قدرت دینی و قدرت سلطنتی (2)
منشأ پادشاهان نیز، مانند روحانیان، به پیش از تاریخ برمی گردد، و مراحل نخستین تکامل پادشاهی را فقط از روی آنچه در میان واپس مانده ترین قبایل بدوی...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
قدرت دینی و قدرت سلطنتی (1)
در این نوشته من در نظر دارم دو صورت از قدرت سنتی را که در زمانهای گذشته بیشترین اهمیت را داشته اند بررسی کنم-یعنی قدرت روحانیان و قدرت پادشاهان....
دوشنبه، 7 بهمن 1392
صورتهای قدرت
قدرت را می توان به معنای پدیدآوردن آثار مطلوب تعریف کرد. به این ترتیب قدرت مفهومی است کمّی: اگر دو فرد را که دارای خواستهای مشابه باشند در نظر...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
قدرت در رهبران و پیروان
میل به قدرت دو صورت دارد: آشکار، در رهبران؛ و پنهان، در پیروان آنها. وقتی که مردم با میل از رهبری پیروی می کنند، منظورشان این است که آن گروهی...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
میل به قدرت در انسان
میان انسان و جانوران دیگر تفاوتهای گوناگون وجود دارد، که پاره ای عقلی است و پاره ای عاطفی. یکی از تفاوتهای عاطفی مهم این است که تمایلات انسان،...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
نظام سیاسیِ فاسقه در نظر فارابی
در « آراء اهل المدینة الفاضله» نظام سیاسیِ فاسقه چنین تعریف شده است: « هی التی آراؤها الآراء الفاضلة و هی التی تعلم السعادة و الله عزوجل و الثوانی...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
نظام سیاسیِ ضالّه در نظر فارابی
فارابی در بیان ماهیت این نوع حکومت می گوید: « مدینه های ضالّه مدینه هایی هستند که برای مردم آن، همه ی اصول و مبادیِ وجود و اصول سعادت ها قلب...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
نظام سیاسیِ مبدّله در نظر فارابی
معلم ثانی در تعریف مدینه ی مبدّله می گوید: عبارت است از مدینه ای که آرا و عقاید و افعال معمول گذشته ی آن، عیناً همان آرا و عقاید و افعال مدینه...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
نظام سیاسیِ جاهله در نظر فارابی
در تعریف این نوع نظام سیاسی، فارابی می گوید: « مدینه ی جاهله آن است که مردم آن، نه سعادت را شناخته اند و نه به دل آنان خطور کرده است و اگر به...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
اصول و مبانی آرای غیر فاضله
فارابی نظام های سیاسی خود را بر اساس مبانیِ ارزشی، به مطلوب و نامطلوب و فاضله و غیر فاضله تقسیم کرد و در حالی که در « السیاسة المدنیه» و « فصول...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
ساختار نظام سیاسی فارابی (2)
فارابی این نهاد را مشتمل بر گروه هایی از قبیل مفسران، خطیبان، شاعران، بلغا، خوانندگان، موسیقی دانان و نویسندگان می داند. (1) که حاکم مدینه را...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
گروه های مخالف فارابی
ما بر این باوریم که نظام سیاسی و به اصطلاح، « مدینه ی فاضله ی» فارابی، نظامی پویا و دینامیک و در درون خود، از تعامل و بالندگی در جهت رشد و سعادت...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
ساختار نظام سیاسیِ فارابی (1)
فارابی در کتاب « فصول المدنی» این نهادها را « اجزاء المدینه» نامیده است و می گوید: « المدینة الفاضلة اجزاؤها خمسة» (1)؛ یعنی نظام سیاسیِ مدینه...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
مدینه های غیر فاضله
فارابی به دو نوع اجتماع قائل است: ابتدا اجتماع ناقص که شامل اجتماعات پیش از تشکیل اجتماع مدینه می شود. او گاهی از این اجتماع ناقص، به « اجتماع...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
چه کسی رهبر این جامعه است؟
فارابی اجتماعات مذنیِ خویش را همانند ارگانیسم موجود زنده می داند که در حقیقت، اعضای آن، همانند سلول های بدن هستند که هر کدام با کار ویژه ی خود،...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
زن در حکومت اسلامی
یکی از عقودی که سبب می شود افراد در قبال یک دیگر حقوقی داشته باشند عقد ازدواج است. در ازدواج هریک از زوج و زوجه باید حقوق دیگری را رعایت نماید...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
قواعد سیاسی در آثار محقق حلی
چنان که دربحث معاشرت با کفار اشاره شد طبق این قاعده کفار نمی توانند هیچ گونه سلطه ای بر مسلمانان داشته باشند و هر گونه عقدی که سبب سلطه ی کافر...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
عنصر مصلحت و احکام حکومتی در اندیشه سیاسی محقق حلی
احکام حکومتی آن سلسله از احکامی است که حاکم طبق مصلحت اندیشی های همه جانبه برای انجام هر چه بهتر امور کشور وضع می کند؛ یعنی تصمیماتی که حاکم...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
امرو نهی حاکم
از مباحث مهمی که در امر به معروف و نهی از منکر مطرح می شود ارتباط این دو فریضه با حکومت و حاکم است. آیا این دو فریضه رابطه ای با حکومت دارند...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
امر و نهی در سیاست
یکی از اصولی که اسلام برای آن اهمیت ویژه ای قائل است حرمت جان، مال و آبروی مسلمانان است و حتی حفظ حرمت افراد غیر مسلمانی که در پناه کشور اسلامی...
يکشنبه، 6 بهمن 1392