلامی، تمرکز بر مفهوم عبودیت و استناد به آیه‌ی «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»...
پنجشنبه، 5 آذر 1394
وحدت‌گرایی معرفتی در تربیت اسلامی
از آنجا که بخش اساسی وظایف نظامهای تربیتی به آموزش معرفت معطوف است و گسترش روزافزون محتواهای دانشی، نظامهای تربیتی را به طور مستمر با مسئله‌ی...
پنجشنبه، 5 آذر 1394
طرد عینیت‌گرایی و خودبنیادی در تربیت اسلامی (2)
مسئله‌ی عینیت و خودبنیادی نیز به نحو مستقل در فلسفه‌ی صدرا طرح نشده است، بلکه ابژکتیویسم و سوبژکتیویسم از مسائل فلسفه‌ی جدید است و اساساً پس...
پنجشنبه، 5 آذر 1394
طرد عینیت‌گرایی و خودبنیادی در تربیت اسلامی (1)
عینیت‌گرایی و خودبنیادی چه در جهت اثباتی و چه در جهت انکاری، دو رویکرد معرفت‌شناختی است که به عنوان زیرساخت فلسفی هر نظام تربیتی نه تنها گزینش...
پنجشنبه، 5 آذر 1394
کدام روش، کدام انسان
روش‌های تربیتی اسلام وسیله‌ای برای کمال و بالندگی انسان است. بدون تردید رابطه نزدیکی میان روش تربیتی اسلام و مسیر زندگی انسان با نوع نگاه ویژه...
يکشنبه، 4 مرداد 1394
تفکر فلسفي در عرصه تعليم و تربيت
اصل حقيقت جويي و کنجکاوي از مهمترين ويژگيهاي انسان بشمار مي آيد که در همان اوان حيات بصورت تلاش و کوشش براي شناخت و آگاهي از محيط پيرامون تجلي...
سه‌شنبه، 12 اسفند 1393
تعليم و تربيت از ديدگاه روسو
از آن جا که به هر حال استعدادهاي بالقوله ي انسان بيدار مي شوند، تعليم و تربيت نقشي اساسي به عهده دارد که از يک طرف اين استعدادها را از تاريکي...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
رسانه های پست مدرن و تربیت دینی در عصر جهانی شدن (1)
در پژوهش حاضر، رابطه توانمندی های رسانه های پست مدرن با مقتضیات عملی تربیت دینی در عصر جهانی شدن به بحث گذارده شده است. روش انجام پژوهش، تحلیل...
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
رسانه های پست مدرن و تربیت دینی در عصر جهانی شدن (2)
دین نیز در هیچ جبنه ای بومی، محلی و موقت نیست، بلکه سمت و سوی جهانی دارد. حال اگر دین هویتی جهانی داشته باشد، دین داران نمی توانند و نباید مسیر...
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی (1)
انسان، موضوع تربیت است و هر گونه طرحی به منظور تربیت وی، مسبوق به نگاه انسان شناختی ویژه ای است. در این نگاه، دین و انسان همواره ملازم یکدیگرند....
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی (2)
لیوتار، متفکر برجسته پست مدرن در کتاب مشهورش، وضعیت پست مدرن پست مدرنیسم را بی اعتقادی به فراروایت ها تعریف کرده است. منظور پست مدرنیست ها از...
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
درآمدی بر روان شناسی دین و تربیت دینی در اندیشه ی غزالی
«روان شناسی دین» به معنای مطالعه علمی و روان شناسانه دین داری و «تربیت دینی» به معنای پرورش انسان دین دار، دو عرصه مهم و جدید در مطالعات روان...
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
کاربرد نظریه ی «مراحل توسعه ی ایمان» جیمز فاولر در اسلام
اساسی ترین ملاکی که برای برآورد ارزشمندی انسان در اسلام تعیین شده، ایمان به علت هستی بخش عالم؛ یعنی خدای متعال است. ایمان به خدای متعال، در چهارچوب...
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
فلسفه ی تربیتی کانت و مبانی آن
فلسفه های تربیتی معاصر حاصل تطور و تکامل اندیشه های گوناگون در دو سده اخیر است. کانت با تأسیس یک نظام جامع فلسفی توانسته است در حوزه های گوناگون...
دوشنبه، 13 آبان 1392