راهکارهایی برای پیشگیری از عفونت ریه

چالش های مقابله با بیماری های مزمن مانند بیماری انسدادی مزمن ریه اغلب باعث می شود افراد احساسات منفی مانند استرس، افسردگی و اضطراب را تجربه کنند. برای مبتلایان به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، استرس، اضطراب و حملات هراس می تواند به ویژه خطرناک باشد. در این مطلب به بیان راهکارهایی برای پیشگیری از عفونت ریه اشاره خواهیم کرد.
سه‌شنبه، 20 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای پیشگیری از عفونت ریه
جینسنگ یکی دیگر از گیاهان دارویی است که به دلیل توانایی آن در بهبود علائم بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) مورد حمایت قرار گرفته است.
 

راهکارهایی برای پیشگیری از عفونت ریه

فعال ماندن و پیشگیری از عفونت ریه
از آنجا که بیماری انسدادی مزمن ریه باعث تنگی نفس می شود، فعال بودن آن دشوار است. افزایش میزان تناسب اندام شما در واقع می تواند به علائمی مانند تنگی نفس کمک کند. با این حال، تمریناتی مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری می تواند با بیماری انسدادی مزمن ریه مبارزه کند. یک مطالعه نشان داد که تمرینات مبتنی بر آب، مانند ورزش های آبی و پیاده روی، با بیماری انسدادی مزمن ریه راحت تر است و می تواند تناسب اندام و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

مطالعات دیگر در مورد اشکال جایگزین ورزش نشان داده اند که یوگا و تای چی همچنین با بهبود عملکرد ریه و تحمل ورزش می تواند برای افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه مفید باشد. هنگام بیماری انسدادی مزمن ریه نکات بیشتری در مورد تناسب اندام دریافت کنید.
 
حفظ وزن سالم و پیشگیری از عفونت ریه
حفظ وزن مناسب بدن برای مبتلایان به COP بسیار مهم است. اگر اضافه وزن دارید، هنگامی که به طور قابل توجهی دچار اضافه وزن می شوید، قلب و ریه های شما باید سخت تر کار کنند. این می تواند تنفس را دشوارتر کند. همچنین باعث می شود که شما شرایط دیگری داشته باشید که بیماری انسدادی مزمن ریه را تشدید می کند مانند:
- آپنه خواب
- دیابت
- بیماری ریفلاکس معده به دستگاه گوارش (GERD)

اگر بیماری انسدادی مزمن ریه  دارید و اضافه وزن دارید، به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید. بسیاری از افراد می توانند با کاهش وزن از طریق:
- کاهش کل کالری که می خورند
- خوردن میوه و سبزیجات تازه و گوشتهای چرب کمتر
- قطع غذاهای آماده به طبخ، الکل و نوشیدنی های شیرین
- افزایش فعالیت روزانه آنها

در مقابل، مطالعات نشان داده است که افرادی که کم وزن هستند نسبت به افرادی که وزن طبیعی دارند و یا اضافه وزن دارند، خطر بیشتری از مرگ ناشی از بیماری انسدادی مزمن ریه دارند. دلایل این کاملاً مشخص نیست. محققان معتقدند که احتمالاً به علت عوامل مختلفی از قبیل:
- قدرت عضلانی کمتری
- بدتر شدن بیماری ریه
- عملکرد سیستم ایمنی ضعیف

افرادی که مبتلا به عفونت ریه و بیماری انسدادی مزمن ریه قابل توجهی هستند، 10 برابر کالری بیشتری را نسبت به شخص بدون بیماری انسدادی مزمن ریه می سوزاند. این امر به این دلیل است که کار تنفس دشوارتر است. اگر بیماری انسدادی مزمن ریه دارید و کم وزن هستید، خوردن به اندازه کافی می تواند چالش برانگیز باشد.

در صورت نیاز به افزایش وزن، باید به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید. می توانید موارد زیر را امتحان کنید:
- خوردن غذاها و نوشیدنی های کم کالری بیشتر مانند کره بادام زمینی، شیر کامل، بستنی، پودینگ و کاستارد
- تغییر برنامه درمانی بیماری انسدادی مزمن ریه برای آسان تر شدن تنفس
- در طول روز بیشتر غذا بخورید
 
کنترل استرس و جلوگیری از عفونت ریه
سلامت چیزی بیش از سلامتی جسمی نیست. این همچنین مربوط به بهزیستی ذهنی است. چالش های مقابله با بیماری های مزمن مانند بیماری انسدادی مزمن ریه اغلب باعث می شود افراد احساسات منفی مانند استرس، افسردگی و اضطراب را تجربه کنند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که این احساسات می توانند بر توانایی فرد در مدیریت وضعیت، سلامت عمومی و کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارد. برای مبتلایان به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، استرس، اضطراب و حملات هراس می تواند به ویژه خطرناک باشد.

حمله هراس باعث اختلال در تنفس در افراد سالم می شود. اگر مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) هستید، در صورت بروز حمله هراس می توانید بدتر شدن مشکلات تنفسی را تجربه کنید. این امر منجر به افزایش مصرف داروها و بستری شدن مکرر در بیمارستان می شود. روش هایی برای کاهش سطح استرس و اضطراب در خانه وجود دارد. این موارد شامل ماساژ و تمرین مراقبه یا یوگا است.

