دين براي انسان است يا انسان براي دين؟
انسان موجودي راز آلود و اسرار آميز است. ابعاد وجود او بسيار گسترده تر از آن است که دست شناخت به راحتي بتواند به او برسد. به رغم کوشش هاي فراواني...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تحكيم وحدت اسلامى و پاسدارى از ارزش ها (2)
شايد، با مراجعه به منابع حديثى، فقهى واعتقادى اهل سنّت اين فراخوان به همبستگى واتحاد را نتوان يافت. بلكه بر عكس در برخى منابع اهل سنّت دروغ،...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
تحكيم وحدت اسلامى و پاسدارى از ارزش ها (3)
فقهاء ومراجع شيعه از تجربه هزار و سيصد ساله فقهاء گذشته كه در كتب فقهى انباشته شده در استنباط احكام الهى از قرآن وسنّت بهره مى گيرند. امّا پيشوايان...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
تحكيم وحدت اسلامى و پاسدارى از ارزش ها (1)
وحدت اسلامى و همزيستى دينى و مسالمت آميز مسلمانان يكى از اولويت هاى دينى است، زيرا در سايه و حدت مى توان از ارزشهاى اسلامى پاسدارى كرد. به اين...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
دین و معنویت (2)
تمدن نظم اجتماعی است که درنتیجه وجود آن خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می شود وجریان می یابد واموری مثل پیش بینی واحتیاط در اموراقتصادی ، سازمان سیاسی...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
دین و معنویت (1)
دین بشری ، مجموعه عقاید ،اخلاق و قوانین و مقرراتی است که بشر با فکر خود وبرای خویش تدوین و وضع کرده است. ازاین رو ،این دین در راستای همان خواسته...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
پولس و شريعت (1)
پولس در شمار بحث انگيزترين الاهيدانان مسيحى است كه تأثير عميقى بر سامانه آموزه هاى مسيحيت داشته است. او هرگز نتوانست عيسى را درك كند و به شاگردى...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
پولس و شريعت (3)
پيش از اين گفته شد كه پولس شريعت را مقدس، روحانى و موهبتى الهى براى بنى اسرائيل مى داند. با اين همه، او معتقد است كه شريعت نمى تواند در نجات...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
پولس و شريعت (2)
پيش فرض ديگر پولس در نقد شريعت، تفسير ويژه او از هبوط است; تفسيرى كه تا پيش از او در ادبياتِ مسيح و عهد عتيق به معناى رانده شدن از بهشت تفسير...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
پولس و شريعت (4)
در اين جا با يك پرسش اساسى روبه رو مى شويم و آن اين كه آيا به راستى پولس مبلغ نوعى اباحى گرى است؟ آيا او در پى آن است كه بنى اسرائيل را در انجام...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
فلسفه تطبيقى دين
اين مقاله به بررسى فهم ها و برداشتهاى ممكن از فلسفه تطبيقى دين[1] و بحث درباره پاره اى از مصاديق آن مى پردازد. برداشت ما از فلسفه تطبيقى دين...
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
پديده چنار خونبار الموت قزوين (5)
تحليل پديدار شناسانه، تلاشي براي شناخت ابعاد ناپيدا و مكنون در اذهان كنشگران است؛ در واقع خوانش بين الاذهان كنشگران يک مناسک و باورمندان به يک...
شنبه، 23 بهمن 1389
پديده چنار خونبار الموت قزوين (4)
تحليل در دو بعد صورت مي گيرد : تحليل عيني كه به گزاره هاي عيني مربوط مي گردد. گزاره هاي عيني با مشاهده مستقيم و آزمايش قابل بررسي است؛ تحليل...
شنبه، 23 بهمن 1389
پديده چنار خونبار الموت قزوين (3)
روستاي زرآباد در شمال شرقي قزوين در منطقه الموت قرار گرفته است و اكنون فاصله ي ميدان قريب كش قزوين تا روستاي زرآباد دقيقاً 72 كيلومتر است.* *شهرت...
شنبه، 23 بهمن 1389
پديده چنار خونبار الموت قزوين (2)
تبار شناسي پديده ي چنار خونبار نشان مي دهد سابقه ي تاريخي اين موضوع به دوره صفويه بر مي گردد. اسناد مكتوب كه همگي به دوران قاجارتعلق دارند، حاكي...
شنبه، 23 بهمن 1389
پديده چنار خونبار الموت قزوين (1)
در اين مقاله موضوع جاري شدن خون از درختي در زرآباد قزوين، معروف به «چنار خونبار»در روز عاشورا مورد بررسي انسان شناختي قرار گرفته است. نگارنده...
شنبه، 23 بهمن 1389
مقايسه روش تبيين کارکردي جامعه شناسان و عالمان دين در عرصه دين پژوهي(3)
برخلاف جامعه شناسان، در روش عالمان دين، به شكل هاي مختلف به كاركردهاي دين توجه شده است. براي اثبات مدعا، به طرح ديدگاه برخي از آنها بسنده مي...
پنجشنبه، 7 بهمن 1389
مقايسه روش تبيين کارکردي جامعه شناسان و عالمان دين در عرصه دين پژوهي(2)
يكي از مدعاهاي جامعه شناسان اين است كه دين از طريق «ابدال» و «تبديل» در معرض عرفي شدن قرار مي‌گيرد. (34) در «ابدال»، اصل دين به مثابة يك ابزار...
پنجشنبه، 7 بهمن 1389
مقايسة روش تبيين كاركردي جامعه‌شناسان و عالمان دين در عرصة دين پژوهي(1)
روش كاركردي از روش‌هايي است كه دين‌پژوهان مختلف از آن استفاده مي‌كنند. مسئله اين نوشتار، فهم‌پذير كردن تفاوت روش كاركردي عالمان دين و جامعه شناسان...
پنجشنبه، 7 بهمن 1389
نو انديشي ديني و روش شناسي آن(2)
نوانديشي و پيشرفت در علم پديده اي اتفاقي و تصادفي نيست؛ افرادي همچون ابن سينا، نيوتون و... به طور تصادفي ظهور نكرده اند. براساس آنچه در فلسفه...
پنجشنبه، 7 بهمن 1389