در روزهای کرونایی مصرف سیگار خطرناک تر است یا ویپ؟

سیگار با همه طرفدارانی که در سرتاسر جهان دارند، همانطور که همه نیز آگاهند، مضرات زیادی برای سلامت فرد مصرف کننده و اطرافیانش به همراه دارد. اما در این روزهای کرونایی که این ویروس معمولاً به ریه فرد مبتلا حمله می کند، سلامت دستگاه تنفسی یکی از عوامل مهم برای غلبه بر این بیماری محسوب می شود. از سویی سیگار، ویپ و هر نوع دودی می تواند به ریه ها آسیب جدی وارد سازد. در این مقاله به مقایسه اثرات مخرب سیگار و پیپ در این زمینه می پردازیم و در ادامه نکاتی را در مورد ترک آن ها خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم.
جمعه، 22 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در روزهای کرونایی مصرف سیگار خطرناک تر است یا ویپ؟

مقدمه

با شیوع بیشتر بیماری کووید 19، متخصصان بر اهمیت ترک سیگار و ویپ، بیش از پیش تأکید می کنند.
 
ویروس جدید کرونا که این روزها در تمام جهان خودنمایی کرده و برای ملت ها و دولت ها دردسرهایی را ایجاد نموده است، در بیشتر موارد، علائمی خفیف دارد. اما افرادی که به بیماری های زمینه ای مانند مشکلات ریوی ناشی از مصرف سیگار و یا ویپ مبتلا هستند، ممکن است با شدت بیشتری به بیماری کرونا مبتلا شوند.
 
اگر شما سیگاری هستید و یا ویپ می کشید باید بدانید در یک دو راهی عجیب و غریب قرار دارید.
 
از سویی ترک کردن می تواند احتمال تشدید علائم در صورت ابتلا به کرونا را در شما کاهش دهد و از سویی ترک کردن ناگهانی می تواند شما را بی قرار کرده و موجب استرستان شود.
 
در ادامه باید و نباید هایی را در ارتباط با سیگار و ویپ و ارتباط آن ها بیماری کرونا، خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم. حتی اگر در این شرایط نمی توانید ترک کنید، باز برای شما توصیه هایی داریم، پس با ما همراه باشید.
 

ویپ یا سیگار: کدام سالم تر است؟

چندین سال پیش سیگارهای الکترونیکی به عنوان روشی برای ترک سیگار، مطرح شدند. سیگارهای الکترونیکی در مقایسه با سیگارهای معمولی، سموم کمتری دارند، بنابراین برخی آن ها را جایگزینی مناسب برای سیگار می پندارند.
 
افسانه یا واقعیت؟
در این روزها در فضای مجازی ادعاهایی مطرح می شود مبنی بر اینکه ویپ در مورد بیماری کووید 19، بسیار خطرناک تر از سیگار است. بنابراین توصیه، اگر برای ترک سیگار به ویپ روی آورده اید، برای در امان ماندن از خطرات بیماری کرونا، لازم است دوباره به سمت سیگار بروید و ویپ را کنار بگذارید.
 
از آنجا که ویروس کووید 19، ویروسی نو ظهور است، تحقیقات زیادی پیرامون آن انجام نشده و در نتیجه هیچ پژوهشی این ادعا را تأیید نکرده است.
  
هیچ گزینه سالم تری وجود ندارد
سیگار و ویپ، هر دو برای سلامتی شما مضر هستند، بنابراین باید به دنبال پاسخ این سؤال باشیم که کدام یک از آن ها آسیب کمتری دارند.
 
سیگار و ویپ، هر دو بر سیستم تنفسی شما تأثیر منفی گذاشته و ممکن است به ریه های شما آسیب جدی وارد کنند. بعلاوه هر دوی آن ها می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کنند.
 
ترکیب این دو تأثیر منفی بر بدن به این معنی است که در صورت ابتلا به بیماری کووید 19 یا همان کرونا، هم اینکه احتمالاً علائم شدیدتری را تجربه خواهید کرد و هم اینکه بدنتان به خوبی نخواهد توانست با بیماری مقابله کند.
 
به طور کلی تمام متخصصان بر این باورند که ویپ کاملا بی خطر نیست اما در عین حال برای افرادی که نمی توانند سیگار را ترک کنند، می تواند مزایایی داشته باشد. اگر با کمک ویپ توانسته اید سیگار را ترک کنید، بهتر است دوباره به سیگار باز نگردید.
 

اکنون زمانی عالی برای ترک است...

اگر به فکر ترک سیگار و یا ویپ هستید، ممکن است به چندین دلیل این روزها بهترین فرصت باشد.
 
