تصوّر و تصديق، پيش درآمد جايگاه مبحث علم در علوم اسلامى(1)
مباحث مربوط به ادراك و مع[1]رفت در علوم اسلامى - اعم از فلسفه، كلام، منطق و حتى علم اصول- بصورت پراكنده مطرح شده است. در منابع اسلامى، ابواب...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
تصوّر و تصديق، پيش درآمد جايگاه مبحث علم در علوم اسلامى(3)
از آنجا كه ملاكِ تصديق و مائزميان تصور و تصديق حكم است، لازم است قبل از پرداختن به تصديقات با حقيقت و ماهيت حكم آشنا شويم. در ارتباط با مسئله...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
تصوّر و تصديق، پيش درآمد جايگاه مبحث علم در علوم اسلامى(2)
ابن سينا آندو را چنين تعريف كرده است: التصور هو الحاظر مجردا عن الحكم و المصدّق بها هو الحاضر مقارناله[5]. در اين بيان تصور، مجرد از حكم و تصديق...
چهارشنبه، 31 فروردين 1390
چيستي حمل ذاتي اولي و حمل شايع صناعي
تقسيم قضايا به حمل ذاتي اولي و حمل شايع صناعي، از تقسيمات مفيد و ابتكاري منطق دانان مسلمان است كه داراي زوايا و ابعادي است كه درباره بيشتر آنها...
شنبه، 11 دی 1389
آموزه ی «جوهر»
ارسطو آموزه جوهر را عمدتاً در دو كتاب مقولات و متافيزيك مطرح كرده است. مطالعة اين دو كتاب، ممكن است اين مطلب را به ذهن متبادر سازد كه گويا ملاك‌هاي...
چهارشنبه، 19 اسفند 1388
مبنا گروی چیست ؟
در فرهنگ آکسفورد واژه فونداسیون چنین تعریف شده است: «یک سطح یا پایه سخت که برفراز آن بنایى ساخته شود». به همین سان، بسیارى از فلاسفه دانش را...
شنبه، 11 اسفند 1386
فیلسوف با «استعاره» مى اندیشد
فیلسوفان از استعاره براى اهداف متعددى استفاده مى کنند. از شایع ترین موارد استفاده از استعاره در فلسفه تلاش براى توصیف یک نظریه است. برخلاف عرف...
شنبه، 11 اسفند 1386