خواجه نصيرالدين طوسي و اسماعيليه (1)
خواجه نصير طوسي بخش قابل توجهي از عمر خود را در ميان اسماعيليه و در قلاع آنان گذرانيد و به توصيه ي ايشان دست به تأليف آثار مهمي زد. سالهاي حضور...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
کتاب شناسي تجريدالاعتقاد (4)
شرحي است به ترتيب قال اقول بر امور عامه تجريد العقايد خواجه نصير، اين نسخه ناقص مي باشد و در پشت ورق اول نسخه نوشته شده: شرح فاضل نيشابوري ولي...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
کتاب شناسي تجريدالاعتقاد (2)
به مجموع پنج حاشيه اي که بين جلال الدين محمّد بن اسعد دواني مشهور به ملا جلال دواني (907 ق) و سيّد صدرالدين محمّد بن منصور دشتکي شيرازي مشهور...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
کتاب شناسي تجريدالاعتقاد (3)
ميراحمد بن زين العابدين علوي عاملي (قرن 11ق) چند حاشيه بر تجريد و شروح و حواشي آن نوشته که در فهارس با عنوان هاي مختلف معرفي شده است. آنچه از...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
فهرست آثار خواجه و فهرست نسخ خطي او
اين فهرست بر اساس کتاب احوال و آثار خواجه نصيرالدين طوسي نوشته ي زنده ياد مدرس رضوي، فهارس نسخه هاي خطي، منابع کتابشناسي و آثار منتشره ي خواجه...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
کتاب شناسي تجريدالاعتقاد (1)
خواجه نصير طوسي از دانشمنداني است که آثارش تأثير اساسي بر انديشه ها داشته است. از جمله اين آثار کتاب تجريد الاعتقاد در علم کلام است. اين کتاب...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
خواجه نصيرالدين طوسي به روايت اشکوري
آنچه در پي مي آيد برگردان فارسي مير سيد احمد اردکاني از عالمان و دين پژوهان بزرگ سده ي 13 قمري، معاصر با فتحعلي شاه قاجار (متولد 1175 اردکان...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
تشيّع و حوزه ي فلسفي سينوي در اصفهان
به طور كلي قرن چهارم و ابتداي قرن پنجم را مي توان به لحاظ سياسي عصر حاكميت تشيّع دانست. قدرت شيعه در اين دوره ي زماني، به نحو شگفت آوري افزايش...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
وجودشناسي در الهيت اماميه و فلسفه ي ابن سينا
روابط بين الهيات شيعه ي اماميه و فلسفه ي الهي ابن سينا، قبل از آن كه در حوزه هاي انسان شناسي، تأويل پژوهي، نظريه ي انسان كامل، سير و سلوك انساني،...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
بنيانگذار حوزه ي فلسفي اصفهان
خطه ي اصفهان در سير تاريخي خود، دوران متعددي از شكوفايي تمدني، فرهنگي، علمي و فلسفي را پشت سر گذراند تا زمينه هاي كافي و پتانسيل هاي لازم را...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
فلسفه در اصفهان
اصفهان بعد از ظهور اسلام، جريان هاي تاريخي و تحولات گوناگون اجتماعي و سياسي، بسيار داشته است، اما آن هنگام كه ابن سينا از همدان به اصفهان آمد...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
اصفهان ابن سينا و اصفهان ميرداماد
اصفهان عصر ابن سينا و شاگردانش، ‌با اصفهان عصر ميرداماد و شاگردانش، ‌از جهاتي قابل مقايسه هستند. آري اصفهاني كه ابن سينا در آن زيست و پانزده...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
دين شناسي ابن رشد
آنچه اديان توحيدي - ازجمله اسلام - مردم را بدان فرا خوانده اند، اصول و مبدأ دين تلقي شده و خطا در آن، کفر محسوب مي شود.(4) مبادي دين که بايد...
يکشنبه، 29 تير 1393
انسان شناسي ابن رشد
يکي از مقوله هاي ممتاز منظومه فکري ابن رشد، انسان شناسي اوست. از نظر وي، انسان، اساس و سنگ بناي تأسيس اجتماع(1) و دولت و نظام سياسي مي باشد....
يکشنبه، 29 تير 1393
هستي شناسي ابن رشد
مراد از هستي، جهان خارج از ذهن؛ همچون طبيعت، کيهان و موجودات است، آنچه که ذات آن خارج از ذهن انسان مي باشد و آدمي از طريق مقايسه ذهني بدان آگاهي...
يکشنبه، 29 تير 1393
زندگي و زمانه ي ابن رشد
اندلس و قرطبه موطن ابن رشد- نامي که مورخان مسلمانان بر شبه جزيره ي ايبريا (Iberie) نهاده اند- درمنتهي اليه جنوب غربي قاره ي اروپا قرار دارد....
يکشنبه، 29 تير 1393
ابن رشد نزد شرق شناسان لاتینی
ترجمه های فلسفی که در سده های دوازدهم و سیزدهم در تولدو (طلیطله) و دره ی ابرو انجام می شد غرب را با برخی از آثار ارستو و برخی متفکران مستقل عرب...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد در جهان یهودی
عربی، زبان فرهنگ برای مسلمانان آشنا با پدیده ی دو زبانی - عربی معیار / زبان محاوره (عربی با لهجه محلی، بربر، یا رومی) - خود را به همین وجه بر...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
سنگپایه های فلسفه ابن رشد
در کار ابن رشد یک دوره ی آمادگی علمی و یک دوره ی دیگر را می توان تمیز داد که در آن اندیشه ی دینی خویش را تدوین کرد. بین این دوره و کار دنبال...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد در جهان عربی
در تاریخ جهان اسلامی، ابن رشد چهره ای ناسازه نما است. او بود که شخصاً در بیرون آوردن فلسفه از کنج طردگاهی که بدان محصور شده بود کامیاب شد. اما...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393