فاصله اجتماعی به معنای کاهش محرک های بیرونی است
وقتی در خانه می مانید، کمتر با افرادی مواجه خواهید شد که سیگار یا ویپ می کشند، بنابراین کمتر وسوسه خواهید شد. در واقع وقتی کمتر بیرون می روید، موقعیت هایی که موجب تحریک شما برای شروع دوباره سیگار کشیدن می شوند، کمتر برایتان پیش می آید. خیلی اوقات ممکن است همکار شما در محیط کار پیشنهاد دهد که برای رفع خستگی یک سیگار بکشید. یا اینکه ممکن است در ترافیک سنگین عصبی شوید. این موارد معمولاً در این روزهای کرونایی کمتر پیش می آید.
 
تغییر برنامه روزمره آسان تر است
هر چند که ممکن است محرک های اجتماعی در این روزها کاهش یابد، باز هم در محیط خانه با محرک های زیادی روبرو خواهید بود.
 
متخصصان توصیه می کنند برای در امان ماندن از این محرک ها، تغییراتی در برنامه روزمره خود ایجاد کنید. اگر در این روزها مانند بسیاری از مردم دنیا در خانه می مانید، تغییر برنامه روزمره آسان تر خواهد بود.
 
مثلاً اگر صبح ها بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، سیگار می کشید، بهتر است با رعایت تمام نکات بهداشتی، صبح به جای سیگار کشیدن، بیرون رفته و قدم بزنید.
 
بنابراین در این روزها که به کلی برنامه تان تغییر کرده، لازم است برنامه روزمره خود را نیز در خانه تغییر دهید.
 
افراد حامی، فرصت بیشتری برای کمک به شما دارند
تقویت مثبت از سوی افرادی که دوستشان دارید و دوستتان دارد، می تواند در ترک سیگار کمک بزرگی به شما نماید.
 
یکی از نکات مثبت فاصله اجتماعی این است که می توانید ساعات بیشتری را در کنار اعضای خانواده باشید و ارتباطتان را با آن ها تقویت کنید. از سویی با تقویت این ارتباط، حمایت و تشویق آن ها در ترک سیگار را دریافت خواهید کرد.
 
دلیل قانع کننده ای برای ترک سیگار دارید
احتمالاً می دانید که سیگار و ویپ می توانند چه عواقب و مضرات بلند مدتی برای سلامتی شما داشته باشند. اما ممکن است در مورد این عوارض احساس نگرانی زیادی نداشته باشید. به همین دلیل است که تا کنون به فکر ترک نبوده اید.
 
کاهش خطر آسیب از بیماری کرونا، به تنهایی می تواند انگیزه ای قوی برای ترک سیگار باشد.
 

ممکن است این شرایط برای برخی افراد وقت مناسبی برای ترک سیگار نباشد

اگر در این روزها به خاطر کرونا استرس شدیدی را تجربه می کنید، ممکن است نتوانید از پس ترک سیگار برآیید.
 
باید بگوییم که این استرس کاملاً طبیعی است چرا که با یک همه گیری جهانی روبرو هستیم. هر چند که ممکن است خود و خانواده تان افرادی سالم باشید و استرس چندانی در مورد بیماری نداشته باشید، اما با شرایط پیش آمده اوضاع اقتصادی بسیاری از افراد جامعه خوب نیست و ممکن است شما نیز در مورد مخارج روزمره و حتی پرداخت اجاره خانه، با مشکلاتی روبرو باشید.
 
بنابراین برای این دسته از افراد که در کنار اضطراب های کرونایی، استرس های مالی را نیز تجربه می کنند، ممکن است ترک سیگار و یا ویپ بسیار دشوار باشد.
 
با این حال همه افراد مثل هم نیستند و ممکن است شما حتی با وجود این مشکلات، به راحتی بتوانید از پس ترک سیگار برآیید.
 

اگر برای ترک سیگار آمادگی ندارید، باز هم می توانید مخاطرات آن را کاهش دهید

حتی پیش از مطالعه این مقاله قطعاً می دانسته اید که بهترین راه برای در امان ماندن از عوارض سیگار، ترک آن است. هر چند که این مطلب کاملاً صحیح است، اما این بدان معنا نیست که هیچ راه دیگری غیر از ترک سیگار پیش رو ندارید. در ادامه برخی از این روش ها را به صورت تیتر وار بیان می کنیم:
 
- دفعات سیگار کشیدن را کاهش دهید. مثلاً اگر روزی 10 نخ سیگار می کشید، بهتر است هفته ای یک یا دو نخ کمتر بکشید.
- از جایگزین های حاوی نیکوتین، مانند برچسب ها و آدامس های مخصوص استفاده کنید.
- دود را بیشتر در فضای دهان قرار دهید و سعی کنید تا می توانید آن را وارد ریه خود نکنید.
 
منبع: هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.