آسیب ‌شناسی روایات ابن ابی الحدید درباره‌ امام حسین (ع) «3»
از مواردی که ابن ابی الحدید در باره ی باب حسن و حسین (علیه السلام) مطرح می‌کند، بحث اجتهاد آن دو است. وی همچون استاد معتزلی‌اش قاضی القضاه معتقد...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
حدیث سفینه در کتاب ‌های اهل سنّت«5»
علامه نورالدین سمهودی شافعی (م 911ق)، وی در کتاب جواهر العقدین بابی را تحت عنوان «ذکر انّهم أمان الامه و أنّهم کسفینه نوح علیه الصلاه والسلام،...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
حدیث سفینه در کتاب ‌های اهل سنّت«2»
واما التأویل فمحتمل بأن یؤول الفلک بشریعه نوح التی نجا بها هو ومن آمن معه من قومه، کما قال النبی ـ صلی الله علیه وسلم ـ : مثل اهل بیتی مثل سفینه...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
حدیث سفینه در کتاب ‌های اهل سنّت«3»
1. یکی از مسائل مهم این است که بیان کنیم که حدیث ضعیف با شرایط معینی، به وسیله ی کثرت طریق ‌ها تقویت می‌گردد. باید دید آیا این شرایط در حدیث...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
حدیث سفینه در کتاب ‌های اهل سنّت«4»
ابوعبید آجری از ابوداود در مورد معاویه بن هشام، نقل می‌کند که او ثقه است و ابن حبان نیز وی را در کتاب الثقات آورده است و ابوحاتم در مورد وی گفته...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
حدیث سفینه در کتاب ‌های اهل سنّت«1»
حدیث سفینه یکی از احادیث نقل شده از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است که در مصادر شیعه و اهل سنت وارد شده است. مضمون این حدیث این است...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
بررسی روایات فضل بن شاذان«1»
نگاشته های شیخ صدوق (م 381 ق)، بویژه من لایحضره الفقیه، علل الشرایع و عیون الاخبار الرّضا (علیه السلام) به فزونی حاوی نقل فضل بن شاذان نیشابوری...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
بررسی روایات فضل بن شاذان«2»
اگر اساتید فضل در سال ‌های نزدیک به شهادت امام رضا (علیه السلام) درگذشته باشند، بی‌‌تردید، روایت وی را از امام رضا (علیه السلام) موجّه و برخوردار...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
بررسی روایات فضل بن شاذان«3»
نویسنده ی معرفه الحدیث بر آن است که فضل اواخر عمر حسن بن علیّ بن فضّال (م221_224ق) و سایر مشایخ خویش را درک کرده، از رهگذر این که نوشته شده به...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
گونه‌‌شناسی، اعتبار و معایب سبب ورود حدیث«2»
دکتر یحیی اسماعیل در مقدمه ی خود بر کتاب اسباب ورود حدیث سیوطی، این دو نوع تقسیم‌بندی بلقینی را به ترتیب، متصل و منفصل نام نهاده است، (3) در...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
گونه‌‌شناسی، اعتبار و معایب سبب ورود حدیث«3»
نظر به این که روایات مربوط به اسباب ورود حدیث مانند سایر روایات، حدود یک قرن به صورت شفاهی نقل می‌شد و به طور رسمی جمع آوری و تدوین نگردید، راویان...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
گونه‌‌شناسی، اعتبار و معایب سبب ورود حدیث«1»
یکی از مسائلی که از قرون اولیه در میان مسلمانان مطرح بوده، شناسایی اصول، قواعد و علوم مرتبط با فهم و درک درست حدیث است. به همین منظور دانشمندان...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
نسخ حدیث، امکان و محدوده ی آن«1»
بیشتر مباحث دانشمندان علوم قرآنی و حدیث ، ناظر به نسخ آیات قرآنی است و از نسخ حدیث، بحث منقح و در خور توجهی به میان نیامده است؛ حال، آن که مفاد...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
نسخ حدیث، امکان و محدوده ی آن«2»
به تصریح برخی، اینگونه نسخ، به احادیث نبوی اختصاص دارد. (2) بنابراین، باید احادیث صادر شده از ائمه (ع) را خالی از آن دانست. ظاهر برخی روایات...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
گذری بر سند و درنگی در متن حدیث «اخوک دینک…» «2»
حدیث «اخوک دینک، فاحتط لدینک...» دو بخش دارد: بخش نخست آن، گزاره‌ای اخباری و اسنادی و اسمی و ساخته شده از یک مبتدا و یک خبر و بخش دوم، گزاره‌ای...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
گذری بر سند و درنگی در متن حدیث «اخوک دینک…» «1»
حدیث «اخوک دینک، فاحتط لدینک بما شئت»، از گزاره های پر بسامد دینی در نوشته های پرداخته شده در علم اصول فقه، هنگام شک مجتهد در مقام استخراج احکام...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
راهکارهای فهم حدیث در کتاب اربعین شیخ بهایی«2»
متن حدیث یک مجموعه ی بسته و مستقل از هرگونه وابستگی به بیرون نیست. حدیث نیز مانند دیگر اسناد تاریخی بر جا مانده، ممکن است با همه ی حاشیه ها و...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
راهکارهای فهم حدیث در کتاب اربعین شیخ بهایی«3»
یکی از مسائل مهم در حوزه ی حدیث پژوهی و یکی از شاخه های مهم دانش فقه الحدیث بحث اختلاف حدیث است که تحت عنوان مختلف الحدیث به بحث درباره ی احادیثی...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
راهکارهای فهم حدیث در کتاب اربعین شیخ بهایی«1»
بررسی و شناخت شیوه های فهم حدیث در حوزه ی حدیث پژوهی امری مهم و ضروری است. از جمله مجموعه های حدیثی، کتاب‌هایی تحت عنوان چهل حدیث است که مورد...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
حدیث ثقلین در منابع روایی اهل سنت
حدیث ثقلین، از جمله احادیث معروف و متواتری است که در کتب شیعه و سنی ، تقریباً با مضامین شبیه به هم ، وارد شده و سند بسیار محکمی بر شخصیت و مقام...
پنجشنبه، 2 شهريور 1391