مفهوم قانون نزد مارسیلیوس
نظر مارسیلیوس درباره قانون به دلیل تأکید او بر طبیعت فرمانروایی سیاسی، گسستی است قاطعانه از درک و برداشت رایج از قانون در قرون وسطا. مقایسه ی...
شنبه، 19 بهمن 1392
حمایت مارسیلیوس پادوایی از فرمانفرمایی مردمی
برای آنکه حکومتی وظیفه اش را درست انجام دهد، قدرت قانونگذاری باید در دست مردم باشد. حمایت مارسیلیوس ازفرمانرفرمایی مردمی تا حدودی اعتدالی است....
شنبه، 19 بهمن 1392
مشروطیت و شوراگرایی در قرون وسطی
مفهوم مشروطیت مفهومی پیچیده است ومتفکران مختلف آن را در معانی گوناگون به کارگرفته اند. اگرچه استفاده من از این مفهوم در اینجا باید تا حدودی دلبخواهی...
شنبه، 19 بهمن 1392
دولت طبیعی مارسیلیوس پادوایی
هدف اعلام شده مارسیلیوس دردفنوسور پاکیس مقابله با ادعای پاپ نسبت به قدرت زمینی است. این اثر به سه بخش، یا سه گفتار، تقسیم شده است. در بخش اول،...
شنبه، 19 بهمن 1392
مدرن ترین متفکّر قرون وسطی
مارسیلیوس پادوایی، اصلی ترین و «مُدرن» ترین نظریه پرداز سیاسی قرون وسطا، در حدود سال 1275 به دنیا آمد. (1) نام اصلی او مارسیلیو مایناردینی بود....
شنبه، 19 بهمن 1392
کلیسا یا دولت؟
یکی از خدمات اصلی توماس به فلسفه ی سیاسی دست و پا کردن قلمروی خودمختار برای امور سیاسی و توجیه نقشی مثبت برای دولت طبق طبیعت بشر و قانون طبیعی...
شنبه، 19 بهمن 1392
جامعه ی سیاسی توماس آکویناس
توماس فلسفه ی سیاسی اش را تحت تأثیر ارسطو ساخته و پرداخته می کند. نگاه مثبت ارسطویی به طبیعت سیاسی انسان چنان با تعالیم مسلط قرون وسطایی ناسازگار...
شنبه، 19 بهمن 1392
آکویناس و قانون
سنتز دیدگاه های کلاسیک و مسیحی در گزارش توماس از قوانین در بخش اول کتاب دوّم سوما تئولوگیا کاملاً آشکار به چشم می آید. بحث او در اینجا فوق العاده...
شنبه، 19 بهمن 1392
کلیسا و دولت
سقوط امپراتوری روم در غرب دوران تازه ای را در تاریخ فلسفه ی سیاسی گشود. آوگوستینوس چهره ی دوران گذار بود؛ یکی از مفروضات اصلی او حتی پیش از مرگش...
شنبه، 19 بهمن 1392
زمینه ی فکری قدیس توماس آکویناس
مشکل فلسفه ی سیاسی در قرن سیزدهم، همان قرنی که آکویناس در آن زندگی می کرد و می نوشت، این بود که با آن بدنامی که اقتدار و فرمانروایی سیاسی پیدا...
شنبه، 19 بهمن 1392
عقل و ایمان
توماس در تلاش خویش برای آشتی دادن تعالیم مسیحی و تعالیم ارسطویی به شماری از مشکلات آشکار برخورد. نگاه مسیحی، که نمونه ی اعلایش نگاه آوگوستینوس...
شنبه، 19 بهمن 1392
فلسفه ی سیاسی کلاسیک و آوگوستینوس
اگر کسی فلسفه ی سیاسی قدیس آوگوستینوس را با دیدگاه های کلاسیک مقایسه کند متوجه فاصله ی عظیم او با این دیدگاه ها می شود. ارسطو می گوید خانواده...
شنبه، 19 بهمن 1392
فلسفه ی سیاسی انسان هبوط کرده
اگر طبیعت بشری همانگونه ای است که آوگوستینوس ترسیم می کند، کارکردهای دولت باید به شدت محدود شود. دیدیم که آوگوستینوس منتقد دولت کلاسیک و این...
شنبه، 19 بهمن 1392
کلیسای زمینی و شهر خدا
اگرچه دست چین کردن نهایی نجات یافتگان و ملعونان فقط در داوری واپسین است که صورت خواهد گرفت، در این ضمن، کلیسا به عنوان نماینده ی شهر خدا بر روی...
شنبه، 19 بهمن 1392
فلسفه ی سیاسی آوگوستینوس قدیس
همزمان با تغییراتی که در فلسفه ی کلّی آوگوستین رخ داد، فلسفه ی سیاسی او هم از فلسفه ی سیاسی قابل تشخیص دوران کلاسیک به نگاهی مسیحی متحول شد که...
شنبه، 19 بهمن 1392
شهر زمین و آسمان
بیان بی زمان فلسفه ی سیاسی دوران پختگی آوگوستینوس را می توان در شهر خدا یافت. آوگوستینوس چون رسماً در فن بیان آموزش دیده بود، و نه در فلسفه،...
شنبه، 19 بهمن 1392
زندگی و رشد فکری آوگوستینوس
آوگوستینوس در 354 در تاگاسته، در افریقای شمالی (سوک آکرا در الجزایر فعلی) به دنیا آمد. افریقای شمالی در آن زمان یکی از ایالتهای شکوفا و پر رونق...
شنبه، 19 بهمن 1392
آتن و اورشلیم
آن فلسفه ی سیاسی مسیحی که بدلیلی کاملاً ساخته و پرداخته در برابر دیدگاه های کلاسیک یونانیان و رومیان بود، کار قدیس آوگوستینوس در اوایل قرن پنجم...
شنبه، 19 بهمن 1392
مالکیت در مسیحیّت
یکی از حوزه هایی که در آن تعالیم عیسی به نظر آموزه های انقلابی می رسید حوزه ی مالکیت است. پیام او در وهله ی نخست خطاب به فقیران و مستضعفان بود....
شنبه، 19 بهمن 1392
تعالیم سیاسی مسیحیت
تعالیم سیاسی عهد جدید پیرو تعالیم اجتماعی آن است. آشکارترین بیان رابطه ی اتباع با دولت را می توان در فصل سیزدهم رساله ی پولس رسول به رومیان یافت....
شنبه، 19 بهمن 1392