دو مفهوم کليدي قرآن در معناشناسيِ پديده‌هاي طبيعي
مفهوم عبرت مفهومي مهم است. حق تعالي عبرت را هدف مطالعه‌ي طبيعت مي‌خواند: «يقَلِّبُ اللَّهُ اللَّيلَ وَالنَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
نظريه‌پردازي‌هاي علمي قرآن
نظريه‌پردازي‌هاي علمي يکي از مباحث ضروري و مطرح عصر ماست که در حوزه‌هاي مختلف علوم و نيز در حوزه قرآن‌پژوهي مطرح است. در اين نوشتار، نخست مفهوم...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
استعاره‌ها در قرآن با تأکيد بر رويکرد زبان‌شناسيِ شناختي
يکي از ويژگي‌هاي اعجاز قرآن، زبان خاص آن است. ويژگي زباني قرآن هم عقل و هم دل را متأثر مي‌سازد. به زبان روان شناختي مي‌توان گفت که دو نظام‌واره...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
بررسي نظريه‌ي روح معنا در تفسير متشابهات قرآني
درباره چگونگي فهم معناي واژه‌هاي متشابه قرآن، چهار ديدگاه اصلي وجود دارد: ديدگاه اهل ظاهر، نظريه اشتراک لفظي، نظريه حقيقت و مجاز و نظريه روح...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
شخصيت‌بخشي در قرآن
شخصيت‌بخشي يکي فعاليت‌هاي مهم شناختي است که در زبان صورت مي‌گيرد. در اين فعاليت اشيا و موجودات غير بشري، انسان فرض مي‌شوند و يا رفتارهاي بشري...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
کارکردوري معرفت‌شناختيِ فطرت در هندسه‌ي معرفت دين
مدعاي اصلي مقاله حاضر تبيين «کارکردوري معرفت‌شناختي فطرت آدمي در توليد معرفت ديني» است؛ اين مقاله برش و برداشتي است از بخش چهارم کتاب منطق فهم...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
بررسي جايگاه معرفت‌شناسي «قلب» از ديدگاه قرآن
قرآن کريم يکي از منابع معارف ديني است و کتابي است که براي راهنمايي و هدايت انسان به سعادت حقيقي بر پيامبر اسلام نازل شده است. اين از يک‌سو،...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
بررسي جايگاه معرفت‌شناختيِ «حس» از ديدگاهِ قرآن (1)
در مباحث معرفت‌شناسي، اموري را به عنوان ابزار شناخت ذکر مي‌کنند؛ يکي از اين امور «حس» است. مراد از حس همان حواس پنج‌گانه است که عبارت‌اند از:...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
الگوي تفکر قرآني براساس معناشناسي همزماني
نوشته‌ي حاضر با روش معناشناسي همزماني (synchronic semantics)، واژه فکر را در قرآن معناشناسي مي‌کند و در سه حوزه «صرفي، جانشين‌ها، همنشين‌ها»...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
عقل در قرآن
عقل در کنار حس و دل به عنوان يکي از ابزار کسب معرفت از ديدگاه قرآن داراي جايگاه مهمي است؛ اگرچه خود لفظ عقل در قرآن ذکر نشده اما مشتقّات و مترادف‌هاي...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
ارزش‌سنجي معرفتي در قرآن کريم (1)
پژوهش درباره مقوله معرفت، و مؤلفه‌ها و مسائل حول آن، از دغدغه‌هاي مهم و بنياديني است که در دانش‌هاي معرفت‌شناسي، فلسفه، منطق، تفکر نقدي و فلسفه...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
ارزش‌سنجي معرفتي در قرآن کريم (2)
انسان‌ها در طول زندگي، خود را در موقعيت‌هايي قرار مي‌دهند که مولّد باورهاي نادرست و ناشايست هستند و همچون غل و زنجير، او را از راهيابي به معرفت...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
تعريف در قرآن کريم (3)
قلمرو تعريف، شامل حيطه تصورات و مفاهيم است و تصديقات را دربرنمي‌گيرد. به عبارتي، هرچند در برخي موارد، ميان تصور و تصديق، همراهي و مقارنت هست،...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
منطق در قرآن
قرآن خود را عربي مبين و بدون اعوجاج معرفي مي‌کند و بنابراين تعاليم آن بايد براساس قوانين فهم و از جمله قوانين منطق باشد که قوانين فکر و انديشه...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
تعريف در قرآن کريم (2)
منابع تعريف، عبارت‌اند از ابزارهاي شناختي انسان که در فرآيند تعريف دخالت و تأثير دارند. از آنجا که تعريف، مفيد تصور است، طبيعتاً منابع تعريف...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
اقسام معرفت در قرآن کريم
در قرآن کريم علم از منظرهاي مختلف تقسيم شده است؛ گاهي به لحاظ ابزار مثل علم از طريق حواس و يا غيرحواس و تقسيم حواس نيز به حواس ظاهري و باطني...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
تعريف در قرآن کريم (1)
هرچند تعاريف قرآني، تعاريف منطقي نيستند و قرآن کريم، اهدافي غير از اهداف منطقي صرف دارد، مي‌توان گفت قرآن کريم به تعريف در معناي وسيع آن، اهتمام...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
امکان معرفت از ديدگاه قرآن کريم
يکي از ويژگي‌هاي اسلام و فرهنگ قرآن، واقع‌گرايي معرفتي است. آيات قرآن سرشار از بيان‌ها و تذکراتي است که انسان را به کسب شناخت از عالم هستي و...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
آیه بیست سوره یونس
گفته‌اند پاسخی كه خداوند به درخواست اعجاز از حضرت محمد داده است، هیچ ارتباطی به درخواست آنان ندارد و این خود، دلیل بر معجزه نداشتن حضرت محمد...
دوشنبه، 29 خرداد 1396
آیه‌ی 37 سوره انعام
می‌گویند یكی از دلایلی كه ثابت می‌كند حضرت محمد معجزه‌ای نداشت، آیه‌ی 37 سوره‌ی انعام است؛ چون در این سوره در پاسخ افرادی كه از آن حضرت تقاضای...
دوشنبه، 29 خرداد 1396