خواجه نصيرالدين طوسي زبانشناسي برجسته (4)
خواجه علاوه بر هشت مصوّت اصلی دری ( یعنی ā، ، ῑ ، ō، ē که مصوتهای بلندند و a، u، i، که مصوتهای کوتاهند ) از یک مصوت خنثی نام می برد که گویا فقط...
سه‌شنبه، 15 مهر 1393
خواجه نصيرالدين طوسي زبانشناسي برجسته (5)
در بند 9 دیدیم که خواجه از دو نوع الف سخن گفته است یکی الف مصوت ( یعنی ā ) و دیگری الف صامت یا به قول او مصمت یعنی همزه. چون این نکته ممکن است...
سه‌شنبه، 15 مهر 1393
خواجه نصيرالدين طوسي زبانشناسي برجسته (3)
« در علوم دیگر [ یعنی علوم لغت و صرف و نحو ] تقریر کرده اند که حروف در اصل دو نوع بوده است. یکی مصوّت و یکی مصمت [ یعنی صامت ]. و مصوِّت یا مقصور...
سه‌شنبه، 15 مهر 1393
مقام و مشي عرفاني خواجه نصيرالدين طوسي (3)
خواجه بر آن است که طريق عرفان به مراتب از راه دنيا آسانتر است و اين از آن روست که اين طريقي است که ما زماني از آن آمده ايم و اکنون به سوي آن...
يکشنبه، 13 مهر 1393
مقام و مشي عرفاني خواجه نصيرالدين طوسي (3)
خواجه بر آن است که طريق عرفان به مراتب از راه دنيا آسانتر است و اين از آن روست که اين طريقي است که ما زماني از آن آمده ايم و اکنون به سوي آن...
يکشنبه، 13 مهر 1393
مقام و مشي عرفاني خواجه نصيرالدين طوسي (2)
آنچه از آثار خواجه در اين باب مشهور است، چهار اثر مي باشد: اوصاف الاشراف، تذکرة آغاز و انجام، مراسلات وي با صدرالدين قونوي و شرح نمطهاي پاياني...
يکشنبه، 13 مهر 1393
مروري بر ميراث خواجه نصيرالدين طوسي در اخلاق (3)
مباحث فلسفه ي اخلاق به جز فرا اخلاق در اخلاق هنجاري ( normative ethics ) نيز گستره ي قابل توجهي دارد. بحثهاي کاملاً انتزاعي فلسفه ي اخلاق در...
يکشنبه، 13 مهر 1393
مقام و مشي عرفاني خواجه نصيرالدين طوسي (1)
در تاريخ فرهنگ اسلامي به رغم قول مشهور، ميان فلسفه و عرفان و فيلسوفان و عارفان ارتباطات غير خصمانه نيز ملاحظه مي شود. فيلسوفاني بوده اند که از...
يکشنبه، 13 مهر 1393
مروري بر ميراث خواجه نصيرالدين طوسي در اخلاق (2)
اگر به وضعيت نگارش آثاري که در حکمت عملي و اخلاق عقلي پيش از عصر خواجه نصير پديد آمده، نظر کنيم، خواهيم دانست که وي سهم بسزايي در رونق بخشيدن...
يکشنبه، 13 مهر 1393
مروري بر ميراث خواجه نصيرالدين طوسي در اخلاق (3)
مباحث فلسفه ي اخلاق به جز فرا اخلاق در اخلاق هنجاري ( normative ethics ) نيز گستره ي قابل توجهي دارد. بحثهاي کاملاً انتزاعي فلسفه ي اخلاق در...
يکشنبه، 13 مهر 1393
مروري بر ميراث خواجه نصيرالدين طوسي در اخلاق (1)
بخش قابل توجهي از آثار خواجه نصيرالدين طوسي به کتب اخلاقي اختصاص يافته است. اين آثار از الگوي واحدي در بيان مباحث اخلاقي پيروي نمي کنند و تنوع...
يکشنبه، 13 مهر 1393
خواجه نصيرالدين طوسي زبانشناسي برجسته (2)
مُصمَت در علم صرف عربی و در علم تجوید صفت است برای برخی از حروف ( یعنی واجها ) در برابر مُذلَق که اسم مفعول است از اذلاق.
يکشنبه، 13 مهر 1393
خواجه نصيرالدين طوسي زبانشناسي برجسته (1)
معمولاً خواجه نصيرالدين طوسي ( در گذشته ي 672 ق ) را حکيم، منجّم و رياضي دان مي دانند و کسي او را در زمره ي زبانشناسان ياد نکرده است. اين دانشمند...
يکشنبه، 13 مهر 1393
مقام حديث در آثار خواجه نصيرالدين طوسي
هر چند خواجه نصيرالدين طوسي در طول اعصار، در ميان عوام و خواص به عنوان فيلسوف، متکلم و رياضي دان شهرت يافته است، اما وي در علوم شرعي از جمله...
يکشنبه، 13 مهر 1393
بررسي تطبيقي اخلاق علايي و اخلاق ناصري (2)
با اینکه شاه میر تنها چهار بار از خواجه نصیرالدین طوسی یاد کرده که دو بار آن با عناوین « حکیم طوسی » و « محقق طوسی » بوده- و کوشیده است تا...
يکشنبه، 13 مهر 1393
مقام حديث در آثار خواجه نصيرالدين طوسي
هر چند خواجه نصيرالدين طوسي در طول اعصار، در ميان عوام و خواص به عنوان فيلسوف، متکلم و رياضي دان شهرت يافته است، اما وي در علوم شرعي از جمله...
يکشنبه، 13 مهر 1393
مقام حديث در آثار خواجه نصيرالدين طوسي
هر چند خواجه نصيرالدين طوسي در طول اعصار، در ميان عوام و خواص به عنوان فيلسوف، متکلم و رياضي دان شهرت يافته است، اما وي در علوم شرعي از جمله...
يکشنبه، 13 مهر 1393
بررسي تطبيقي اخلاق علايي و اخلاق ناصري (1)
اين مقاله بر آن است تا ضمن معرفي کتاب تازه منتشر شده ي اخلاق علايي، نوشته ي هبة الله شاه مير در اواخر سده ي نهم هجري، آن را با کتاب اخلاق ناصري...
يکشنبه، 13 مهر 1393
مقام و مشي عرفاني خواجه نصيرالدين طوسي (3)
خواجه بر آن است که طريق عرفان به مراتب از راه دنيا آسانتر است و اين از آن روست که اين طريقي است که ما زماني از آن آمده ايم و اکنون به سوي آن...
پنجشنبه، 10 مهر 1393
مقام و مشي عرفاني خواجه نصيرالدين طوسي (1)
در تاريخ فرهنگ اسلامي به رغم قول مشهور، ميان فلسفه و عرفان و فيلسوفان و عارفان ارتباطات غير خصمانه نيز ملاحظه مي شود. فيلسوفاني بوده اند که از...
پنجشنبه، 10 مهر 1393