یقین و گمراهی
ک. گ یونگ جایی نوشته است که زندگانیش از لحاظ وقایع خارجی، به طرز شگفتی، فقیرمایه بوده است و چون این وقایع، همواره به نظرش بی فایده نموده اند،...
سه‌شنبه، 29 اسفند 1391
روان شناس و بشقاب های پرنده
شرح مبسوط نظریات کارل گوستاو یونگ درباره اساطیر را باید در تألیف کلیدی وی دگردیسی های جان و نمادهای آن خواند که امیدوارم ترجمه اش به زبان فارسی...
سه‌شنبه، 29 اسفند 1391
دیو در اندیشه ی ایرانی
دیوان در اندیشه ی ایرانی، نخست خدایانی هستند که با اصلاحات زردشت از جایگاه خدایی پایین آمده و به موجوداتی اهریمنی به نام دیو دگرگون می شوند....
پنجشنبه، 24 اسفند 1391
اکوان دیو
باد در اوستا ایزد جنگ است و یشت پانزدهم، رام یشت، به ستایش او تعلق دارد. باد در این یشت تنها عنصری نیک و اهورایی است که اهورامزدا او را می ستاید...
پنجشنبه، 24 اسفند 1391
نخستین دیوها
بنابر گزارش شاهنامه کیومرث، نخستین شاه ایرانی، پادشاهی را در چکادِ کوه به دست گرفته و همراه با فرزندان خود در دل کوه ها جای می گیرد. زندگی این...
پنجشنبه، 24 اسفند 1391
آمیزش مینو و گیتی دیو
اهورامزدا در آغاز آفرینش، آفریدگان خود را به گونه ی مینو می آفریند. او نخست مینوی امشاسپندان را آفریده و برای هریک از آنان یک خویشکاری و یک نشان...
پنجشنبه، 24 اسفند 1391
خدایانی از تبار اهریمن
بنابر آموزه های مزدیسنایی دیوان نیز همانند اهریمن هستی ندارند و تنها دارای آفرینشی مینوی هستند(Dēnkard: 6. 278؛ ارداویراف نامه:5. 7). این آفرینش...
پنجشنبه، 24 اسفند 1391
اهریمن در ایران باستان
دیوان نام دسته ای از خدایان آریایی است که توسط مردم ایران پرستش می شده اند. این خدایان پیش از آفرینش مینوی زردشت در آغاز آفرینش و پس از آن نیروی...
پنجشنبه، 24 اسفند 1391
دنیای اهریمن
در اوستای گاهانی دیوان دسته ای از خدایان کهن آریایی هستند که به وسیله ی زردشت از مقام خدایی خود پایین آمده و به موجوداتی از تبار اهریمن به نام...
چهارشنبه، 23 اسفند 1391
مینو و گیتی اهریمن
اهریمن در اندیشه ی ایران باستان و باورهای مزدیسنایی موجودی است که در حالت مینو؛ نادیدنی، ناپسودنی و غیرمادی زندگی می کند. او در این حالت به آفرینش...
چهارشنبه، 23 اسفند 1391
عصر اهریمن
پس از گریختن خرد و فرّه ایزدی از جمشید، ایران دچار هرج و مرج و آشوب می شود. سپاهیان از او سر می تابند، هریک از سرداران او در گوشه ای به فرمان...
چهارشنبه، 23 اسفند 1391
اهریمن پیش از جمشید
در گزارش مینوی خرد(26. 32) جمشید پیمان گیتی؛ آسن خرد را که آن نادان بدکار، اهریمن، بلعیده بود از شکمش بیرون می آورد. این رویداد فرخنده در روز...
چهارشنبه، 23 اسفند 1391
نبرد با اهریمن
جمشید پس از بازگرداندن آسن خرد از دوزخ و بیرون کشیدن تهمورث از تن اهریمن به پادشاهی می رسد. با پادشاهی جمشید دوران تازه ای در روابط بین انسان...
چهارشنبه، 23 اسفند 1391
تاریخ اهریمن
اگرچه در متون پهلوی نیستی اهریمن آموزه ای اعتقادی و بنیادی است و اهریمن تنها به عنوان موجودی ذهنی و روانی شناخته می شود که هیچ گاه نبوده و نخواهد...
چهارشنبه، 23 اسفند 1391
اهریمن در متون پهلوی
واژه ی اهریمن([`hl(y)man']:ahreman/ahriman)در متون پهلوی بیشتر وارونه نوشته می شود( دستنویس ت 65 الف: 49. 1؛ 58. 3؛ 61. 1)(1) . این وارونه نویسی...
چهارشنبه، 23 اسفند 1391
اهریمن در آیین مانوی
آموزه های مانی بر دو بن و سه دوره استوار است: الف) دو بن عبارتند از روشنی و تاریکی. این دو گوهر ازلی هستند؛ همیشه بوده اند و همیشه خواهند بود(...
چهارشنبه، 23 اسفند 1391
اهریمن در آیین زروانی
مسأله ی خیر و شر یکی از کهن ترین چالش های درونی و روانی انسان است. انسان در آغاز بین این دو امر تفاوت بنیادی قایل بوده و آنها را از هم باز می...
چهارشنبه، 23 اسفند 1391
اهریمن در متون اوستایی
در گاهان اهورامزدا آفریننده ی روشنایی و تاریکی، خواب و بیداری، بامداد و نیمروز و شبانگاه است(44. 5). او آفریدگار همه چیز( 44. 7) و فراهم کننده...
چهارشنبه، 23 اسفند 1391
افسانه های عامیانه ژاپن (2)
بنتن تنها خدابانوی نیکبختی و از جمله خدایان هفتگانه نیکبختی است. نیز او را خدابانوی دریا، حامی ادبیات و موسیقی و پدیدآورنده ثروت و شادی می دانند....
سه‌شنبه، 22 اسفند 1391
دختر آیینه
یادداشت مترجم: از لافکادیو هرن برای خواننده غربی چهره ای آشنا و در ایران چنین نیست. لافکادیو هرن در 27 ژوئن 1850 در یونان زاده شد. پدر هرن ایرلندی...
سه‌شنبه، 22 اسفند 1391