جايگاه صحابه در تبيين قرآن: بررسي ده حديث(4)
در تفسير ابوالفتوح رازي نقل مي کند که امام رضا(ع) از پدرش امام کاظم و او از پدرش امام صادق(ع) روايت کرد که فرمود: آل محمد بر اين مطلب اجماع دارند...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
جايگاه صحابه در تبيين قرآن: بررسي ده حديث(5)
ابوجعفر صدوق با اسناد خود به محمد بن موسي بن نصر رازي از پدرش چنين نقل کرده که از حضرت رضا(ع) درباره ي اين سخن پيامبر پرسيدند که فرمود:« اصحاب...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
جايگاه صحابه در تبيين قرآن: بررسي ده حديث(3)
امام علي (ع)فرمودند: « وصيت مي کنم شما را به اصحاب پيامبرتان... و ايشان کساني هستند که بعد از پيامبر، بدعتي پديد نياورده اند و رسول خدا نسبت...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
جايگاه صحابه در تبيين قرآن: بررسي ده حديث(2)
پيامبر فرمود:« همواره در ميان شما کسي هست که مرا ديده باشد». شايد معناي اين سخن، کساني باشند که حضرتش را در سرچشمه ي علمش و سرمنشأ شريعتش ديده...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
جايگاه صحابه در تبيين قرآن: بررسي ده حديث(1)
آيت الله محمد هادي معرفت در کتاب « التفسير الاثري الجامع» براي تبيين مبناي خود در شيوه ي گزينش احاديث تفسيري، به ده حديث از پيامبر و ائمه عليهم...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
مستشرقان يهودي و تفاسير اوليّه ي اماميّه(3)
بايد گفت: کتب روايات به تهذيب، حفظ، ترويج و تبيين روايات عصر خود پرداخته اند و بدين روي، خدمت شاياني انجام داده اند، اما باب وارسي و نقد و بررسي...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
مستشرقان يهودي و تفاسير اوليّه ي اماميّه(4)
اول آنکه در متن روايت، نام هفت امام از فرزندان امام حسين (ع)به عنوان مصاديق هفت خوشه ذکر شده است، اما اين روايت به هيچ عنوان در صدد بيان تعداد...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
مستشرقان يهودي و تفاسير اوليّه ي اماميّه(2)
به باور براشر، آنچه بيشتر از همه در روايت معراج مشکل زا است، انتساب ضعف به پيامبر (ص)است به طوري که وي نه تنها در مورد سخنان خدا شک کرده است،...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
مستشرقان يهودي و تفاسير اوليّه ي اماميّه(1)
اين مقاله به نقد و بررسي اشکالات يک نويسنده ي يهودي بر باورهاي شيعه ي اماميه در خصوص عصمت پيامبر و عدد ائمه (ع)اختصاص دارد. به گمان وي، متون...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
بررسی دیدگاه روائی و تفسیری فریقین به مبدأ آفرینش زن
موضوع چگونگی آفرینش نخستین زن را باید یکی از عوامل مؤثر در نگرش به شخصیت زن قلمداد نمود. این نوشتار با بررسی روایات معتبر عامه و خاصه که در برخی...
پنجشنبه، 11 اسفند 1390
معيار اعتبار روايت هاي امامان شيعه
معيار اعتبار روايت هاي امامان شيعه در فقه و اجتهادشان چيست؟ درحالي که خارج از سنت نبوي هستند؟روايات امامان شيعه را مي توان در دو دسته ابتدايي...
چهارشنبه، 3 اسفند 1390
منکران ثقلين
با مراجعه به كتب مخالفين، درمى يابيم كه آنان به يكى از پنج طريق خواسته اند استدلال شيعه به «حديث ثقلين» بر مدّعاى خود باطل كنند و ما اكنون به...
پنجشنبه، 27 بهمن 1390
حوزه ي حديثي نيشابور از ابتدا تا اوايل قرن هفتم هجري (4)
در ابتدا به كار وراقي (صحافي و نسخه‌برداري از كتب) مشغول بود، اما پس از مدتي به دنبال آشنايي با معارف اسلامي و جهت استماع حديث، كار خود را كناري...
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
حوزه ي حديثي نيشابور از ابتدا تا اوايل قرن هفتم هجري (5)
در ميان كوچندگان در راه علم، مقام محدثان ايراني و در ميان محدثان ايراني، محدثان حوزه ي حديثي نيشابور بسيار رفيع است. (1) در واقع، يكي از ويژگي‌...
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
حوزه ي حديثي نيشابور از ابتدا تا اوايل قرن هفتم هجري (3)
نقش دادن صحابيان در انتشار سنت و سيره ي پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله، امري طبيعي است؛ چرا كه آنان رسول خدا را درك نموده بودند و بر اين امر...
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
حوزه ي حديثي نيشابور از ابتدا تا اوايل قرن هفتم هجري (1)
يكي از مهم‌ترين و فعال‌ترين و مؤثرترين حوزه‌ها و مراكز حديثي در جهان اسلام، بخصوص در زمينه ي حديث اهل سنت، حوزه ي حديثي نيشابور است كه اوج شكوفايي...
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
حوزه ي حديثي نيشابور از ابتدا تا اوايل قرن هفتم هجري (2)
عامل ديگرِ رونق علمي و فرهنگي نيشابور، رواج و نشاط در بازار کتاب و وجود کتابخانه‌ هاي غني و سودمندي بود که عالمان نيشابور را از ديگران متمايز...
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
نقد سندي احاديث در الميزان در بوته ي آزمايش (3)
در ميان كتب شيعه فقط در معجم ‌الرجال الحديث از طلحه بن يزيد نام برده شده است و در ذيل اسم او آمده است: روي عن أبي عبدالله (عليه السلام) و روي...
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
نقد سندي احاديث در الميزان در بوته ي آزمايش (1)
مفسر الميزان از جمله مفسراني است كه به رغم سبك غير نقلي‌اش در تفسير به روايات توجهي ويژه دارد. از اين رو، بخش مجزايي را به گزارش روايات، ذيل...
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
نقد سندي احاديث در الميزان در بوته ي آزمايش (2)
همان طور كه پيش‌تر تصريح شد، علامه جايگاه بررسي رجالي را تنها در امور تعبدي مي‌داند و روايات را از جهت عدم مخالفت متن آن با قرآن مورد تجزيه و...
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390