داستان عقل سرخ ( قسمت دوم)
داستان عقل سرخ و قصه غربة الغربیه، دو داستانی که سهروردی در آن از عناصر آیین زرتشتی نوافلاطونی و سنت هرمسی استفاده کرده است. دو داستان شیخ نیز...
پنجشنبه، 22 فروردين 1398
داستان عقل سرخ(قسمت اول)
شیخ شهاب الدین سهروردی عارف اندیشمندی است که حکمتی به نام اشراق را بنیان گذاشت و رساله ای به نام عقل سرخ را قلم زد. این رساله فلسفی و به زبان...
يکشنبه، 18 فروردين 1398
كاروان سهرورد
خورشید هنوز از پس كوه سر بر نیاورده بود كه كاروان كوچكی سهرورد را به مقصد مراغه ‌تر‌ك كرد. كاروان كمی‌ كه از سهرورد فاصله گرفت، قبل از آن كه...
دوشنبه، 28 فروردين 1396
چکیده‌ی حکمت اشراق
کسانی که در تألّه یعنی حکمت ذوقی فرورفته و به درجات کمال نایل آمده‌اند، اما به حکمت بحثی توجهی نکرده‌اند، امثال ابو یزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی،...
سه‌شنبه، 21 دی 1395
سهروردی و تحلیل مساله شر
بسیرای زا متکفران مساله شر را نقضی بر وجود خدا تلقی کرده و معتقدند؛ وجود شر خواه قابل پاسخ و حل باشد یا نه، یکی از اشکالات اساسی خداشناسی و نقضی...
شنبه، 6 آذر 1395
خواجه نصیرالدین طوسی، اسماعیلیه، و فلسفه‌ی اشراق
هر پژوهشگری که طالب شناخت زندگی و اندیشه‌های خواجه نصیرالدین طوسی است، در مرحله‌ای که بیشتر خواهان شناخت خود اوست تا دستاوردهای علمی اش، و نیز...
چهارشنبه، 30 دی 1394
قطب الدین شیرازی
درباره قطب الدین شیرازی کم می‌دانیم و درباره‌ی او کم نوشته‌اند. این کم دانستن را تنها فرع بر کم نوشتن نباید دانست. اگر ما قطب الدین را نمی‌شناسیم،...
چهارشنبه، 10 تير 1394
تصوّف اشراقي
شهاب الدين سهروردي که بعداً به « شيخ اشراق مقتول » شهرت يافت، نزد مجدالدين جيلي، استاد فخرالدين رازي درس خواند و هنوز در بحبوبحه ي شباب بود که...
شنبه، 27 دی 1393
تناسخ از ديدگاه سهروردي
تناسخ ( انتقال روح از بدني به بدن ديگر ). اين باور از عهد باستان در ميان مردم هند، مصر و يونان وجود داشته است. اين فکر نخستين بار در کجا پيدا...
پنجشنبه، 25 دی 1393
آفرينش از ديدگاه سهروردي
ديدگاه سهروردي در اين باره همانند ديدگاه ابن سيناست. اگرچه تلاش مي کند تا صورت استدلال را با نور و ظلمت تغيير دهد؛ مثلاً اين اصل مشائي را که...
پنجشنبه، 25 دی 1393
علم الهي نزد شيخ الرئيس و سهروردي
موضوع علم الهي يکي از موضوعات بسيار مهم و اساسي فلسفه است. پيدايش و آفرينش جهان، مسائل و مشکلاتي را براي فکر انسان فراهم مي آورد که رهايي از...
پنجشنبه، 25 دی 1393
انتقاد سهروردي از تعريف
قسمتي از کارهاي جديد سهروردي، ارزش علمي ندارند بلکه فقط لفظي اند. در منطق نيز اصطلاحات متعددي را ساخته و آنها را همه جا به کار برده است، از قبيل:...
پنجشنبه، 25 دی 1393
اثبات واجب نزد ابن سينا و سهروردي
ابن سينا پيش از اقامه ي برهان به وجود واجب الوجود، مقدمات لازم اين امر را تدارک مي بيند. او در اين راستا حرکت ظريف و دقيقي دارد که متأسفانه از...
پنجشنبه، 25 دی 1393
ارزيابي مقدّمه ي سهروردي بر حکمة الإشراق
سهروردي در مقدمه ي کلمة الأشراق پس از حمد و ثناي متعارف، انگيزه ي نگارش اين کتاب ( حکمة الاشراق ) را بيان مي دارد. بيان او:
پنجشنبه، 25 دی 1393
جايگاه سهروردي در فلسفه اسلامي
ابوالفتوح شهاب الدين يحيي بن حبش بن اميرک سهروردي، به سال 549 هجري در سهرورد زنجان ديده به جهان گشود. نزد مجدالدين جيلي در مراغه و ظهير الدين...
پنجشنبه، 25 دی 1393
زمينه ي آگاهي سهروردي از حکمت خسرواني
« شيز » که ويرانه هايش امروزه به نام « تخت سليمان » معروف است. در اطراف شهرستان تکاب در آذربايجان غربي قرار دارد و در عصر ساسانيان مرکز بزرگ...
پنجشنبه، 25 دی 1393
قاعده مشرقيه « نور و ظلمت » و نظريه اشراقي « معاد »
« قاعده مشرقيه » مورد اعتقاد حکماي فارس و مبناي حکمت نوري ايشان که سهروردي درصدد احياء آن است، عبارت است از اصل نور و ظلمت؛ جايگاه اين قاعده...
سه‌شنبه، 20 آبان 1393
فلسفه از نظر سهروردي
او در تلويحات همان تعريف معروف را براساس موضوعيت « وجود مطلق » مطرح مي کند و در المشارع و المطارحات، همان مطالب را تکرار کرده است. در لمحات...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
آذرکيوان و اشراقيان زرتشتي هند
آذرحيوان ( تولّد بين 1529 و 1533 و درگذشته ي بين 1609 و 1618 م ) روحاني عالي مقام زرتشتي و اهل فارس است که به هند مهاجرت کرد و بنيانگذار مکتب...
پنجشنبه، 24 مهر 1393
نبوّت شناخت اشراقي
فقيه و متفّکر متعصّب حنبلي، تقي الدّين ابوالعبّاس احمد بن شهاب الدّين عبدالحليم، مشهور به ابن تيميّه ( م 728ق/1328 م )، در کتاب موافقة صحيح المنقول...
پنجشنبه، 24 مهر 1393