پارادایم چیست؟
ظاهرا عنوان «پارادایم چیست؟» چنین نشان می‌دهد که موضوع سخنرانی من، روی یک پرسش معرفت شناختی و روش شناختی متمرکز خواهد شد. به هیچ وجه معتقد نیستم...
سه‌شنبه، 16 مهر 1392
هنر در نظرمکتب فرانکفورت
برای نمایندگان مکتب فرانکفورت، هنر واقعیتی دوسویه است. واقعیت اجتماعی پارادوکسیکال، چون هرچند در تضاد با جامعه است، اما از واقعیت نبریده است،...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
مسیحاباوری در نظر مکتب فرانکفورت
نزد بنیامین، مسیحاباوری نه نظریه و نه آموزه ای الهیاتیِ رستگای، بلکه در رساله اش درباره ی مفهوم تاریخ ( مجله ی آثار، جلد 3، گالیمار، 2000، ص...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
نقد در نظر مکتب فرانکفورت
نظریه پردازان مکتب فرانکفورت با توسعه ی متوالی یا هم زمانِ نقد کاپیتالیسم، نقد ایده ئولوژی های فاشیستی، نقد فقر حاصل از ادغام سرمایه های فرهنگی...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
مدرنیته در نظر مکتب فرانکفورت
مکتب فرانکفورت یکی از جریان های فکری است که وظیفه ی « اندیشیدن به زمان حال» و « درک زمان خود به کمک اندیشه» ( هگل) را مؤلفه ای برای فلسفه – فلسفه...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
مارکسیسم در نظر مکتب فرانکفورت
مکتب فرانکفورت از زمان تأسیس، خود را از سرگیری و تداوم نظریه ی مارکسیستی، هم در حوزه ی مشخصاً فلسفی هم در شناخت تجربی از پدیده های تاریخی و اجتماعی،...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
محاکات در نظر مکتب فرانکفورت
این اصطلاح که برخاسته از روان شناسی گابریل تارد، گوستاو لوبُن و فروید درمورد جمعیت ها است، در مکتب فرانکفورت نه به رفتار سازگاری اجتماعی از طریق...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
فرد در نظر مکتب فرانکفورت
« فقط فرد چیزی است» ( یاداشت های انتقادی ، ص108) . فرد کوچک ترین و انضمامی ترین واحد زندگی است که ورای آن هیچ چیزی وجود ندارد، و احدی بدین ترتیب...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
علائق شناخت در نظر مکتب فرانکفورت
یکی از تزهای اصلی مکتب فرانکفورت این است که چه رای تحلیل علم آن گونه که ساخته می شود و چه به منظور تعیین الگویی هنجاری برای آن، نمی توان از «...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
عقل در نظر مکتب فرانکفورت
نظریه پرازان مکتب فرانکفورت با محدودیت های ذاتی تلقی حاکم بر دوران مدرن از عقل مبارزه می کنند، تلقی حاکم بر شناختِ ابژه سازِ خاص ریاضیات یا علوم...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
صنعت فرهنگ در نظرمکتب فرانکفورت
صنعت فرهنگ در یک کلمه (Kulturindustrie) به پیوند دو واقعیت ظاهراً متناقض اشاره دارد: قلمرو مادی تولید و قلمرو ذهن. شیوه ای برای بیان فرایند مدرنیزه...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
طبیعت در نظر مکتب فرانکفورت
نظریه پردازان مکتب فرانکفورت وارث نوعی دوسویگی پُربار از مارکس اند. گاهی مارکس بر حرکت جدایی از حیوانیّت و طبیعت که کار معرف آن است، تأکید می...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
شیء وارگی در نظزمکتب فرانکفورت
انگاره ی شیء وارگی درمکتب فرانکفورت بیش از آن که برگردد به مارکس که شیء وارگی را بازنماییِ روابط میان سوژه ها در رابطه ی میان چیزها می دانست،...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
زیست جهان در نظرمکتب فرانکفورت
نخستین نظریه پردازان مکتب فرانکفورت که معاصر توسعه های اگزیستانسیل پدیدارشناسی (هوسرل، هایدگر) بودند، قصد داشتند فلسفه ای انضمامی بر محور زندگی...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
رهایی بخش در نظرمکتب فرانکفورت
واژه ی آلمانی Mundigkeit نخست معنایی حقوقی دارد، همان گونه که در زبان فرانسوی چنین است- به رسمیت شناخته شدن و بازشناسیِ خود در مقام فرد بالغ...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
دیالکتیک در نظرمکتب فرانکفورت
دیالکتیک وساطت میان امر خاص و امر عام، میان تمامیت اجتماعی و پاره هایش است و هیچ یک از اصطلاحات آن بر اصطلاحات دیگر، اولویت نطقی یا زمانی ندارد...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
روان کاوی در نظر مکتب فرانکفورت
هر چند مکتب فرانکفورت برای نظریه ی اجتماعی اولویتی معین قائل است، اما اقتصاد گرایی و جامعه شناسی گرایی را نیز نمی پذیرد و بیش تر در پی فهمیدن...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
خرده شناسی در نظر مکتب فرانکفورت
اصطلاحی آدورنویی که هم اشاره دارد به سبک- سبکی قطعه قطعه، گُزین گویانه و موجز- و هم به الگوی اندیشه ی انتقادی که بر محورِ « گزینش امر خُرد» استوار...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
جنبش روشنگری در نظر مکتب فرانکفورت
جنبش روشنگری سوای جنبش فلسفی سده ی هجدهم که تحت سیطره ی نقد انسان گرایانه بر جزم اندیشی، عدم تسامح دینی و استبداد سیاسی بود، بر اراده باوری خوش...
يکشنبه، 17 شهريور 1392
حقیقت در نظر مکتب فرانکفورت
« انگیزه ی فلسفیِ راهبر این مؤسسه می تواند اراده ی تغییرناپذیرِ خدمت به حقیقت بدون هرگونه تردید باشد» ( نظریه ی انتقادی، ص80) . این هدف ناچیز...
يکشنبه، 17 شهريور 1392