نقد حديث « اصحابي كالنجوم » (1)
كلمات كليدي : اصحابي كالنجوم ، معناي لغوي اصحاب ، معناي اصطلاحي صحابي، حديث نجوم و اهل سنّت، راويان و ناقلان حديث نجوم ، دلايل بطلان حديث نجوم اهل...
سه‌شنبه، 22 دی 1388
بررسى احاديث آغاز وحى (3)
برمبناى اين نظر كه رسالت پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) , همگام با حيات وحيانى پيامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و در يك زمان آغاز شد,...
سه‌شنبه، 22 دی 1388
بررسى احاديث آغاز وحى (2)
تا به حال, تلاش كرديم كه مُرسل بودن روايت عايشه را تأييد كرده, مؤيّداتى در اين راستا ارائه دهم. دلايل ديگرى نيز در اين زمينه وجود دارد, از جمله...
سه‌شنبه، 22 دی 1388
بررسى احاديث آغاز وحى (1)
قرآن, كتابى الهى براى انسان هاست كه ازچهل سالگى پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) تا پايان عمر آن حضرت, به تدريج بر وى نازل شده است. اين كتاب...
سه‌شنبه، 22 دی 1388
نقد محتوايى حديث (1)
حديث, مانند قرآن مجيد, محترم است. هر دو وحى اند, با اين تفاوت كه قرآن, (بلفظه و معناه) وحى است; امّا حديث, (بمضمونه دونَ لفظه) وحى است. آنچه...
سه‌شنبه، 22 دی 1388
مقايسه الموضوعات ابن جوزى با اللئالى سيوطى (2)
ابن جوزى, در ادامه از طريق ديگر, از اجلح بن سلمة بن كهيل, از حبّه بن جوين نقل مى كند كه او گفت: از على شنيدم كه مى فرمود: من پنج يا هفت سال...
سه‌شنبه، 22 دی 1388
مقايسه الموضوعات ابن جوزى با اللئالى سيوطى (1)
كتاب هاى الموضوعات ابن جوزى و اللئالى المصنوعة فى الأحاديث الموضوعةى سيوطى, به طورى كه از نام آنها هم پيداست, درباره احاديث موضوعْ نگارش يافته...
سه‌شنبه، 22 دی 1388
اجتهاد در فهم نصوص
تحمّل حديث و بازگو كردن آن، امرى سهل و روان است؛ ولى فهم، سنجش و موازنه آن، عملى سخت و دشوار. گرچه روايت و درايت، هر دو ارجمند و گران است، و...
دوشنبه، 21 دی 1388
دانش هاى حديثى؛ گذشته ، حال ، آينده (3)
استاد عبدالهادى فضلى (كه كتابش به سال 1416 قمرى چاپ شد) مى گويد اين دانش (درايه), نام هاى متعدّد دارد, چون: علم الحديث, دراية الحديث, مصطلح الحديث,...
دوشنبه، 21 دی 1388
دانش هاى حديثى؛ گذشته ، حال ، آينده (2)
حاكم نيشابورى (م405ق), 52 نوع از دانش هاى حديث را در كتابش برمى شمرد و از هر نوع, به اختصار و با اين تعبيرْ ياد مى كند: النوع الأوّل من هذه...
دوشنبه، 21 دی 1388
دانش هاى حديثى؛ گذشته ، حال ، آينده (1)
مطالعه در پيشينه علوم , نشان مى دهد كه دانش ها به يكباره شكل نگرفته اند ; بلكه در گذر زمان و در پرتو علل و عوامل گوناگون به فرهنگ و معارف بشرى...
دوشنبه، 21 دی 1388
فقه الحديث در نگاه آيت اللّه بروجردى (ره) (2)
پاسخ هاى متين, همواره پاسخ هايى هستند كه با توجّه به پرسش, ذهنيت و برداشت پرسشگر, ارائه شده باشند. فهم محتواى پاسخ, بدون توجّه به پرسش و فهم...
دوشنبه، 21 دی 1388
فقه الحديث در نگاه آيت اللّه بروجردى (ره) (1)
آية اللّه سيد حسين طباطبايى بروجردى , يكى از معدود فقيهان سده اخير است كه در حوزه رجال و درايه , صاحب انديشه, سبك و ديدگاه ويژه اى بود. نقشى...
دوشنبه، 21 دی 1388
بررسى حديث «سلسلة الذّهب» (1)
بى شك بزرگترين منبع معارف هدايتگر و دستورهاى سعادت آفرين براى انسان، بويژه انسان مسلمان، قرآن مجيد است و احاديث امامان معصوم (علیهم السّلام)...
دوشنبه، 21 دی 1388
بررسى حديث « سلسلة الذّهب » (2)
محدّثان در دانش درايه25، احاديث را به اقسام گوناگون تقسيم كرده اند و هر حديثى را به لحاظ قوت و ضعف، تحت عناوين مختلفى داخل كرده اند. دراين قسمت،...
دوشنبه، 21 دی 1388
صحيفه اميرمؤمنان (علیه السّلام) (2)
روايات منقول از صحيفه در آن حدّى كه در چهار صحيح و در مسند احمد بن حنبل نقل شده است، بر احكام مختلف و متعدّدى مشتمل است كه بعضى از آنها به طور...
دوشنبه، 21 دی 1388
صحيفه اميرمؤمنان (علیه السّلام) (1)
كهن ترين مجموعه مدوّن حديثى كه در ميان مسلمانان به يادگار مانده و دست تحوّل و تطوّر زمان نتوانسته آن را همانند بعضى از صحائف و مجموعه هاى ديگر،...
دوشنبه، 21 دی 1388
دعوت به توحيد خالص
موضوع اين نوشتار نگاهي است به حديث سلسة الذهب، حديث کوتاهي که امام رضا(ع) به هنگام خروج از شهر نيشابور در ازدحام مردم و درخواست ايشان بيان فرمود....
دوشنبه، 7 دی 1388
دفاع از حديث(12)
مرحوم شيخ مفيد از استاد خود «محمد بن قولويه» و او از استاد خويش «محمد بن يعقوب الكلينى» و ايشان از استاد خود «على بن ابراهيم قمى» اين روايت را...
سه‌شنبه، 1 دی 1388
دفاع از حديث(11)
از اين روايات به راحتى مى توان استفاده كرد كه در محدوده مورد توجّه اين روايات، سختگيرى سندى لازم نيست. البته اين نكته قابل توجّه است كه آن عمل...
سه‌شنبه، 1 دی 1388