طرح شلایرماخر در خصوص علم هرمنویتیک عام
علم هرمنویتیک در مقام فن فهم رشته ای عام نیست و فقط کثرتی از هرمنویتیک های تخصصی است.» (1) این اعلام برنامه ای است که شلایرماخر درس گفتارهایش...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
دیلتای: علم هرمنویتیک به منزله ی بنیاد « علوم انسانی»
پس از درگذشت شلایرماخر، در 1834، طرح توسعه ی علم هرمنویتیک عام رفته رفته سستی گرفت. یقیناً مسئله ی هرمنویتیکی از جنبه های مختلف توجه متفکران...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
ریشه های شلایرماخر
برای فهم کامل ماهیت و مقدار مساهمت شلایرماخر در تحول نظریه ی هرمنویتیکی، لازم است به بررسی وضعیت علم هرمنویتیک در عصر او بپردازیم و به ویژه برداشت...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
جدال معاصر بر سر علم هرمنویتیک
شش تعریف به هم وابسته و اغلب متداخل هرمنویتیک به درجات متفاوت هنوز نیز در گستره ی تفکّر هرمنویتیکی معاصر یافت می شوند، و با این همه قطب بندی...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
معنا و دامنه ی علم هرمنویتیک
تعاریف مختلف گوشه های متفاوت ولیکن مهمی از مسئله ی هرمنویتیکی را بالا می زنند. و از این جاست که برای علم هرمنویتیک رو کرده به روش و اعتبار و...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
ریشه شناسی مفهومی واژه ی هرمنویتیک (2)
وجه دوم معنا در « هرمینویین» « توضیح دادن» است. تأویل به معنای تبیین بر جنبه ی استدلالی فهم تأکید می کند و بیشتر به ابعاد تبیینی تأویل اشاره...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
شش تعریف جدید از علم هرمنویتیک
میدان علم هرمنویتیک به طوری که در عصر جدید به ظهور رسیده است دست کم به شش نحو نسبتاً متمایز تعریف می شود. این کلمه از همان ابتدا بر علم تأویل...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
مقدمه ای درباره هرمنویتیک
علم هرمنویتیک کلمه ای است که در محافل کلامی و فلسفی و ادبی هر روز بیش از روز پیش شنیده می شود. « جنبش هرمنویتیک نوین» در علم کلام پروتستانی اروپایی...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
ریشه شناسی مفهومی واژه ی هرمنویتیک (1)
ریشه های کلمه ی hermeneutics در فعل یونانی « هرمینویین» / hermeneuein نهفته است که عموماً به « تأویل کردن» ترجمه می شود و صورت اسمی آن « هرمینیا»/...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
املاء صحیح واژه ی هرمنویتیک
شاید بد نباشد که در خصوص انتخاب « hermeneutics» و نه « hermeneutic» برای نام گذاری رشته ی هرمنویتیک یادداشتی فنی اضافه کنم. جیمز م. رابینسون...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
مساله شرور از دیدگاه جان هیک و علامه طباطبایی
وجود شرور در جهان، در تعارض با چهار صفت، علم مطلق، قدرت مطلق و خیرخواهی محض و عادل بودن خداوند است. در این مقاله ما در دو بخش به مبانی فلسفی...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
مشکل مجازگویی و نقل اسطوره ها در قرآن
در قرآن اسطوره ها، داستان ها و استعارات و کنایاتی آمده است، اولاً: آیا این نشان از سمبلیک و غیرواقع نما بودن زبان قرآن نیست؟ و ثانیاً: آیا این...
شنبه، 28 دی 1392
رابطه ی نسبیت معرفت و هرمنوتیک
خاستگاه دیگر شعار تعدد قرائت ها، دانش هرمنوتیک و تفسیر متون است. این مبحث امروزه یکی از شاخه های معرفتی شناخته می شود که گروه های علمی مختلفی...
شنبه، 28 دی 1392
رابطه ی نسبیت معرفت با بحث «زبان دین»
مبحث زبان دین و ارتباط آن با این تئوری که نظر و برداشت افراد از دین مطلق نیست، از آنجا ناشی شد که طی چند قرن اخیر، در اروپا، در فلسفه ی دین و...
شنبه، 28 دی 1392
نمادین بودن زبان دین
انگیزه و سبب طرح این دیدگاه و نظریه در باب زبان دین این بود که پس از انقلاب علمی و صنعتی در اروپا و اکتشافات رو به تزاید علمی و نیز طرح فرضیه...
شنبه، 28 دی 1392
توضیح مدعای نظریه قبض و بسط
از جمله گونه های نسبی گرایی، گرایش به «نسبیت معرفت دینی» است: برخی می گویند ما نیز قبول داریم که دین ثابت و مطلق است و ارزش های دینی نیز تابع...
شنبه، 28 دی 1392
دلایل طرفداران قبض و بسط
بی تردید نقد و بررسی نظریه ی «نسبیت معرفت» که مدّتی نسبتاً طولانی از طرح آن در کشور ما می گذرد و در باب آن کتاب ها و مقالات فراوانی نگاشته شده...
شنبه، 28 دی 1392
نسبیت در ارزش ها و معرفت دینی
چرا در برخی از مکاتب فلسفی غرب ارزش ها و گزاره های دینی نسبی معرفی شده اند؟ نظر اسلام درباره ی این نسبی گرایی چیست؟
شنبه، 28 دی 1392
پلورالیسم دینی و معرفتی
پلورالیسم دینی و معرفتی یعنی چه؟ و سر منشأ تفکر پلورالیسم و التقاط در حوزه ی اندیشه ی دینی کدام است؟
پنجشنبه، 26 دی 1392
نسبیت در گزاره های دینی و خاستگاه معرفت شناختی آن
پیش از پرداختن به پاسخ اصلی بهتر است ابتدا توضیحی درباره ی دو مفهوم «مطلق بودن» و «نسبی بودن» یک گزاره بیان کنیم:
پنجشنبه، 26 دی 1392