اسناد و منابع مكتوب خطبه فدك (2)
قال احمد بن طيفور: حدّثنى جعفر بن محمد رجل من ديار مصر لقيته بالرافقه، قال: حدّثنى أبي، قال: اخبرنا موسى بن عيسى، قال: اخبرنا عبداللّه بن يونس،...
سه‌شنبه، 24 آذر 1388
سير نگارش‏هاى اهل سنّت در حوزه مصطلح الحديث (6)
88. الموجز في علوم الحديث، الدكتور مساعد مسلم آل جعفر، بغداد: دار الرسالة للطباعة، 1978م. مطالب كتاب عبارتند از: اساليب رواية الحديث، المصطلحات...
سه‌شنبه، 24 آذر 1388
سير نگارش‏هاى اهل سنّت در حوزه مصطلح الحديث (5)
60. دراسات فى علوم الحديث، محمد عوض الهزايمة (مدرس فى كلية الخوارزمى، عمان - اردن)، تقديم: الدكتور امين القضاة، عمان، دار عمار، چاپ دوم، 1411ق...
سه‌شنبه، 24 آذر 1388
سير نگارش‏هاى اهل سنّت در حوزه مصطلح الحديث (4)
41. تدريب الراوى فى شرح تقريب النواوى، حافظ جلال الدين عبدالرحمن بن ابى بكر السيوطى (849 - 911ق) تحقيق و تعليق: دكتر احمد عُمَر هاشم، بيروت،...
سه‌شنبه، 24 آذر 1388
سير نگارش‏هاى اهل سنّت در حوزه مصطلح الحديث (3)
22. اختصار علوم الحديث، الحافظ اسماعيل بن عمر الشهير بابن كثير (701 - 774ق) اين كتاب در عين ايجاز و اختصار، مستدركى بر كتاب ابن صلاح نيز به...
سه‌شنبه، 24 آذر 1388
سير نگارش‏هاى اهل سنّت در حوزه مصطلح الحديث (2)
به عقيده محققان، خطيب بغدادى، گرچه محدثى توانمند و داراى معلومات وسيع بوده است و كتاب‏هايش مرجع استفاده همه دانشمندان پس از او، اما وى كتاب مشخصى...
سه‌شنبه، 24 آذر 1388
سير نگارش‏هاى اهل سنّت در حوزه مصطلح الحديث (1)
پس از رحلت پيامبر، جمعى از پيروان ايشان، كتابت حديث را - كه از زمان حيات پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) آغاز شده بود - پى گرفتند و گروهى...
سه‌شنبه، 24 آذر 1388
تدوين حديث (5)
اين روايت به گونه هاى مختلف در مصادر بسيارى آمده است[72] و ما اكنون در پى تحليل محتواى آن نيستيم. آنچه اينك مورد توجه است، تأكيد پيامبر بر كتابت...
دوشنبه، 23 آذر 1388
تدوين حديث (3)
حديث و سنّت پيامبر، چگونه به دست نسلهاى واپسين رسيده است؟ و پيامبر در ثبت و ضبط اين مجموعه چه موضعى داشته است؟ در آن روزگاران و در حيات پربركت...
دوشنبه، 23 آذر 1388
تدوين حديث (4)
آنچه هيچ شبهه و ترديدى را برنمى تابد، وجود نصوص فراوان و احاديث بسيارى است كه نشان مى دهد پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به نگارش حديث و...
دوشنبه، 23 آذر 1388
تدوين حديث (2)
سنت، همان شيوه، روش و آهنگ عمومى است؛ زهرى نوشته است: سنت، شيوه معمول را گويند، چه نيك و چه بد. سخن رسول الله ـ صلی الله علیه واله ـ است كه...
دوشنبه، 23 آذر 1388
تدوين حديث (1)
سخن از حديث و چگونگى گزارش آن و انتقالش به نسلهاى بعد و كيفيت تدوين و ثبت و ضبط آن، از جمله پژوهشهاى مهمى است كه با همه پربرگ و بارى نگاشته ها...
شنبه، 21 آذر 1388
تفاسير روايى قرن يازدهم هجرى (2)
10 و 11 ـ « اللّوامع النّورانيّة » و « اللّباب المستخرج من كتاب الشّهاب » محّدث پرتلاش بحرانى، علاوه بر آنچه گذشت، دو اثر ديگر نيز در تفسير روايى...
شنبه، 21 آذر 1388
تفاسير روايى قرن يازدهم هجرى (1)
دانش تفسير، در آغاز، بخشى از علم حديث به شمار مى رفت تا اين كه در نخستين گام تكامل خويش از اين علم جدا شد و به صورت علمى مستقل درآمد و بر پايه...
شنبه، 21 آذر 1388
احياى « رساله اى در معناى حديث ما تردّدت...»
حديث شريف قدسى « ما تردّدت فى شىء كتردّدى فى قبض روح عبدى المؤمن » در مصادر حديثى شيعه و اهل سنت، به سندهاى متعدّد و واژه هاى گوناگون، نقل شده...
چهارشنبه، 18 آذر 1388
نقل به معنا در احادیث روایی (2)
پس از فراغ از امر اوّل، نوبت آن است كه تأثير اين بحث را در فقه الحديث و چگونگى فهم روايات، مورد تأمّل قراردهيم. در ابتدا لازم است نمونه هايى...
پنجشنبه، 12 آذر 1388
نقل به معنا در احادیث روایی (1)
پيش از پرداختن به «فقه الحديث» و استنباط از روايات، پژوهش در دو حوزه ضرورى است؛ يكى حوزه صحّت انتساب و اطمينان به صدور حديث از پيشوايان دين،...
پنجشنبه، 12 آذر 1388
ابن عقده و مقام او در حديث (3)
ابن عقده در حفظ و انتقال گنجينه عظيم روايات ، بويژه احاديث شيعه، نقشى مهم و كليدى دارد. او كه زيدى جارودى است، با وسعت ديد و سعه صدرى كه نوعا...
پنجشنبه، 12 آذر 1388
ابن عقده و مقام او در حديث (2)
ابن عقده ، در مجموع ، مورد تأييد و تكريم دانشمندان و دست اندركاران دانش و رجال و حديث شيعه است. او «مورد احترام علماى شيعه بود و اينان ، ارزش...
پنجشنبه، 12 آذر 1388
ابن عقده و مقام او در حديث (1)
نام او ، ابوالعباس احمدبن محمد كوفى (ابن سعيدبن عبدالرحمن بن ابراهيم بن زيادبن عبداللّه بن عجلان) است كه به ابن عقده نامبردار گشته است.1 جدّ...
پنجشنبه، 12 آذر 1388