چگونه دولت ها پایدار می مانند؟
از کار ویژه های مهم حکومت، ترویج دین و دفاع از حریم وحرمت آن است تا در آن رخنه ای ایجاد نشود و کسی با آن مخالفت ننماید: «ذُدعَن شرایع الدّین».و...
سه‌شنبه، 19 فروردين 1393
سیاست بیدادگرانه
واژه طاغوت در فرهنگ سیاسی شیعه بر «سرکردگان ضلالت و گمراهی» یعنی ائمه جور اطلاق می شود.(1) از دیدگاه کلامی، تحلیلی که خوانساری از حکومت های غیرمشروع...
سه‌شنبه، 19 فروردين 1393
سیاست دادگرانه
«نبی» در عرف مسلمانان و اصطلاح متشرعان کسی را می گویند که از جانب حق تعالی به سوی خلق مبعوث و برانگیخته باشد.(1) از دیدگاه خوانساری «غرض از ارسال...
سه‌شنبه، 19 فروردين 1393
چرا جامعه؟ چرا سیاست؟
جمال الدّین خوانساری نیز مانند اکثر اندیشوران اسلامی ضرورت اجتماع را برخاسته از فطرت و طبیعت انسان و تفاوت ذاتی استعدادهایشان می داند. از منظر...
سه‌شنبه، 19 فروردين 1393
سیاست خارجی حکومت اسلامی
اگرچه مبحثی تحت عنوان سیلست خارجیِ حکومت اسلامی در میان موضوعات فقهیِ علمایی مانند محقق اردبیلی صورت نگرفته، ولی می توان مبانی و اصول سیاست خارجیِ...
جمعه، 16 اسفند 1392
سیاست داخلی حکومت اسلامی
اسلام و حکومت اسلامی، شریعتی الهی است که سعادت بشر را در دنیا و آخرت، در بالاترین سطح تأمین می کند و از این جهت، در تمامیِ شئون فردی و اجتماعی،...
جمعه، 16 اسفند 1392
مردم و فرمانروایانشان
اگرچه در نصوص دینی و سنن النبی(ص) و میراث اسلام اصیل، به رابطه ی متقابل مردم و حکومت پرداخته شده است، ولی به تدریج، در دوره های میانه ی اسلام،...
جمعه، 16 اسفند 1392
دامنه ی اختیارات حکومت
می دانیم که در عصر حضور و با بودن امام معصوم(ع) در رأس حکومت، هیچ گونه محدودیتی برای اجرای احکام اسلام و مشروعیت عمل بدان ها وجود ندارد و آنان...
جمعه، 16 اسفند 1392
اطاعت از چه کسی روا نیست؟
از نظر محقق اردبیلی فقط حکومت هایی که از منبع اصلیِ حاکمیت، مأذون و منصوب باشند، حکومت مشروع هستند. بنابراین، حکومت کسانی که به اذن الهی از سوی...
جمعه، 16 اسفند 1392
اطاعت از چه کسی روا است؟
از نظر محق اردبیلی، حکومت مشروع یعنی حکومتی که حاکمیت و مشروعیت خود را از حاکمیت الهی اخذ کرده است، زیرا از نظر او حاکمیت و حکومت بر انسان ها...
جمعه، 16 اسفند 1392
ضرورت حکومت از دیدگاه محقّق اردبیلی
ضرورت حکومت، در زندگیِ اجتماعی بشر، از نظر عقلا یک امر بدیهی تلقی گردیده است. محقق اردبیلی نیز به تبع حکما،(1) انسان را موجودی مدنی الطبع می...
جمعه، 16 اسفند 1392
محقق کرکی و مشروعیت دولت صفوی
وقتی تشیع امامی، توسط شاه اسماعیل اول، در شهر تبریز به عنوان مذهب رسمی دولت صفوی اعلام شد، در پی آن مسألة مشروعیت هم برای آن دولت، شاید بیش از...
دوشنبه، 5 اسفند 1392
بررسی اندیشه ی سیاسی امام محمد غزالی
نابغه ی بزرگ؛ امام محمد غزالی از بزرگترین دانشمندان ایران و جهان اسلام است که در عصر خود در حکمت، زهد و وعظ فردی بی نظیر به شمار می رفته و چنان...
دوشنبه، 5 اسفند 1392
تبیین جریان ناسیونالیسم ایرانی
ناسیونالیسم یا ملیت گرایی نیز مانند هر تحول یا دستاورد نوینی حاصل تمدن جدید اروپایی و از دستاوردهای انقلاب کبیر فرانسه 1789 م است. اهداف مکتب...
دوشنبه، 5 اسفند 1392
نظارت بر قدرت در فقه سیاسى
کتاب (نظارت بر قدرت در فقه سیاسى) نوشته حجه ی الاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهى به بحث فساد قدرت و تلاش براى مهار و تجدید آن از نگاه فقه سیاسى...
چهارشنبه، 23 بهمن 1392
گاهشمار زندگانی صدرالمتألّهین
در تدوین این گاهنامه از مطالب شماره20 مجله خردنامه صدرا (تابستان1379، ص75) نیز استفاده شده است.
يکشنبه، 20 بهمن 1392
سیاست در آثار صدرالمتألّهین شیرازی
مباحث تفسیری صدرالمتألّهین از برخی سوره های قرآن، در یک مجموعه هفت جلدی منتشر شده است. در این تفسیر، بسیاری از مباحث سیاسی مطرح شده است که ازجمله...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
مباحث سیاسی در رساله سه اصل
هدف اصلی این رساله، نقد اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر صدرالمتألّهین و به خصوص نقد وضعیت گروههایی از اهل علم و به ویژه نقد چگونگی رابطه ی آنها با...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
باید پیامبری وجود داشته باشد! (2)
در بیان منافع بعضی از عبادات بالخصوص که قسمت معظم و اصلی آنها عبارتند از ارکان پنجگانه ی اعمال یعنی حلال و حرام و مکروه و مباح و مستحب
يکشنبه، 20 بهمن 1392
مباحث سیاسی کتاب مبدأ و معاد
مقاله چهارم از کتاب مبدأ و معاد، که مشتمل بر دوازده فصل می باشد، حاوی مباحث سیاسی است. این مقاله که دارای عنوان اصلی «در ذکر نبوات» است، از فصل...
يکشنبه، 20 بهمن 1392