مارتین هایدگر
مارتین هایدگر(1) (تولد: 1889) نخست شاگرد فرقه ی مسیحیان ژزوئیت(یسوعی) بود؛ سپس به تحصیل پرداخت و دکترای خود را نزد ریکرت در دانشگاه فرایبورگ...
دوشنبه، 6 خرداد 1392
فلسفه ی اگزیستانس (هستی انسانی)
«به پیرامونش نگریست؛ هیچ چیز جز خودش ندید. نخست فریاد برآورد: من هستم!.... آنگاه هراسید، زیرا انسان می هراسد... هنگامی که تنهاست.»
يکشنبه، 5 خرداد 1392
ماکس شلر
در میان فیلسوفانی که زیر تأثیر هوسرل قرار گرفتند ماکس شلر به علت اصالت و ابتکار و استعداد خود مقامی ویژه دارد. وی در سال 1874 در شهر مونیخ زاده...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
ادموند هوسرل
ادموند هوسرل (1859- 1938)، که در کنار برگسون ماندنی ترین و ژرفترین تأثیر را بر تفکر معاصر داشته است و هنوز هم دارد. شاگرد برنتانو بود و نزد روانشناس...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
پراگماتیسم و برگسونیسم
جریان تفکر عملگرایانه در واقع پیش از همه در امریکا و انگلستان ظاهر شد، اما به هیچ روی محدود به این سرزمین ها نماند؛ و در حدود سال 1900 بویژه...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
تاریخگرایی و فلسفه ی زندگی آلمانی
جریانهای فکری که در آلمان هماهنگ با فلسفه ی زندگی فرانسوی و عملگرایی انگلیسی اند عبارتند از جنبش تاریخگرایی (1) و فلسفه ی زیست شناسانه. این دو،...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
هانری برگسون
هانری برگسون(1) ( 1859- 1941) مهمترین و اصیلترین نماینده ی «فلسفه ی زندگی» نوین است که به دست وی به بهترین شکل آن درآمد. اما هر چند بعداً رهبر...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
نوکانتیانیسم
ایدئالیسم در واپسین دهه ی سده ی نوزدهم، در آلمان، بیش از هر چیز در شکل نوکانتیانیسم(1) پدیدار شد. هفت مکتب بزرگ را می توان برشمرد که به شیوه...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
فلسفه ی زندگی
فیلسوفانی هستند کوشش دارند که مجموعه ی واقعیت را به وسیله ی «زندگی» توضیح دهند. اما این تنها جنبه ی مشخص کننده ی ایشان نیست. وجه تمایز دیگر آنان...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
لئون برونشویگ
ایدئالیسم فرانسه در سده ی نوزدهم، که نماینده ی اصلی آن را باید در پیرو اصیل کانت، شارل رنوویه (1) (1815- 1903) دید، گروه دیگری از نمایندگان قابل...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
بندتو کروچه
تصویر کلی فلسفه ی ایتالیا در پایان سده ی نوزدهم اساساً اختلافی با تصویر کلی که فلسفه در کشورهای دیگر اروپایی در آن زمان نشان می دهد ندارد. در...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
نوپوزیتیویسم
مکتب نوپوزیتیویستی، که یگانه دستاورد واقعی جنبش تجربه گرایی معاصر به شمار می رود، به پوزیتیویسم کلاسیک کنت و میل و از آن گذشته به آمپیریسم یا...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
فلسفه ی ماده
زیر این نام کلی ما چند نظام فلسفی را با گرایشهای گوناگون مختصر می کنیم: فلسفه ی برتراندراسل، نوپوزیتیویسم، ماتریالیسم دیالکتیک. اگر این نظامها...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
برتراند راسل
قبلاً در نیمه ی دوم سده ی نوزدهم، در انگلستان، یک جریان رئالیستی البته ضعیف پدید آمد که منتهی به تشکیل مکتبی نشد و نتوانست بر ضد ایدئالیسم برادلی...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
جریانهای اصلی فلسفه ی معاصر
مرحله ای از فلسفه ی معاصر که در اینجا به آن می پردازیم و فاصله ی زمانی را از نخستین جنگ جهانی تا سال 1946 در بر می گیرد شکفتن دو مکتب را نشان...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
آغاز سده ی بیستم و فلسفه معاصر
جنبه های زیر از مشخصات فلسفه در فاصله ی زمانی ربع اول سده ی بیستم به شمار می روند. نخست اینکه دوران شدیدترین فعالیت فلسفی است. تعداد قابل ملاحظه...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
بحران در فلسفه معاصر
پایان سده ی نوزدهم و آغاز سده ی بیستم بر بحرانی ژرف در فلسفه گواهی می دهند. نشانه های آن، ظهور جنبشهای مخالف در برابر دو نیرومندترین موضع اندیشه...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
پیدایش فلسفه ی معاصر
فلسفه ی نوین، یعنی اندیشه ی فلسفی فاصله ی زمانی سالهای 1600- 1900، خود از پیش به تاریخ تعلق داشته است. اما از آنجا که فلسفه ی معاصر، فلسفه ی...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
ارسطوی یونانی و ارسطوی سهروردی
نظر ارسطو با نظر افلاطون از این لحاظ متفاوت است که ارسطو شکافی را که افلاطون میان جهان معقول و جهان پدیدار به وجود آورده است، مردود می داند....
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
یونان سرآغازی برای نیهیلیسم نیچه
نیهلیسم یکی از ارکان ذاتی تمدن غرب و مدرنیته است که بسیار بیش از آن که تصور شود با تار و پود زندگی و زمانه ما آمیخته است و ریشه های تاریخی حضور...
سه‌شنبه، 24 ارديبهشت 1392