تفسير عرفاني (3)
در کنار تأويل هاي واجد شرايط، تأويل هاي ناروايي ديده مي شود که فاقد شرايط اند. و بيشتر گروه ها که از مکتب اهل بيت تغذيه نمي شوند، دست به چنين...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
تفسير عرفاني (1)
آيت الله معرفت در اين مقاله ضمن اشاره به عرفان و تفاوت آن با حکمت وتصوف به معرفي تفسير عرفاني پرداخته است. وي که قبلاً‌ در کتاب تفسير و مفسران...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
تفسير عرفاني (2)
اهل عرفان، خود را خوّاص و برخي از شاخصين خود را خاص الخواص مي دانند و مي پندارند راه دريافت مطالب ايشان که از اسرار نهفته است، بر همگان که از...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
روش ها و گرايش هاي تفسيري
تفسير همزمان با نزول قرآن آغاز شد، بدين صورت که مسلمانان در برخورد با موارد ابهام يا اجمال برخي آيات يا تعابير وارده در قرآن، به حکم وظيفه به...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
نمونه هايي از تفسير اجتماعي قرآن
از جمله گرايش تفسيري، تفسير « اجتماعي » است كه حاصل رويكرد مفسران دوران جديد است. آنها اهتمام خود را براي حل مسائل اجتماعي، پرداختن به تفسير...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
تفسير قرآن براساس علوم طبيعي
يكي از گرايشهاي تفسير، تفسير علوم طبيعي و دانشهاي مربوط به طبيعت است كه علوم تجربي، پزشكي و... را شامل مي شود. علوم تجربي براساس حس و تجربه و...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
نگاهي به تفسير فلسفي
از جمله گرايشهاي تفسيري، تفاسير فلسفي است كه با گرايش و مذاقي فلسفي تدوين شده اند. در تفاسير فلسفي به اصول و قواعد فلسفي براي ادراك مفاهيم و...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
آشنايي با تفسير تربيتي
از جمله گرايشهاي تفسيري، تفسير تربيتي است كه در آن، مفسر به جنبه هاي اخلاقي و هدايتي قرآن مي پردازد. از نگاه مفسران اين گرايش، حاوي مهم ترين...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
تفسير كلامي قرآن كريم
از جمله گرايشهاي تفسيري، تفاسير كلامي است كه مفسران با سبك و گرايش كلامي، به تفسير آيات پرداخته اند. در اين گونه تفسيرها، بيشتر به آياتي كه بيانگر...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
تفسير لغوي قرآن چگونه است؟
غالب مفسران تفاسير لغوي، بر شناخت و اجتهاد در لغات، ريشه و اشتقاق و شكل و تغييرات آنها اهتمام ورزيده اند. در مباحث لغوي، يافتن معني اصلي لغت...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
آشنايي با تفسير فقهي
در تفاسير فقهي، همت و اجتهاد بيشتر مفسران، بر شناخت و دريافت احكام فقهي الهي از آيات قرآن استوار است. اجتهاد آنان بر يافتن احكام فرعي از مفاهيم...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
تفسير بلاغي و بياني نمونه هاي آن
مفسران در تفاسير بلاغي و بياني، عموماً، بلاغت عبارات و كلمات قرآن را مدنظر داشته و به اجتهاد در تفسير مركبات قرآن با كمك علم معاني و بيان پرداخته...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
تفسير ادبي چيست؟
تفسير ادبي، تفسيري است كه گروهي از مفسران با گرايش به مباحث ادبي و نحوي بدان مي پردازند. مرحوم آيت الله معرفت در كتاب تفسير و مفسران، تمامي تفاسيري...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
آشنايي با روش تفسير باطني ( كشفي )
روش تفسير باطني كه از آن به تفسير « رمزي » يا « اشاري » نيز ياد مي شود، عهده دار بيان باطن آيات قرآن و بيان معاني رمزي و اشاري آنهاست. چنين تفسيري...
چهارشنبه، 19 آذر 1393
تاريخچه ي روش تفسير عقلي
با بررسي تاريخي به نظر مي رسد كه پيامبر به اصحاب خويش كيفيت اجتهاد عقلي در فهم نصوص شرعي ( ‌قرآن يا سنت ) را آموخته است و برخي از آيات قرآن خود...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
نقش عقل در تفسير آيات قرآن
مقصود از روش تفسير عقلي آن است كه آيات قرآن به استناد و كمك عقل تفسير شوند و معنا و مراد الهي با استدلال و برهان معلوم گردد و در اين جهت عقل...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
قلمرو عقل در تفسير قرآن
معتزليان، براي درك حقايق قرآن، عقل را سلاحي قاطع مي دانستند و براي تأييد نظر خود به امر خداوند كه در آيات مختلف انسانها را به استفاده از عقل...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
آشنايي با روش تفسير عقلي
اصل عقل امساك، نگهداري و منع چيزي است. همچنين به نيروي پذيرنده علم و دانش و علمي كه انسان با اين نيرو كسب مي كند، عقل گفته مي شود؛ برخي از صاحب...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
تفاسير روايي شيعه
تفاسير روايي شيعه كه عالمان بزرگ تشيع در فراهم آوردن آن، زحمات فراواني را تحمل كرده اند و خداوند متعال به آنان توفيقات وافر داده تا به تدوين...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
ديدگاه برخي منتقدان تفسير روايي
برخي از ناقدان تفسير روايي از جمله مستشرقان و برخي از عالمان اهل سنت، تفسير قرآن را به كمك روايات، نادرست دانسته و چنين روشي را نقد نموده اند:
سه‌شنبه، 18 آذر 1393