روحانیت و رسالت تربیتی
روحانیت، تشنه اجرای احکام اسلام و حفظ اسلامیت نظام و تعلیم و تربیت صحیح دینی و اخلاقی مردم است. این ها منوط است به تقویت پایگاه ولایت فقیه و...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
روحانیت و حکومت
روحانیت مسیر و هدف مشخصی دارد. البته ممکن است برخی در کسوت مقدس روحانیت از مسیر و هدف خارج شوند؛ ولی حساب این ها از حساب دیگران جداست. مردم هم...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
مقایسه دو قانون اساسی ایران
تا قبل از مشروطیت، ایران قانون اساسی مدونی نداشت؛ ولی قانونی غیر از قانون اسلام، رسمیت نداشت، فقها احکام خدا را استنباط می کردند و مردم مقلّد...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
قانون اساسی و مخالفان آن
آزادی و مساوات، دادنی نیست؛ بلکه گرفتنی است. ملت باید آزادی و مساوات را به استحقاق بخواهد، نه به تفضل. خوی مستبد، خوی ستم گری و اجحاف و خشونت...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
مروری بر قانون اساسی مشروطیت
حقیقت این است که قانون اساسی مشروطیت، ایده آل تام و تمام مرجعیت و روحانیت شیعه نبود؛ چرا که انطباق کامل با نظرات فقهی و کلامی مذهب والای تشیع...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
انواع حکومت
منتسکیو حکومت را سه قسم کرده است: جمهوری، مشروطه و استبدادی. در حکومت جمهوری، تمام یا قسمتی از ملت، زمام امور را در کف دارند. در حکومت مشروطه،...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
پاسداری از حکومت اسلامی
فاجعه بزرگی که در تاریخ اسلام رخ داد، تبدیل حکومت ولایتیّه به حکومت تملیکیه بود. با این که «رجوع حقیقت سلطنت اسلامیه بلکه در جمیع شرایع و ادیان...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
حکومت همیشگی
ممکن است برخی مدعی شوند که درست است که حکومت برای جامعه ها ضرورت دارد و درست است که حکومت، جزء تار و پود فقه اسلامی است، ولی این امر ضروری، به...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
پیدایش حکومت
به یقین زندگی آغازین مردم به صورت قبیله ای بوده است و تردیدی نیست که در زندگی قبیله ای، امر و نهی، به دست بزرگ قبیله بوده و او خود، حکومت ساده...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
استبداد دینی و سیاسی
از نظر عقل و شرع، هم استبداد سیاسی منفور است و هم استبداد دینی و صد البته که دومی از اولی منفورتر است؛ چرا که بدون استبداد دینی، استبداد سیاسی...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
ضرورت حکومت
انسان دو موجودیت دارد: موجودیت مادی، موجودیت با شعور. از آن رو که موجود مادی است، مانند سایر اجسام، تابع قوانین تغییرناپذیر است، ولی از جهت این...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
نگاهی به کتاب تنبیه الامة و تنزیه الملة
انقلاب مشروطیت که با افتتاح مجلس در چهاردهم مهر 1285 به دست مظفر الدین شاه قاجار به پیروزی رسید، مقدماتی دارد که از اوایل سلطنت ناصرالدین شاه...
يکشنبه، 13 بهمن 1392
رام کردن قدرت سرکش دولت (2)
اکنون می پردازم به شرایط تبلیغاتی برای رام کردن قدرت. روشن است که اعلام و انتشار شکایتها باید میسر باشد؛ تبلیغ و تهییج باید آزاد باشد، به شرط...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
اخلاق قدرت
با بررسی بدیهای وابسته به قدرت شاید گرفتن این نتیجه ی پرهیزکارانه امری طبیعی جلوه کند که بگوییم: بهترین شیوه ی زندگی آن است که از هرگونه تلاش...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
رام کردن قدرت سرکش دولت (1)
کنفوسیوس از دامنه ی کوه تایی می گذشت و زنی را دید که بر سر گوری زاری می کند. استاد به سوی آن زن راند و آنگاه تسه لو را پیش فرستاد تا از آن زن...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
فلسفه های قدرت
غرض من در این نوشته بحث درباره ی فلسفه هایی است که از عشق به قدرت الهام می گیرند. منظورم این نیست که موضوع آنها قدرت باشد، منظورم این است که...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
ماهیّه العدل
یگانه مطلق، حقیقتی است که به هیچ وجه و سببی در آن تغایر راه ندارد، همان است که شریف ترین، گرامی ترین و برترین چیز است و کمال وجودی دارد و محض...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
زمانه مسکویه و آرمانشهر او
شرایط سیاسی در قرون سوم تا پنجم هجری به گونه ای بود که هیچ متفکری- حتی اگر خود می خواست- نمی توانست به زندگی سیاسی بی اعتنا باشد. این داوری در...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
رهبری در حکومت مطلوب مسکویه
در فلسفه سیاسی معلم ثالث رهبری از جایگاه خاصی برخوردار است و در رأس هرم قدرت قرار می گیرد. ایشان از رهبری با تعابیر بسیاری، از قبیل «امام»(1)،«حکیم...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
مفهوم مشارکت در دیدگاه مسکویه
مسکویه بر مبنای«طبیعت»انسان را موجودی اجتماعی می داند و معتقد است انسان بالطبع حیوان مدنی است اگرچه طبع اولیه وی تنها یک گرایش است و هیچ گونه...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392