نبوّت شناخت اشراقي
فقيه و متفّکر متعصّب حنبلي، تقي الدّين ابوالعبّاس احمد بن شهاب الدّين عبدالحليم، مشهور به ابن تيميّه ( م 728ق/1328 م )، در کتاب موافقة صحيح المنقول...
پنجشنبه، 24 مهر 1393
دم های حیاتی هندو
در نیمه ی دوّم سده ی چهاردهم هجری بازتاب آموزه های هندو را در واپسین شرح هیاکل النّور به نام نهایة الظهور از علّامه ی حکیم، میرزا قاسم علی اخگر...
پنجشنبه، 24 مهر 1393
زندگاني قاسم علي اخگر حيدرآبادي
حيدر آباد دکن را به درستي مي توان ميراث برِ فرهنگِ ايراني دانست. اين شهر که اکنون مرکز ايالت آندهرا پرادش در جنوب هندوستان است، به سال 1000 قمري...
پنجشنبه، 24 مهر 1393
هروی و حکمت اشراقی
از نسخه های خطی موجود برمی آید که دوران بابریان هند، به تجدید حیات فرقه ی چشتیه نیز راه برد؛ و چنان نفوذی یافت که جهان آرا بیگم ( م 1092ق/1691...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
اشراقیان هند از شطاری تا لاهوری
از اشراقیان این دوره، عماد الدّین محمّد شطاری ( م ب 1039 ق/1630 م ) یادکردنی است که به واسطه ی گزارش عبدالحی حسنی لکهنوی می دانیم در بازنمود...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
حکمت اشراقی در روزگار اکبر گورکانی
مراجعه به منابع موجود نشان می دهد که به روزگار اکبر گورکانی (950-1014 ق) نیز شماری از حکیمان اشراقی مانند میر فتح الله شیرازی از مدد یاران این...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
حکمت اشراقی به روایت شارق المعرفت فیضی
ابوالفضل فیضی که برادرش ابوالفضل او را «شکفته پیشانی، گشاده دست، بیدار دل، سحرخیز از ارادتِ گیتی خداوند کامیابِ صلح کلّ» وصف کرده است، از جمله...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
ورود حکمت اشراق به هند
این ابیات را بدرالدّین نسوی خراسانی، از جمله مدرّسان ناشناخته‌ی حکمت اشراقی در نیمه‌ی نخست سده‌ی هشتم هجری، در برگ «249 آ» مجموعه ای که به قلم...
چهارشنبه، 23 مهر 1393
گزارشي از خلسه ي سهروردي
سهروردي در يکي از کتاب هاي اصلي خويش به نام المشارع و المطارحات با عبارت هاي زير به خلسه ي عرفاني مشهور خويش اشاره مي کند:
شنبه، 1 شهريور 1393
نظريه ي علم حضوري
سهروردي در خصوص مسئله ي علم و معرفت بشر معتقد است: اولين پرسشي که ما به عنوان فيلسوف با آن روبه رو مي شويم، اين است: واقعاً چگونه به خود، معرفت...
شنبه، 1 شهريور 1393
صورت نخستين علم حضوري
به منظور اجتناب از گرفتار شدن در جزم سقراطي که مي گويد يک کلمه همواره بر يک مفهوم [ = صورت ذهني ] دلالت دارد و نيز يک تعريف پيشيني که براي اصطلاحي...
شنبه، 1 شهريور 1393
سهروردي و حوزه ي فلسفي ابن سينا در اصفهان
سهروردي هنگام اقامتش در اصفهان، ‌هم با آثار فلسفي ابن سينا كه به سبك مشايي نگارش يافته بود آشنا شد و هم با افكار او كه از نوع فلسفه ي نقادي بود،...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
سهروردي و شعوبيه
لازم است به انتقاد بعضي دانشمندان که آثار سهروردي را سخت متأثر از احساسات ملي گرايانه مي دانند، پاسخي داده شود. اينان تا آنجا پيش رفته اند که...
شنبه، 14 تير 1393
متن و شرح آواز پر جبرئيل
متن زير رساله اي است موسوم به شرح آواز پر جبرئيل. اين شرح را مؤلفي ناشناس از اصلِ ايراني که در سده ي 14/7 درهند زندگي مي کرد نوشته است. اصل متن،...
شنبه، 14 تير 1393
تأثير سهروردي بر فلسفه ي اسلامي
مکتب اشراقي سهروردي نقطه ي عطفي در تاريخ فلسفه ي اسلامي بود، زيرا مسير و خصلت تفکر فلسفي را از رويکردي صرفاًعقلگرايانه به رويکردي تغيير داد که...
شنبه، 14 تير 1393
شناخت شناسي سهروردي
نظريه ي سهروردي در باب علم شاملِ دو جزء است. نخست جزء سنت زدائي است که در آن سهروردي نظريه هاي مختلف علم، مخصوصاً علم به واسطه ي تعريف، ادارک...
شنبه، 14 تير 1393
علم حضوري از ديدگاه سهروردي
اصل اساسي که معرفت شناسيِ اشراقيِ سهروردي بر آن استوار است اين است که "نفس" قادر است پاره اي چيزها را مستقيماً و بدون ميانجي درست به واسطه ي...
شنبه، 14 تير 1393
آن که بيشتر مي داند، بيشتر هست
چون سهروردي مفاهيم نفس، نور و شعور را هم ارزِ يکديگر به شمار مي آورد، نتيجه اين مي شود که وقتي نفس نوراني تر مي شود، حيطه ي حضور گسترده تر مي...
شنبه، 14 تير 1393
تصوف فلسفي سهروردي
تصوف فلسفيِ سهروردي عبارت است از به کارگيريِ طرح يا چار چوب تفکر نوافلاطوني در مورد مفاهيم صوفيانه به منظور يافتن جوابهائي منطقاً موجه براي سؤالاتي...
شنبه، 14 تير 1393
تصوّف سهروردي در عمل
آغاز سنتهاي عرفاني غالباً به مشاهده [يا رؤيتِ] بنيانگذاران آن سنتها باز مي گردد؛ بُعد عرفانيِ تفکرِ سهروردي نيز از اين قاعده مستثنا نيست. درحکمة...
شنبه، 14 تير 1393