فطرت - نمونی زبان دین و قرآن (1)
قالب بیان و نطق به وسیله الفاظ معین در هر زبانى، در مقابل دانسته ها و خواسته هاى نامحدود انسانى، بسیار کوچک و محدود است و انسان ها از زمان پیدایش...
دوشنبه، 1 آبان 1391
نظریه دین اقلى و کمال دین
در بحث قلمرو دین دو دیدگاه اساسى مطرح است: "دین اکثرى" و "دین اقلى". عموم متدینان و علماى سنتى دیدگاه نخست را مى پذیرند.اما دیدگاه دوم نیز طرفداران...
چهارشنبه، 19 مهر 1391
تأثیر مؤلف در فهم اثر با تاکید بر فهم قرآن (3)
خواننده در روند فهم اثر، در واقع باید فضای فکری- فرهنگی حاکم بر اثر و پدیدآورنده آن را بازسازی کند و اثر را در درون آن فضا بفهمد و تفسیر کند.
يکشنبه، 15 مرداد 1391
تأثیر مؤلف در فهم اثر با تاکید بر فهم قرآن (1)
فهم اثر، دریافت پیام نهفته در آن است. درباره ی عناصر نقش آفرین در فهم اثردیدگاه های مختلفی طرح شده که
يکشنبه، 15 مرداد 1391
تأثیر مؤلف در فهم اثر با تاکید بر فهم قرآن (2)
هراثر، چه مکتوب و چه منقوش، ساختار و محتوایی دارد. فضا، بافت، شکل، گونه و قرائن محفوف به اثر، ساختار اثر را تشکیل می دهند.
يکشنبه، 15 مرداد 1391
نظریه جان باوری درباره دین
نظریه جان باوری ادوارد تیلور و جیمز فریزر به عنوان اولین تلاشهای انسان شناسی برای تبیین منشأ و جایگاه دین در زندگی بشر در قرن 19 ام ارائه شد....
چهارشنبه، 27 مهر 1390
کارکردگرايي و معناشناسي اوصاف الاهي(4)
تأويل دو کاربرد دارد: تأويل به معناي حقيقت غيرلفظي يک گفتار و يک امر که بحثي عرفاني است «و إن من شيءٍ إلا عندنا خزائنه و ما ننزله إلا بقدر معلوم»،(حجر:21)...
شنبه، 1 مرداد 1390
کارکردگرايي و معناشناسي اوصاف الاهي(5)
ديدگاه هاي علامه طباطبايي و آلستون اشتراک هاي زيادي با يکديگر دارند. شايد اگر اين دو متفکر از فعاليت علمي يکديگر اطلاع داشتند، از ديدگاه هاي...
شنبه، 1 مرداد 1390
کارکردگرايي و معناشناسي اوصاف الاهي(2)
تصوّر هارتس هورني از خدا، تأثير بسياري بر فلسفه و الاهيات معاصر گذاشته است. در بحث صفات خدا، اثبات خدا و نظريه عدل الاهي، ديدگاه هاي هارتس هورن...
شنبه، 1 مرداد 1390
کارکردگرايي و معناشناسي اوصاف الاهي(3)
علامه طباطبايي يکي از عالمان برجسته ي مذهب شيعه ي دوازده امامي است. او متفکري جامع و کم نظير است که توانسته است با کارهاي علمي خود، جريان انديشه،...
شنبه، 1 مرداد 1390
کارکردگرايي و معناشناسي اوصاف الاهي(1)
موضوع زبان ديني مسئله اي است که شايد بتوان گفت در تمام اديان آسماني مطرح است. مباحث زبان ديني، شامل چيستي زبان ديني، معناداري و معرفت بخش بودن...
شنبه، 1 مرداد 1390
نقل و نقد برخی نظریات مجتهد شبستری
یکی از کسانی که گزاره ی قرآنی غیر معرفت بخش می داند آقای مجتهد شبستری است که در این مقاله بر آن شده است که نظریات ایشان مورد نقد و بررسی قرار...
شنبه، 4 تير 1390
قـــرآن، ايجادي الهي و ابلاغي محمدي(صل‌الله‌عليه و آله و سلم)
این مقاله در مورد یک نظریه پیرامون مهمترین کتاب تاریخ بشریت یعنی قرآن کریم نگاشته شده است .این نظریه ابتدا توسط عده ای از نظریه پردازان غربی...
پنجشنبه، 8 ارديبهشت 1390
دانش نامه دين
اصطلاحى است براى يكى از مراسم هاى نيايشىِ برونى زرتشتيان و هم دعاهاى خاص گاهانى كه همراه آن مراسم خوانده مى شود. اين واژه از ريشه ايران باستانى...
پنجشنبه، 26 اسفند 1389
اختلاف پذيرى قرآن و دسته بندى مسلمانان (3)
در ميان مسلمانان نيز چنين پديده اى با توجه به عدم امكان قبول و تطبيق برخى از ظواهر آيات و روايات، امرى مسلم و شناخته شده است. اين پديده اگر چه...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
اختلاف پذيرى قرآن و دسته بندى مسلمانان (2)
اين ويژگى قرآن از عوامل و زمينه هايى است كه موجب اختلاف فهم و پيدايىِ دسته بندى هاى فكرى در تفسير، و نيز ظهور برخى از جريان هاى تأويلى شده است....
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
اختلاف پذيرى قرآن و دسته بندى مسلمانان (1)
شايد اين ادعا كه يكى از عوامل اصلى رشد مباحث و مجادلات كلامى و در پى آن، متمايزشدن فرقه ها از يكديگر اختلاف برداشت صاحبان انديشه هاى مختلف از...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
از متن تا معنا(2)
7. و بالاخره در پاره‏اي ديگر از گزاره‏هاي مربوط به ايمان، آثار و نتايج فراگير دنيوي و اخروي ايمان مطرح گرديده است: «إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا...
پنجشنبه، 14 بهمن 1389
از متن تا معنا(1)
معناشناسي و تفسير اجتهادي قرآن كريم از كجا آغاز مي‏شود و چه فرايندي را طي مي‏كند؟ اين مقال در پاسخ به اين پرسش بر آن است كه شناخت هسته‏هاي اوليه...
پنجشنبه، 14 بهمن 1389
بايدها در نگاه قرآن
آدمى در طول تاريخ حيات اجتماعى خويش, علاوه بر قوانين حاكم بر طبيعت و نظام جهان, براى خويش حريمها و قانونهايى بنا نهاده است كه بازگشت آنها به...
شنبه، 25 دی 1389