زندگی‌نامه ولتر
ولتر، فیلسوف، رمان نویس، شاعر، نمایشنامه نویس و مورخ فرانسوی است، او با سبک شگفت‌انگیز و باشکوه خود در هنرش شناخته می‌شود. نوشته‌های او باعث...
پنجشنبه، 19 دی 1398
متافیزیکی فیلسوفان لیبرال
فیلسوفان لیبرال مسائل متافیزیک را قابل نقض و ابرام نمیدانند و نزاع بر سر حقانیت و بطلان معتقدات و اخلاقیات دینی را بی نتیجه و به نتیجه نارسیدنی...
دوشنبه، 11 آذر 1398
آشنایی با سقراط
سقراط فیلسوف یونان کلاسیک اهل آتن و یکی از بنیانگذارترین فلسفهٔ غرب بود. افکار سقراط متوجه مفهوم انسانیت بود و سقراط اعلام کرد که باید جهان‌شناسی...
يکشنبه، 5 آبان 1398
فلسفه تحلیلی
تحلیل، چه در زمینه زبان و چه از لحاظ منطقی، پیوسته خصوصیت اصلی فلسفه را تشکیل داده است. از زمان سقراط تا کنون تحلیل در پژوهشهای فلسفی بکار می...
چهارشنبه، 1 خرداد 1398
فردید و فلسفه‌ی غرب
در میان آثار پراکنده به جای مانده از فردید فهم تفسیرهایی بسیار اصیل و ناب از متفکران غربی دیده میشود که می توان گفت تا روزگار ما نظایر آنها در...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
فنای ذاتی انسان کامل
هر تفسیری که از عالم مثال و شهود عرفانی داشته باشیم، در سنت عرفان شرقی امکان دستیابی به حقایقی اصیل که در سپهر آگاهی طبیعی جای ندارند، به رسمیت...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
عرفان تئولوژیک
بی‌شک نزد هایدگر مضمون کلام و سخن الهی وجود دارد. با این وصف، در آثار هایدگر هیچ گونه نشانه ای از تعهد و وفاداری به متن مقدس نمی بینیم، در حالی...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
تاریخی بودن حضور
تمایز وجودشناختی میان موجود و وجود بنیادی را برای تقابل میان دو حوزه تاریخ و فراتاریخ فراهم می آورد و طرح اولیه وی در وجود و زمان به منظور نیل...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
پدیدارشناسی و عرفان شرقی(قسمت اول)
می توانیم از الگوی فلسفه استعلایی کانت برای تبیین موضوع بهره گیریم، بی آن که به هیچ وجه بخواهیم هایدگر را متفکری کانتی قلمداد کنیم. از نظر کانت،...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
پدیدارشناسی و عرفان شرقی(قسمت دوم)
در قیاس با اندیشه هایدگر، باید گفته شود در عرفان های شرقی او، چنین پدیدارشناسی ادراکی که معطوف به مرحلة ما قبل ادراکی باشد دیده نمی شود؛ در سنت...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
افق‌های مشترک
در این بحث توجه به یک نکته تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت است، و آن این که، بسیاری از مورخان تاریخ تفکر نشان داده اند که میان تفکر ایرانیان و سنت...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
فرا تاریخی در تفکر هایدگر
در ساحت حضوری که تفکر و عرفان شرقی بر آن دست می گذارد، با نحوهای از تفکر بی مفهوم و بی متعلق بیابژه روبه رویم، یعنی با حقیقتی مواجهیم که اساسا...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
تفکر و عرفان شرقی
علی رغم آن که تفکر هایدگر و سنت عرفانی ما به اعتبار تأکید بر اهمیت حضور و معرفت حضوری و توجه دادن به محدودیتهای عقلانیت متافیزیکی در افق مشترکی...
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
پدیدارشناختی و تجربه‌گرایان (قسمت اول)
هایدگر می کوشد تا ما را به تفکری فراخواند که در فضایی خارج از حوزه مفاهیم تحقق می پذیرد. یگانه موضوع اصیل این سنخ تفکر، از سنخ مفاهیم نیست، اما...
سه‌شنبه، 27 فروردين 1398
پدیدارشناختی و تجربه گرایان(قسمت دوم)
به خوبی پیداست که میان نحوه تفکر یونانیان اولیه در باب لوگوس و تفکر هایدگر در باب وجود از یک سو و معنا و مفهوم شهود عرفانی و معرفت الهی یا ربانی...
سه‌شنبه، 27 فروردين 1398
پدیدارشناختی و تجربه گرایان(قسمت سوم)
از نظر هایدگر، سکوت، زبان حقیقت است. از این منظر، عرفان نظری ما شدیدة مورد نقد است، چرا که عرفان نظری و فلسفه هایی همچون فلسفه ملاصدرا، به دلیل...
سه‌شنبه، 27 فروردين 1398
آگنوستیسیسم عرفانی
ساده ترین نکته‌ای که نباید فراموش شود کاربرد تعابیر مجازی بسیار در سنت عرفانی ماست. برای مثال، تعابیری چون آسمانی، لطف و عنایت الهی یا بخشش یزدان.
سه‌شنبه، 27 فروردين 1398
همسویی‌های وجودشناختی
خدای تئولوژی بسیار انسان شکل انگارانه است و اوصاف این خدا بسیار شبیه اوصاف انسانی است. لذا، وقتی تفسیرهای تئولوژیک و عرفانی از تفکر هایدگر مورد...
سه‌شنبه، 27 فروردين 1398
نظر شاگردان و شیفتگان فردید
نکته تعجب انگیز این که هیچ یک از شاگردان و شیفتگان فردید و نیز صاحب نظران ایرانی، به این نکته، یعنی اثرپذیری بنیادین فردید از کربن، التفات نیافته...
سه‌شنبه، 27 فروردين 1398
آمیزش انسان‌شناسی‌ها
تلقی مشترک دیگر در انسان شناسی هایدگر و سنت عرفانی ما این است که در تفکر این متفکر آلمانی مهم ترین وصف وجودشناختی نحوه هستی آدمی در عالم بودن...
سه‌شنبه، 27 فروردين 1398