درآمدي بر الاهيات اجتماعي پروتستان از آغاز نهضت اصلاح دين تا هگل (2)
دست کم، به دوشيوه مي توان به تاريخ الاهيات اجتماعي پرداخت که هر يک از آنها امتيازات خاص خود را دارد. شيوه نخست، شيوه اي است که براساس آن، مي...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
درآمدي بر الاهيات اجتماعي پروتستان از آغاز نهضت اصلاح دين تا هگل (3)
پس از نهضت اصلاح دين، شرايط اجتماعي به وجود آمده در انقلاب فرانسه نيز موجب شد تا الهي دانان اين پرسش را مطرح کنند که نظر مسيحيت درباره مسائل...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
درآمدي بر الاهيات اجتماعي پروتستان از آغاز نهضت اصلاح دين تا هگل (1)
مقاله حاضر، به بررسي ظهور و گسترش الاهيات اجتماعي در اويل قرن نوزدهم در غرب مي پردازد. براي اين منظور، نخست به عنوان مقدمه، بحثي اجمالي درباره...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
در جست وجوي منشا دين (3)
در آثار نيچه و اندرو لانگ و ويلهلم اشميت، به مفهومي جديد برمي خوريم: نقش تاريخ در تنزل، نسيان و سرانجام «مرگ» خدا. نسل هاي بعدي دانشمندان با...
پنجشنبه، 13 بهمن 1390
در جست وجوي منشا دين (1)
ميرچا الياده در اين مقاله به بررسي دوراني مي پردازد که در آن محققان در پي کشف صورت اوليه باورهاي ديني بشر، به خلق آثار و نظريات گوناگون پرداختند....
پنجشنبه، 13 بهمن 1390
در جست وجوي منشا دين (2)
جنبش شبه ديني بزرگ ديگر، يعني انجمن تئوزوفي يا تئوسوفي (2) نيز که در نوامبر 1875 به دست هلنا پترونا بلاواتسکي (3) در نيويورک بنيان نهاده شد،...
پنجشنبه، 13 بهمن 1390
شکل گرفتن توحيد
نزاع بر سر تقدم تاريخي شرک بر توحيد يا توحيد بر شرک که در قرن هجدهم در اروپا آغاز شد و ولتر و هيوم از پيشاهنگان آن بودند، در قرن نوزدهم با پيشرفت...
پنجشنبه، 13 بهمن 1390
زبان هاي باستاني و اديان آسماني (3)
همان طور که گفتم اين مطالعات به نظر من مثلاً تحت تاثير اديان مسيحي و يهودي بود. در حال حاضر، مطالعات ايراني در خارج از ايران، به خصوص در مورد...
چهارشنبه، 12 بهمن 1390
زبان هاي باستاني و اديان آسماني (2)
اگر تاريخچه اين مطالعات را از دوران قديمي مورد توجه قرار بدهيم، مي بينيم در يک دوره اي، در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم، ايران شناسي در...
چهارشنبه، 12 بهمن 1390
زبان هاي باستاني و اديان آسماني (1)
- پدرم اهل تبريز و مادرم تهراني بود؛ اما به علت ماموريت شغلي پدرم، من در خوي، در آذر 1318، به دنيا آمدم. پدرم رئيس دبيرستان دخترانه اي بود که...
چهارشنبه، 12 بهمن 1390
فرشته پرستي عرب‌هاي جاهلي(3)
بيشتر نويسندگان معتقدند دامنه فرشته پرستي محدود به قبايل خاصي از عرب هاي جزيره العرب بوده است. از جمله صابئين، كه بيشتر يا تمام مفسران از عامه...
سه‌شنبه، 8 آذر 1390
فرشته پرستي عرب‌هاي جاهلي(2)
عرب هاي جاهلي رابطه نزديكي ميان فرشته وجن مي پنداشتند و حتي فرشتگان را محصول ازدواج واقعي خداوند با جنيان دانسته، (1)- به خيال خودشان- بين خداوند...
سه‌شنبه، 8 آذر 1390
فرشته پرستي عرب‌هاي جاهلي(1)
مردم عصرجاهلي به انواع شرك مبتلا بودند و موجودات گوناگوني را به جاي خداوند مي پرستيدند. از جمله، فرشتگان الهي نزد آنان قداست فراواني داشتند،...
سه‌شنبه، 8 آذر 1390
چیستی امتحان الهی
واژه امتحان از باب افتعال به معنای «ابتلا» و «اختبار» است. ریشه این واژه «مَحَنَ» به معنای آزمایش است. این واژه در مواردی به کار می‏رود که چیزی...
پنجشنبه، 28 مهر 1390
سير و سلوک در راه دين
توصيه : هرکه مي خواهد که بر سيرت رسول صلي الله عليه و آله و صحابة او برود، بايد که قناعت، و تسليم، و رضا به قسمت خداوند به کار گيرد، و دائم بر...
پنجشنبه، 13 مرداد 1390
مجاهدت در راه دين
نکته: سلوک نه به جهد و کوشش است بلکه به عطا و بخشش است، نه به طاعت است بلکه توفيق و عنايت است، نه به رنگ و پوست است بلکه به عنايت دوست است. يکي...
پنجشنبه، 13 مرداد 1390
شيوه قرب الهي
نکته: عقلا اتفاق نظر دارند که نزديکي بنده به حق تعالي به نزديکي صفت است. معني اين سخت آن است که هر بنده اي که خود را به صفت حق تعالي بيارايد...
پنجشنبه، 13 مرداد 1390
قدم گذاشتن در راه کمال
نکته: عده اي از انسان ها نمي دانند که در اين دنيا مسافرند، و اينجا به طلب کمال آمده اند؛ از اين رو به شکم پرستي و شهوت طلبي و فرزند دوستي (دلبستگي...
پنجشنبه، 13 مرداد 1390
دينداري درست
نکته: بدان که شريعت، گفت (قول) انبيا؛ طريقت، کرد (عمل) انبيا؛ و حقيقت، ديد (بينش) انبياست. سالک بايد اول شريعت را بياموزد و سپس طريقت را به جاي...
پنجشنبه، 13 مرداد 1390
ثمرات دين داري
تمثيل: مثال ايمان مثال گوهريست، کسي که گوهري بيابد و قيمت وي نشناسد دل وي قوي نشود چرا که گاه به دل وي چنين آيد که بود که اين گوهر به صد هزار...
پنجشنبه، 13 مرداد 1390