اگر استرس شما بیش از حد خسته کننده است که به تنهایی اداره نمی شود، به دنبال کمک حرفه ای باشید. صحبت با روانپزشک، روانشناس یا مشاور معتبر دیگری درباره سلامت روان می تواند در شناسایی عوامل استرس زا به شما کمک کند و یاد بگیرید که چگونه به بهترین نحو با آنها کنار بیایید. در صورت استفاده از سایر روش های مدیریت استرس، داروهای تجویزی می توانند مفید باشند، بنابراین صحبت با پزشک مهم است.
 
تمرینات تنفس و پیشگیری از عفونت ریه
تحقیقات نشان می دهد که تمرینات تنفسی می تواند با کاهش نفس، بهبود کیفیت زندگی و کاهش خستگی به افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) کمک کند. دو نوع اصلی از تکنیک های تنفسی که برای مبتلایان به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) توصیه می شود، تنفس لب و دیافراگم است. آنها به افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) کمک می کنند بدون آنکه بخواهند نفس بکشند، اکسیژن دریافت کنند.
 
مکمل های ویتامین D و پیشگیری از عفونت ریه
یک متاآنالیز چندین مطالعه نشان داد که افرادی که مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) شدید هستند، میزان ویتامین D کمی دارند. مطالعات نشان می دهد که مکمل های ویتامین D ممکن است باعث کاهش عفونت های تنفسی ناشی از بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) شود.

سایر مکمل های رایج توصیه شده به افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) عبارتند از:
- اسیدهای چرب امگا 3. این مکمل ممکن است اثرات ضد التهابی مفیدی داشته باشد.

- اسیدهای آمینه ضروری. آمینو اسیدها اجزای سازنده پروتئین هستند. اسیدهای آمینه مانند L-carnitine ممکن است عملکرد شناختی، کیفیت زندگی و قدرت عضلات را بهبود بخشد، خصوصاً در افرادی که کم وزن هستند.

- ویتامین های آنتی اکسیدانی. مکمل همراه با ویتامین های آنتی اکسیدانی A ، C و E در مطالعات نشان داده شده است که منبع معتبر برای بهبود عملکرد ریه در افراد مبتلا به COP، است به ویژه هنگامی که با امگا 3 ترکیب شود. اگر قصد اضافه کردن مکمل های غذایی خود را دارید، مهم است که ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. بسیاری از مکمل ها می توانند با برخی از داروها و شرایط سلامتی آنها تداخل داشته باشند.
 
روغن های ضروری و پیشگیری از عفونت ریه
بسیاری از افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) برای کمک به علائم خود به اسانس ها متوسل می شوند. تحقیقات نشان می دهد Myrtol، روغن اکالیپتوس و روغن پرتقال می توانند التهاب مجاری هوایی را کاهش دهند. مهم است که توجه داشته باشید که این نتایج از سلول های ریه نمونه گرفته شده است، نه از نظر افراد زنده. یک مطالعه در سال 2015 در مورد خوکچه هندی با بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) نشان داد که روغن Zataria multiflora التهاب را کاهش می دهد. مانند هر مکمل، قبل از استفاده از روغن های اساسی با پزشک خود مشورت کنید.
 
داروهای گیاهی و پیشگیری از عفونت ریه
همچنین ممکن است برخی از افراد با داروهای گیاهی تسکین پیدا کنند. یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که کورکومین، آنتی اکسیدان موجود در زردچوبه، دارای اثر محافظتی بر روی موش ها است. مقادیر متوسط ​​کورکومین منجر به سرکوب التهاب راه های هوایی شده است. کورکومین همچنین پیشرفت سرطان ریه در موش ها را کند کرد.

جینسنگ یکی دیگر از گیاهان دارویی است که به دلیل توانایی آن در بهبود علائم بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) مورد حمایت قرار گرفته است. بسیاری از مطالعات تأثیر زنجبیل بر بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، به ویژه انواع جینسنگ آسیایی را بررسی کرده اند. تحقیقات بیشتر هنوز مورد نیاز است، اما شرکت کنندگان در یک مطالعه در سال 2011 گزارش دادند که این گیاه عملکرد ریه آنها را افزایش داده است.

از داروهای گیاهی باید برای تکمیل سایر روش های درمانی بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) استفاده می شود نه به عنوان جایگزینی برای روش های فعلی مانند دارو. مانند مکمل ها، قبل از امتحان هرگونه داروی گیاهی، باید با پزشک خود تماس بگیرید. در مورد داروهای گیاهی بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) بیشتر بدانید. در حال حاضر، هیچ درمانی برای بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) وجود ندارد و راهی برای ترمیم صدمه به مجاری هوایی و ریه ها وجود ندارد.

در شدیدترین مرحله، انجام کارهای روزمره بسیار دشوار است. افراد غالباً توانایی پیاده روی، آشپزی و مراقبت از کارهای بهداشتی اساسی مانند دوش گرفتن به تنهایی را از دست می دهند. با این وجود مردم می توانند با درمان مداوم پزشکی و تغییر در شیوه زندگی، احساس بهتری داشته باشند، فعال تر بمانند و پیشرفت بیماری را کند کنند. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید کدام روش ممکن است برای شما مناسب باشد.

منبع: سایت دکترسلام


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.