اساس عمل به حديث (2)
نكته مهمترى كه هم براى شيعه و هم براى اهل سنت بسيار حائزاهميت است ، اين است كه علما و محدّثان بزرگ شيعه و سنّى، اساس عمل به حديث را صدق و كذب...
پنجشنبه، 12 آذر 1388
اساس عمل به حديث (1)
حديث از نظر لغت ، ضد قديم و به معناى هر چيز تازه است،1 خواه فعل باشد يا قول؛ و در اصطلاح «علم الحديث»، عبارت است از كلام حاكى از قول ، فعل ،...
پنجشنبه، 12 آذر 1388
مسند و مسند نويسى
مجموعه هاى حديثى گوناگون اند؛ برخى از آنها به «صحيح» مشهورند (مثل: صحاح سته) و بعضى به «اصول» (مثل: اصول اربعمأة)؛ دسته اى «سنن» ناميده مى شوند...
دوشنبه، 9 آذر 1388
سخني چند در مورد زيارت عاشوراي معروفه
1. زيارت عاشوراي معروف را علماء و فقهاي بزرگ نقل فرموده اند. ابوالقاسم جعفربن قولويه، در كامل الزيارات ، ص193 ط غفّاري ، و شيخ الطائفه ، محمدبن...
يکشنبه، 24 آبان 1388
منابع روايت « لولا علی لهلک عمر »
‌« اگر علی نبود عمر هلاك می شد.» اين عبارت که از زبان خليفه دوم عمر بن خطاب ، در جريانهاي مختلفي و بارها از زبان وي نسبت به حضرت اميرالمومنين...
يکشنبه، 21 تير 1388
نو اخباري گري ؛ توهم يا واقعيت
اخباري گري جرياني قوي و مطرح در گستره فرهنگ و تمدن اسلامي است که در مقطعي زماني سر برآورد و سپس رو به افول نهاد؛ اما اکنون پرسش اين است که آيا...
چهارشنبه، 17 تير 1388
اقسام علوم حدیث
هریك از این چهار دانش، اگرچه در موضوع (یعنی بحث از حالات و صفات رجال دین) اشتراك دارند، لیكن پرواضح است كه جهت و زاویه بحث در هریك، با دیگری...
پنجشنبه، 24 ارديبهشت 1388
جريان شناسى غلوّ(قسمت دوم)
احمدبن حسين بن عبيداللّه بن ابراهيم غضائرى معروف به «ابن غضائرى» و مكنى به ابوالحسين، يكى از شخصيّت هاى بزرگ رجالى شيعه بوده كه در نيمه دوم قرن...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1388
جريان شناسى غُلوّ(قسمت اول)
يكى از آفاتى كه بدون استثنا گريبانگير همه اديان و مذاهب و مكاتب، اعمّ از الهى و غير الهى، در طول تاريخ شده است، پديده غلوّ و افراط گرايى است؛...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1388
تدوين حديث (قسمت دوم)
در شماره پيشين، «حديث»، «اثر»، «سنّت» و «خبر» را از نگاه فرهنگ نويسان و عالمان حديث، بررسى كرديم. اينك، در بررسى چگونگى تدوين حديث و نشر آن،...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1388
تدوين حديث(قسمت سوم)
در مقاله پيشين، از «كتابت حديث در عصر پيامبر(ص)» سخن گفتيم و نشان داديم كه سنّت آن بزرگوار، بر لزوم كتابت استوار است. پس از آن، احاديث گزارش...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1388
تدوين حديث (قسمت اول)
سخن از حديث و چگونگى گزارش آن و انتقالش به نسلهاى بعد و كيفيت تدوين و ثبت و ضبط آن، از جمله پژوهشهاى مهمى است كه با همه پربرگ و بارى نگاشته ها...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1388
اساس عمل به حديث
حديث از نظر لغت، ضد قديم و به معناى هر چيز تازه است،1 خواه فعل باشد يا قول؛ و در اصطلاح «علم الحديث»، عبارت است از كلام حاكى از قول، فعل، يا...
يکشنبه، 6 ارديبهشت 1388
سنت از منظر تشيّع و تسنّن
كتاب، يعنى مجموعه الفاظى كه از زبان مبارك پيامبر اسلام شنيده شده، لكن الفاظ و معانى آن، هر دو از طرف حق تعالى به عنوان اعجاز و كلام باقى و خالد...
شنبه، 5 ارديبهشت 1388
پژوهش و آموزش در علوم حديث
پژوهش و آموزش، دو بال رشد انديشه ها و علوم است و هريك بدون ديگرى، ناقص. پژوهش پشتوانه آموزش است و آموزش، سؤال آفرين و زمينه ساز پژوهش. با آموزش،...
چهارشنبه، 2 ارديبهشت 1388
بررسی تطبیقی حدیث شیعه و اهل سنّت
انّ الدین عند اللّه الاسلام.(آل عمران/19) لقد منّ اللّه علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من أنفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزكّیهم و یعلّمهم الكتاب...
دوشنبه، 31 فروردين 1388
سیر حدیث نزد اهل سنت
پـيـامـبـر عـظـيـم الشـان اسـلام (ص ) طـى بـيـسـت و سـه سـال رسـالت خـود، بـه هـدايـت و ارشـاد مـردم اشـتـغـال داشـت . و چـنـانـكـه در جـاى خـود...
دوشنبه، 31 فروردين 1388
دوره ممانعت از تدوین حدیث و داستان آن
ممانعت از نگارش و تدوین حدیث كه از دوران خلفاء آغاز و تا دوران حكومت عمر بن عبدالعزیز (سال 99 هجری) ادامه یافت. از مسلّمات تاریخ حدیث است كه...
دوشنبه، 31 فروردين 1388
گام‌هاي شکل‌گيري نخستين مکتب حديثي شيعه
کوفه نخستين شهري است که شيعه و حديث شيعه در آن پديد آمد، اما آغاز شکل‌گيري مکتب حديثي شيعه را نمي‌توان به تاريخ ورود اميرالمؤمنين على عليه السلام...
دوشنبه، 17 فروردين 1388
مأخذ حدیث شیعه و مجموعه های حدیثی
پیامبر اكرم (ص) در دوران رسالت خویش بارها می فرمود : «هر كس عمدا بر من دروغ بندد،جای وی پر از آتش گردد[1]». دانشمندان مسلمان برای مشخص كردن انواع...
چهارشنبه، 12 فروردين 1388