نظريه متعالي بودن زبان قرآن (2)
رسول‌اكرم(ص) مي‌فرمايد:« ان للقرآن ظهراً و لبطنه بطناً الي سبعة ابطن[14]؛ براي قرآن ظاهري است و باطني و براي باطنش نيز باطني تا هفت باطن». ظاهر...
شنبه، 27 شهريور 1389
نظريه متعالي بودن زبان قرآن (1)
فهم كتاب الهي مي‌طلبد كه زبان آن را بشناسيم. درباره زبان قران اختلاف نظر وجود دارد: زبان قرآن را برخي علمي وادبي و برخي رمزي و برخي ديگر عرفي...
شنبه، 27 شهريور 1389
علم سکولار یا علم دینی؟ (2)
علم سکولار با حذف خدا و ماوراءالطبیعه از حوزه علم شروع می‌شود، با تقلیل جهان طبیعت به جنبه تجربه‌پذیر و کمیّت‌پذیر آن و حذف معارف غیرتجربی از...
چهارشنبه، 26 خرداد 1389
معنا شناسي درمطالعات قرآني
منبع لايزال قرآني داراي سطوح و لايه هاي متنوع عرضي و طولي است .معارف اسلامي همواره بر بهره گيري ازهمه سطوح ولايه هاي معنايي قرآن تاکيد دارد درهردوره...
شنبه، 30 آبان 1388
فهم قرآن (قسمت هشتم)
خداى سبحان در زمينه‏ى فهم قرآن مى‏فرمايد: (تلك الأمثال نضربها للناس و ما يعقلها الا العالمون) (1) در اين كريمه دو پيام اصلى وجود دارد كه به خوبى...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
فهم قرآن (قسمت هفتم)
براى فهم محتواى هر كتابى نخست لازم است خصوصيات زبانى و بيانى آن را بشناسيم و بر همين اساس، در استفاده از معارف قرآن كريم ضرورى است كه با ويژگيهاى...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
فهم قرآن (قسمت ششم)
ممكن است كسى كتابى عقلى يا عرفانى را براى خواص بنويسد و در آغاز كتاب، نظير بسيارى از بزرگان اهل معرفت، بگويد خواندن آن براى توده‏ى مردم حرام...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
فهم قرآن (قسمت پنجم)
براى دستيابى به فهم جامع و درستى از آيات قرآن كريم، نخست بايد محكمات را بشناسيم و آنها را بفهميم، سپس متشابهات را به آنها ارجاع دهيم تا بتوانيم...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
فهم قرآن (قسمت چهارم)
تفسير قرآن به قرآن، يعنى فهم جمعى آيات قرآن و تبيين برخى از آيات فرعى به وسيله‏ى آيات اصلى و محورى و اين همان روشى است كه رسول اكرم صلى الله...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
فهم قرآن (قسمت سوم)
اهل‏بيت عصمت و طهارت، نه تنها به حقيقت قرآن و تفسير آن علم دارند بلكه به همه‏ى كتب الهى نيز آگاهند؛ زيرا قرآن مهيمن بر كتب انبياى الهى است و...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
فهم قرآن (قسمت دوم)
خداى سبحان مى‏فرمايد (سأصرف عن اياتى الذين يتكبرون فى الأرض) (1) كسى كه عمدا كبر طلب باشد و خضوع در برابر حق نداشته باشد، من قلبش را از درك معارف...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
فهم قرآن (قسمت اول)
چون قرآن مجيد به منظور هدايت همگان تنزل يافته است، همه‏ى انسانهايى كه در پهنه‏ى زمين و گستره‏ى زمان بسر مى‏برند، از نور رهنمود آن برخوردار خواهند...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
متعالي بودن زبان قرآن
فهم كتاب الهي مي‌طلبد كه زبان آن را بشناسيم. درباره زبان قران اختلاف نظر وجود دارد: زبان قرآن را برخي علمي و ادبي و برخي رمزي و برخي ديگر عرفي...
چهارشنبه، 23 ارديبهشت 1388
زبان قرآن يا زبان ويژة هدايت
دراين مقاله به سوالهاي دربارة‌ زبان قرآن پاسخ داده مي شود كه از آن جمله است : آيا قرآن داراي يك زبان است يا به تناسب موضوعات مطرح درآن ازيك سووسطوح...
شنبه، 12 ارديبهشت 1388
نظريه متعالى بودن زبان قرآن
فهم كتاب الهى مى‏طلبد كه زبان آن را بشناسيم . در باره زبان قرآن اختلاف نظر وجود دارد: زبان قرآن را برخى علمى و ادبى و برخى رمزى و برخى ديگر عرفى...
سه‌شنبه، 18 فروردين 1388
پاسخ به شبهه ای قرآنی
دليل‌هاي زيادي را مي‌توان آورد كه قرآن جاودانه و براي تمام زمان‌ها بوده و مخصوص يك زمان نمي‌باشد: 1ـ خطابات عام قرآن: بسياري از آيات قرآن خطاب‌هايي...
شنبه، 10 اسفند 1387
مجازهاى تحویل ‏ناپذیر در الهیات
کاربرد زبان در بیان اوصاف و افعال خداوند و معنى و مقصود گزاره‏ها حاوى این اوصاف و افعال، یکى از بحث‏هاى عمده زبان دین است. اینکه این اوصاف از...
سه‌شنبه، 29 بهمن 1387
زبان دين
بحث ما درباره «زبان دين‏» است. اين بحث‏با همين نام درفرهنگ و فلسفه غرب مطرح و بحث گسترده‏اى است و در تحت آن مسايل‏بسيارى مطرح است. گرچه در فلسفه...
پنجشنبه، 24 بهمن 1387
نظریه عرفى بودن زبان قرآن
نظریه عرفى بودن زبان قرآن اگرچه کهن‏ ترین و مشهورترین نظریه‏ اى است که درباره زبان قرآن ارائه گردیده و همواره مبناى تفسیرى اغلب مفسران بوده است،...
پنجشنبه، 10 بهمن 1387
دين و زبان تمثيلى
آنچه در پى مى‏آيد بخشى از كتاب اسلام و مسيحيت در عصر حاضر (1983 ميلادى) نوشته مونتگمرى وات، اسلام‏شناس مشهور انگليسى، است. اين كتاب به بررسى...
پنجشنبه، 10 بهمن 1387