تعالیم اجتماعی مسیحیت
تعالیم اجتماعی رادیکال عهد جدید، هم گسستی است از سنت یونانی هم گسستی از سنت یهودی. در طی بحثمان از فلسفه ی سیاسی یونانی دیدیم که جهت گیری اولیه...
شنبه، 19 بهمن 1392
سیاست انجیلی
در طول تمامی قرون وسطا، تعالیم عهد جدید تأثیری قاطع بر اندیشه ی سیاسی و اجتماعی داشت. عهد جدید مجموعه ای است از بیست و هفت نوشته ی مقدس که در...
شنبه، 19 بهمن 1392
ملکوت آسمان
جوهر پیام عیسی، طلوع «ملکوت خداوند» یا «ملکوت آسمان» بود. تعالیم عیسی تا حدودی با آموزه های یهودی سازگار بود. عهد عتیق آکنده از کلام پیامبرانی...
شنبه، 19 بهمن 1392
پولوبیوس و نظام سیاسی مختلط
پولوبیوس در حوالی 200 ق.م. در مگالوپولیس، در پلوپونسوس، زاده شد و در حوالی 120 ق.م. درگذشت. پدرش، لوکوراتس، چهره سرشناسی در اتحادیه آخایایی بود،...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
فلسفه سیاسی اپیکوریان
دومین مکتب اصلی هلنیستی مکتب اپیکوریان بود که اپیکوروس ساموسی ( 341-270ق.م.) آن را بنیان نهاد. اپیکوروس به آتن آمد و حوالی سال های 307 تا 306...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
قانون طبیعت فیلسوف
قانون طبیعی یا قانون طبیعت یکی از اندیشه های محوری در فلسفه سیاسی غرب است. چون قانون طبیعی از زمان مطرح شدنش در دوران باستان به شکل های مختلفی...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
اسطوره ی عصر طلایی
یک پاسخ به تضاد میان قانون طبیعی و راه و رسم جهان مفروض گرفتن دوره ای است در گذشته که در آن قانون طبیعی مراعات می شده است. فاصله عمیق میان قانون...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
فلسفه سیاسی کلبیان
دیوگنس سینوپه ای ( حدود 412-323) ، مهمترین فیلسوف کلبی، یکی از آشناترین چهره های دنیای باستان است. او را عموماً در نقش یک منتقد طاغی جامعه تصویر...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
فلسفه ی سیاسی رواقیون
نام مکتب رواقی برگرفته از واژه یونانی « استوا» به معنای ایران منقوش است. زنون کیتیونی در حوالی سال 310 قبل از میلاد در آتن در یکی از همین رواق...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
آرمان های قابل تحقّق ارسطو
معیار ما در تعیین بهترین سازمان حکومت و بهترین شیوه زندگی برای اکثریت کشورها و مردمان، نه فضایلی است که از دسترس عوام به دور باشد نه ترتیبی است...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
فلسفه سیاسی هلنیستی
دوره ما بین مرگ ارسطو و آثار سیسرون، که در قرون اولیه قبل از میلاد نوشته شدند، بزرگ ترین گسست در تاریخ فلسفه سیاسی غرب است. دانشورانی بزرگ می...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
نقد ارسطو بر جمهوری افلاطون
در کتاب دوم سیاست ارسطو به نقد شهر عدالتی می پردازد که در جمهوری آمده است. این نقد بخشی از وارسی دولت های آرمانی در عالم نظر و عالم عمل است....
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
یونان از نگاه ارسطو
بزرگترین خدمت ارسطو به فلسفه سیاسی تجزیه و تحلیل عملی او از گونه های سیاسی است. استفاده ارسطو از شیوه های زیست شناختی نقاط قوتی هم دارند. این...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
بندگی طبیعی و انقیاد زنان از دیدگاه ارسطو
در کتاب اول سیاست، ارسطو از طبیعی بودن بندگی دفاعی می کند که زبانزد شده است. در اینجا نیز او علیه این نظر سوفسطاییان که در حال رشد بود و بندگی...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
پولیس: آغاز سیاست
ارسطو سیاست را با بحث درباره پولیس آغاز می کند، که البته شکل خاصّ ممتاز سیاسی در یونان بود و در قلب تحلیل او از جهان سیاسی جای دارد. طبق نظر...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
نقد ارسطو بر افلاطون
ارسطو برای تدریس در لوکئوم قوانین اساسی و تاریخ این قوانین را در 158 شهر یونانی گردآوری کرد. دراین پروژه بی تردی شاگردانش او را یاری می دادند....
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
افلاطون و آزادی فردی
با توجه به این که افلاطون دموکراسی را محکوم می کند، جای تعجب ندارد که شهروندان جوامع دموکراتیک فلسفه سیاسی او را سخت به باد انتقاد می گیرند....
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
نقدهای افلاطون بر دموکراسی
دیدگاه دو جهانی افلاطون متضمن نگاه تحقیرآمیز به فرایندهای سیاسی موجود درکشورها و دولت هاست. دیدیم که افلاطون در دوره جوانی به این نتیجه رسیده...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
اشتراکیّت افلاطونی
برای آن که « حاکمان» هرچه بیشتر بتوانند خودشان را وقف وظیفه شان کنند، باید تحت نظام مشهور شهرعدالت که نظام اشتراکی ( کمونیسم) است زندگی کنند....
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
عدالت افلاطونی و عدالت سنّتی
اگر کسی زندگی یک معتاد را با زندگی متعادل، میانه روانه، و هماهنگی که افلاطون آن را جوهر عدالت می داند مقایسه کند، بی گمان همان راهی را خواهد...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392