دولت و حکومت در دیدگاه مسکویه
معلم ثالث اجتماعات را به دو گونه کامل و ناقص تقسیم کرده و اجتماع کامل را در دو سطح«مدینه» و «مملکت» مطرح می کند. او با جعل سه اصطلاح«صرف العیش»،...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
جایگاه سیاست در اندیشه معلم ثالث
در مورد جایگاه مهم سیاست در افکار و آثار مسکویه تردیدی وجود ندارد. هیچ متفکری در دوره ی میانی اسلام نمی توانست نسبت به زندگی سیاسی بی اعتنا باشد...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
اجتماع و سیاست در دیدگاه مسکویه
«ماهیت اجتماع»و تفاوت آن با جامعه از مقوله هایی است که معلم ثالث در قرن پنجم هجری بدان توجه داشته و امروزه در مباحث جامعه شناسی با عنوان جدید...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
زمانه و زمینه ی مسکویه
ابوعلی مسکویه از فیلسوفانی است که نه تنها خود، زیست نامه ی خویش را در آثارش به قلم آورده است، بلکه معاصرانش نیز درباره ی اندیشه و شخصیت او غفلت...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
اقتصاد آزاد، در خدمت امپریالیسم اقتصادی
غارتگری های کلنیالیسم و امپریالیسم سرمایه داری که در مراحل اوّلیه بطور مستقیم از طریق دزدی های دریایی، غارت اموال، اسیر کردن و فروش برده ها صورت...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
ریشه های پان ترکیسم
تغییرات و تحولات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در درون جوامع استعمارگر و مهاجم اروپایی در دوران رشد و توسعه ی کلنیالیسم و امپریالیسم سرمایه داری، زمینه...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
برتری نژاد آریایی، دروغی بزرگ!
آنگتیل دوپرون در مقاله ای که در سال 1768 انتشار داد، به نقل از هردوت، واژه ی آریا را برای نامگذاری اقوام به کار برد.(1) هردوت در فهرست نام اقوامی...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
رویه ای بر فرضیه های نژادی سامی
تا قرن هیجدهم میلادی در محافل فرهنگی اروپای غربی در زمینه ی زبان شناسی نظر عمده این بود که در مطابقت با متن که عهد قدیم (تورات) سفر یازدهم، پس...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
غیرعلمی بودن فرضیه های نژادی
تلاش برای «علمی» کردن فرضیه های نژادی ــ فرضیه هایی که در قرون گذشته به صورت شفاهی در میان مردم اروپا رایج بود ــ از اواخر قرن 18 میلادی در کشورهای...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
فرضیه های نژادی در قرون اخیر
از میان کسانی که در دنباله ی کارهای بوفون، مفهوم و کلمه ی نژاد را در تقسیم بندی گروههای انسانی به کار برده اند، می توان از یوهان فریدریش بلومباخ...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
قدرت و اخلاق
دست کم از زمان انبیای بنی اسرائیل، اخلاق دو جنبه ی جدا از هم داشته است. از یک طرف اخلاق یک نهاد اجتماعی است، مانند قانون؛ از طرف دیگر امری است...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
رقابت
قرن نوزدهم، که از مخاطرات قدرت مطلق سخت آگاهی داشت، برای پرهیز از این مخاطرات وسیله ی خوبی پیدا کرده بود، و آن رقابت بود. مضرات انحصار هنوز به...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
قدرت و صورتهای دولت
مهم ترین خصایص سازمان، گذشته از هدف آن، عبارتند از: (1) اندازه، (2)اقتدار بر اعضا، (3)اقتدار بر غیراعضا، (4)صورتهای دولت. از این میان سه مسأله...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
سازمانها و فرد
افراد بشر زندگی کردن در جامعه را به حال خود مفید می بینند، اما تمایلاتشان، برخلاف تمایلات زنبورهای کندو، غالباً فردی باقی مانده است؛ از اینجاست...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
زیست شناسی سازمانها
موضوعی که در این مقاله مورد بحث ماست، یعنی زیست شناسی سازمانها، متکی بر این نکته است که هر سازمانی در حکم یک اندام زنده (اورگانیسم) است، دارای...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
قدرت بر باورها
به آسانی می توان این دعوی را مطرح کرد که باور دارای قدرت مطلق است، و همه ی صورتهای دیگر قدرت از آن ناشی می شوند. ارتشها بی فایده اند، مگر آنکه...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
ایدئولوژی همچون منشأ قدرت
قدرت جامعه تنها بر شمار افراد و منابع اقتصادی و تواناییهای فنی آن وابسته نیست بلکه به باورهای آن هم بستگی دارد. اگر همه ی افراد یک جامعه به عقیده...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
قدرت اقتصادی
قدرت اقتصادی، برخلاف قدرت نظامی، اصیل نیست بلکه مشتق است. در داخله ی یک دولت، این قدرت متکی بر قانون است؛ در مناسبات بین المللی، فقط در مسائل...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
قدرت انقلابی
نظام سنتی قدرت ممکن است به دو صورت مختلف از هم بپاشد. ممکن است اعتقادها و عادتهای روحی خاصی که رژیم قدیم بر آنها استوار بوده اند جای خود را به...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
قدرت برهنه
با انحطاط باورها و عادتهایی که قدرت سنتی را نگه می دارند، این قدرت یا رفته رفته جای خود را به قدرتی می دهد که بر اعتقاد تازه ای استوار باشد،...
دوشنبه، 7 بهمن 1392