نگرش قرآن بر همگرايي اديان در جامعه جهاني (1)
انسان براساس آفرينش فطري خويش داراي طبعي همگراست. سؤال اين است که اعتقادات و باورهاي متفاوت و گوناگون چگونه با اين طبع همنشين مي گردد؟ به ويژه...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
مفهوم مُلک در قرآن (3)
هرچند قرآن کريم به صراحت و مستقلاً به طبقه بندي نظام هاي سلطاني نپرداخته است، اما فرمان روايان وپادشاهان ياد شده در آن را مي توان بر اساس مؤلفه...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
مفهوم مُلک در قرآن (4)
2-1. نمرود: از نظر تاريخي، نخستين پادشاه يادشده در قرآن، معاصر حضرت ابراهيم خليل (ع) بوده است. مفسّران (طبري، 1415 ق، ج 3 ،ص 34 / طبرسي، 1406،...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
مفهوم مُلک در قرآن (5)
در نمونه هاي سلطنت الهي، کسب يا انتقال قدرت نه براساس زور و غلبه يا وراثت به مفهوم رايج آن، بلکه در يک فرايند طبيعي و مسالمت آميز، با نصب آشکار...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
مفهوم مُلک در قرآن (2)
زمان وچگونگي پيدايش پادشاهي از نظر تاريخي چندان روشن نيست و نظريه هاي خاستگاه دولت به سبب فقدان داده هاي معتبر تاريخي، اغلب زاييده تأملات نظري...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
مفهوم مُلک در قرآن (1)
«پادشاهي» در قرآن در راستاي اهداف هدايتي و تربيتي است. از ديدگاه قرآن کريم، پادشاهي وفرمان روايي نظر به کارکردهاي سياسي واجتماعي آن، به خودي...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
سرنوشت تاريخ
تاريک بيني پايان زندگي انسان ها در اين دنيا، ممکن است به دو علت اساسي بازگردد:نخست اينکه ما زندگي انسان و جهان را بي هدف فرض کنيم و به انکار...
شنبه، 15 بهمن 1390
دوران قدرت، زيبايي و شجاعت
جواني دوره اي پر فراز و نشيب است؛ دوره اي که در آن ساختار و شالوده اصلي انسان شکل مي گيرد و به تبع آن نقشي که در بزرگسالي به عهده خواهد گرفت،...
شنبه، 15 بهمن 1390
آداب آزاداندیشی در اسلام
اسلام با آمدنش و ارائه نگاهی نو به انسان و جهان افق‌هایی را برای بشریت باز کرد که او را به سعادت ابدی خواهد رساند. شاید یکی از مهمترین و اساسی‌ترین...
يکشنبه، 9 بهمن 1390
معارف نظري قرآن در تبين الگوهاي مصرف
اسلام به عنوان کامل ترين دين آسماني که راهنماي زندگي، و هدايت گر انسان است. مجموعه‌ي قواعد و رهيافتهائي در همه‌ي عرصه‌هاي حيات براي زندگي طيبه...
شنبه، 1 بهمن 1390
جهان بيني قرآن کريم(3)
بر اساس تصويري که قرآن از انسان به دست مي دهد، او موجودي ضعيف «خلق الانسان ضعيفاً» (نساء،28) و البته درآميخته با ظلم و کفران مي باشد؛ «ان الانسان...
دوشنبه، 12 دی 1390
جهان بيني قرآن کريم(1)
مطالعه جهان بيني، قرآن بي شک يکي از مهم ترين زمينه هاي مطالعه در قرآن به شمار مي آيد. اهميت مسئله آن هنگام دو چندان مي نمايد که بدانيم اين جهان...
دوشنبه، 12 دی 1390
جهان بيني قرآن کريم(2)
چنان که در قسمت قبل گفتيم، جهان قرآني، از لحاظ وجود شناسي، جهاني خدامرکز است. خدا درست در مرکز جهان هستي است و همه موجودات ديگر، انسان و غير...
دوشنبه، 12 دی 1390
بررسي مفهومي «خليفه اللهي» انسان در آيه خلافت ( آيه 30 سوره بقره)(3)
به نظر مي آيد از ميان چهار قول مطرح شده، قول (ب) بهترين قول است؛ چرا که علامه طباطبايي با استفاده از سياق آيات پيشين و پسين، نظر خود را بيان...
دوشنبه، 12 دی 1390
بررسي مفهومي «خليفه اللهي» انسان در آيه خلافت ( آيه 30 سوره بقره)(4)
مطالبي ازسوي انديشمندان اسلامي درباره مفهوم مقام خلافت الّهي آدم(ع) و ذريّه او مطح شده است که اکنون به آن ها مي پردازيم و اين خود، با فرض صحت...
دوشنبه، 12 دی 1390
بررسی مفهومی «خلیفه اللهی» انسان در آیه خلافت ( آیه 30 سوره بقره)(2)
علامه طباطبایی در تفسیر «المیزان» ذیل آیات 30 تا 33 سوره بقره می گوید: «خلافت نامبرده اختصاصی به شخص آدم (ع) ندارد، بلکه فرزندان او نیز در این...
دوشنبه، 12 دی 1390
بررسي مفهومي«خليفه اللهي» انسان در آيه خلافت ( آيه 30 سوره بقره)(1)
دراين مقاله سعي بر آن است تا مفهوم واژه (خليفه) در آيه 30 سوره بقره مورد بررسي قرار گيرد. در اين آيه، مراد از «خليفه» حضرت آدم(ع) و ذريه او و...
دوشنبه، 12 دی 1390
وقف هاي قرآني(3)
را درخانواده خود استمرار مي دادند. از جمله اين وقف ها مي توان به وقف ابن طاووس اشاره کرد. ايشان، بر اساس تصريح خودشان در کتاب سعد السعود، کتابخانه...
دوشنبه، 12 دی 1390
وقف هاي قرآني(2)
در اين فرض که رايج ترين نوع وقف قرآن است، قرآنبا اهدافي نظير تلاوت، آموزش و. .. براي مکان هايي چون مسجد، حسينيه، حرم و مشابه آن ها وقف مي شود،...
دوشنبه، 12 دی 1390
سوره عصر؛ منشور بهره‌وری قرآن کریم
منشور بهره‌وری قرآن کریم در سوره‌ عصر گزارش شده است. استفاده‌ بهینه از عمر به عنوان تنها سرمایه‌ زندگی؛ ایمان، به عنوان قوه‌ محرکه‌ و معدن انگیزه‌سازیِ...
شنبه، 10 دی 1390